„Cartelul” semafoarelor trucate din Italia

0
 
În spatele afacerii cu foarte temutele semafoare cu camera video din Italia, care prind in flagrant automobilistul ce trece pe culoarea rosie chiar la o milionime de secunda, a fost descoperit un sistem de concesionari trucate, cu ajutorul carora firmele ce furnizau echipamentul si care percepeau un procent din amenzi au calibrat aparatura in asa fel incât sa obtina câstiguri substantiale, noteaza La Stampa si Panorama.
 
''Seniorii amenzilor'' din Italia au combinat afaceri, au falsificat concesionari de echipamente si au lovit in automobilisti, fiind vorba de un intreg lant ce imbogatea aceleasi personaje cunoscute, potrivit Procuraturii din Milano. Nucleul politiei fiscale din cadrul Garzii de Finante din Milano a arestat patru persoane si a denuntat alte 21, dintre care 17 oficiali publici care raspundeau in orasele vizate de licitatiile pentru concesionarea instalarii semafoarelor. Acuzatiile aduse celor patru arestati sunt asociere in vederea comiterii de delicte si perturbarea unor comenzi publice. Totodata, pentru patru dintre oficialii publici acuzatiile au fost si de abuz in serviciu si insusire de bani publici.
 
Toti se simteau ''in aceeasi barca''. Ei erau condusi de un singur ''timonier'', Raoul Cairoli, titularul firmei Ci.Ti.Esse din Rovellasco (Como), care detine licenta exclusiva de comercializare a mult blamatelor Autovelox si a si mai discutabilelor ''T-Red'', echipamente de masurare a vitezei care, calibrate special, faceau sa urce vertiginos incasarile localitatilor care le foloseau. Municipalitatile monitorizate pâna acum si care fac obiectul anchetei sunt in numar de 130, raspândite in provinciile Milano, Como, Varese, Novara, Livorno, Mantova, Viterbo, Roma, Pisa, Florenta, Pistoia, Venetia, Modena, Benevento si Ferrara.
 
Judecatorul pentru anchete preliminare a scris in motivatia ordinelor emise: ''În documentele institutiilor teritoriale, instalarea unei astfel de aparaturi a fost motivata prin necesitatea de a optimiza siguranta traficului rutier si pentru evitarea sau reducerea numarului de accidente stradale. Cu toate acestea, din ansamblul anchetelor rezulta ca exista si interese de natura diferita, indeosebi cerinta prost disimulata de a asigura visteriei municipale sume de bani consistente''. La sfârsitul anului, municipalitatea putea arata bilanturi solide fara o prea mare implicare a administratorilor ei.
 
Operatiunea ''T-Rex'', coordonata de procurorul Alfredo Robledo, s-a focalizat asupra administratorilor companiilor care furnizau institutiilor locale dispozitivele electronice pentru semnalarea unor incalcari ale codului rutier, printre care si ''T-Red''. Ea s-a soldat cu trimiterea la inchisoare a administratorului firmei Ci.Ti.Esse si cu arest preventiv pentru Giuseppe Astorri de la firma Scae spa, Simone Zari de la Centro Servizi srl si Antonino Tysserand de la Tecnico Traffico.
 
Operatiunea a fost declansata in urma unui denunt facut de cetateni din localitatea Segrate, de lânga Milano, nedreptatiti de un semafor care, furând timpul de aprindere a culorii verzi, declansa imediat culoarea rosie atunci când un automobil se afla in plina trecere printr-o intersectie. Garda de Finante a dovedit manipularea unor concesionari in 29 de orase raspândite in intreaga Italie. Ci.Ti.Esse si firmele ei ''satelit'' sunt indicate in ordinul magistratilor drept adevarat ''cartel'' al concesionarilor publice ale semafoarelor.
 
În unele cazuri, in acord cu administratori publici, erau invitate la tratativele private pentru incredintarea furnizarii de camere video si Autovelox numai intreprinderile afiliate la ''cartelul'' gestionat de persoanele arestate. În alte cazuri, erau introduse printre conditiile licitatiei cerinte de asa natura incât excludeau companiile straine de ''cartel''. Firmele din cartel câstigau din amenzile date un procent intre 25-30%.
 
Potrivit reconstituirii faptelor, orasele nu achizitionau direct dispozitivele electronice ci le inchiriau, platind intreprinderilor furnizoare un procent din contraventiile mari incasare datorita dispozitivelor calibrate in mod expres chiar de firmele respective. Aparatura nu era amplasata in zone ''sensibile'' (scoli, parcuri publice), ci pe strazi unde se circula cu viteza, in scopul obtinerii unui câstig mai mare. O afacere la scara mare, având in vedere ca s-a ajuns la suma de 10 milioane de euro in 2006 si se prevede o cifra cu mult mai mare pentru 2008.
 
Printre probe se numara o serie de e-mail-uri sechestrate de Garda de Finante din computerele firmei anchetate, care dovedesc fara umbra de indoiala acordurile dintre diferite firmele din ''cartel'' si administratiile publice vizate. Exista totodata o serie de marturii ale unor comandanti de politisti de circulatie care au decis sa colaboreze cu justitia si care au relatat ca firma condusa de Cairoli a adus la sediul lor o ''drive pen'' prin care descarca in computerele celor vizati pâna si scrisorile de convocare la licitatii.
 
Toate de câteva mii de euro, intotdeauna sub 200.000, astfel incât sa se poata actiona fara prea multe controale sau prin tratative private. Apoi aparatura pentru masurarea vitezei era pur si simplu inchiriata mereu de la aceeasi firma, Ci.Ti.Esse srl, devenita concesionara nationala exclusiva a amenzilor din Italia.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.