România, locul patru in Europa in privinta noilor proiecte de centre comerciale

0
 
România inregistreaza in prezent o adevarata efervescenta in dezvoltarea de centre comerciale, ocupând locul al patrulea nivel european in privinta noilor proiecte, conform raportului 'European Shopping Centers Report', emis in primavara acestui an de consultantul global in real estate, Cushman & Wakefield. În ceea ce priveste stocul de centre comerciale care au fost date deja in folosinta, România se situeaza pe ultimele locuri din Europa, cu 40,9 mp la mia de locuitori (media in Uniunea Europeana se situeaza la 195 mp la mia de locuitor).
 
Pâna la sfârsitul lui 2009, suprafata de centre comerciale noi anuntata pentru România este de 1,8 milioane mp, care se vor adauga celor 910.000 mp existenti la inceputului lui 2008, facând ca numarul de metri patrati la mia de locuitori sa ajunga pâna la sfârsitul lui 2009 la 127. Practic, in România se va vorbi despre o triplare a stocului. 'Nevoia de retail pe piata româneasca si, indeosebi, pe cea bucuresteana este inca mare in prezent. Românul este cheltuitor si au invatat si strainii asta.
 
Chiar in aceasta toamna, compania pe care o reprezint inagureaza trei proiecte: parcul de retail Vitantis Shopping Center, Fashion House Outlet Center – primul centru de outlet din Romania, si Liberty Center – mallul din Calea Rahovei', a declarat Razvan Gheorghe, director general la Cushman & Wakefield Activ Consulting. Compania imobiliara Cushman & Wakefield semnaleaza ca aproape un sfert din toate vânzarile in retail din Europa sunt realizate in centre comerciale, conform rezultatelor a trei studii elaborate de ICSC (International Council of Shopping Centers) si European Shopping Centre Trust.
 
Conform studiului, consumatorii europeni au cheltuit 1.110 euro/cap de locuitor in centre comerciale in anul 2006, iar centrele comerciale au inregistrat vânzari de aproximativ 500 miliarde de euro in acelasi an. Se estimeaza ca aceste vânzari vor creste cu aproximativ 200 de miliarde pâna in 2017. Studiile elaborate trateaza importanta centrelor comerciale pentru economia europeana, stocul, proiectele anuntate, vânzarile din centrele comerciale, intentiile de expansiune ale retailerilor.
 
Studiile identifica motivele pentru care centrele comerciale sunt atât de importante pentru economia europeana, numarul mare al acestora, in special in Marea Britanie, Italia, Franta si Olanda. Studiul identifica aproximativ 5.700 de centre comerciale functionale in 2007, care cuprind peste 111 milioane mp inchiriabili. Conform datelor analizate in studiul ICSC, Importanta Centrelor Comerciale pentru Economia Europeana, industria a crescut considerabil in ultimii ani. Suprafata inchiriabila in Europa a crescut din anul 2000 pâna in prezent cu aproximativ 40 de milioane de mp, in special in tarile emergente, unde au fost planificate peste 130 de proiecte noi pentru perioada 2006 – 2009, ceea ce inseamna aproape o dublare a numarului de centre comerciale in aceste tari. De asemenea, se estimeaza ca numai in 2007 centrele comerciale au generat 45.000 de locuri de munca.
 
Pâna la sfârsitul lui 2009, in Europa vor fi inaugurati peste 22 milioane de mp, primele patru locuri fiind ocupate in ordine de Rusia (3,2 milioane de mp), Ucraina (2,8 milioane), Spania ( 1,98 milioane) si România (1,8 milioane). România devanseaza astfel tari recunoscute pentru proiectele lor de retail precum Polonia, Cehia sau chiar Marea Britanie. În 2007, s-au inaugurat in total 8,2 milioane de mp in Europa, corespunzatori unui total de 320 de centre comerciale noi si 54 de extinderi. Dintre acestea, peste 256.000 mp de centre comerciale noi si extensii au fost inaugurati in România, fapt care reprezinta o marire a stocului cu 39,2% in 2007.
 
În total, in Europa vor fi inaugurati, in 2008, peste 11 milioane de mp. Aceleasi numar este previzionat si pentru anul 2008, aducând totalul suprafetei de centre comerciale europene la 134 milioane mp pâna la sfârsitul lui 2009, de la prezenta valoare de aproape 112 milioane mp (aceasta insemnând o crestere de 20%). Un alt studiu realizat de ICSC arata ca Rusia este cea mai atractiva tara pentru expansiunea retailerilor in urmatorii doi ani. România ocupa locul al treilea, 8% dintre retailerii internatinali dorind sa deschida un magazin in România, in timp ce in Rusia si Cehia doresc sa se extinda 12% si, respectiv, 10%. Pâna acum, in România s-au extins doar 5% dintre retaileri (România noastra fiind in prezent pe locul 33).
 
În privinta expansiunilor ce vor fi realizate in urmatorii 5 ani, România ocupa locul al saptelea, tara noastra urcând doua locuri in acest clasament fata de intentiile manifestate la nivelul anului 2006. Tot in acest raport, 'International Retailer's Survey' se arata ca Europa de Est ofera cele mai bune oportunitati de afaceri in urmatorii cinci ani – conform declaratiilor majoritatii retailerilor (39%). Urmeaza Europa Centrala (36%), Europa de Vest si de Nord (30%), in timp ce Europa de Sud se situeaza pe ultimul loc cu 12%. Spatiile inchiriate de majoritatea retailerilor sunt cuprinse intre 301 si 500 mp (21% dintre ei). Media spatiilor inchiriate este mai mare pentru Europa de Vest si de Nord – 1162 mp si mai mica pentru Europa de Sud (688 mp). Europa de Est se situeaza la mijloc, dar mai aproape de tarile vestice si nordice.
 
Nu doar retailerii vestici vizeaza extinderi internationale, ci si retailerii din Europa Centrala si de Est (ECE). Tarile care au atras cei mai multi retaileri internationali pâna acum sunt Franta si Spania (26% dintre ei). Cehia a urcat pe pozitia a zecea ca reprezentare a retailerilor internationali Retailerii prefera locatiile high street (73% dintre ei), apoi centrele comerciale din orase (46%) si din afara oraselor (35%). Studiul International Retailer's Survey mai arata ca in urmatorii cinci ani se vor deschide 2900 de magazine in piete noi, cele mai multe dintre ele fiind in Rusia – 580.
 
În România se vor deschide peste 100 de magazine noi in urmatorii cinci ani, au estimat retailerii. Comunicarea prin internet este inca neglijata in Europa Centrala si de Est. Doar 53% dintre retailerii din Europa Centrala si de Est au web site, in timp ce 90% dintre retailerii din Europa de Sud, de Vest si de Nord si toti cei din SUA. Conform aceluiasi studiu retailerii a caror activitate in Europa trebuie urmarita anul acesta sunt cei care fac tranzactii online, urmati de Marks & Spencer pe locul doi. Apoi IKEA, Carrefour, Wal-Mart, Zara, H&M pe locul trei si Gap pe patru.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.