Campanie pentru ameliorarea imaginii românilor din Spania

0
 
Guvernul României a lansat o campanie menita sa amelioreze imaginea celor peste 700.000 de imigranti români care rezida in Spania in care sunt subliniate similitudinile lor cu spaniolii si se face un paralelism cu diaspora spaniola din Europa in anii 60, plecata in cautarea unui loc de munca. „Buna, sunt român. Împreuna facem echipa buna” – sloganul campaniei, prezinta unele aspecte impartasite de cetatenii României si Spaniei, precum radacinile latine, istoria si zona geografica. Guvernul a lansat campania la posturile de radio, televiziune si ziare.
 
Prin aceasta initiativa se doreste sa se inlature imaginea delincventilor care ii afecteaza pe cei 728.000 de români stabiliti in Spania, noteaza ziarul El Pais. În Italia, unde guvernul lui Berlusconi a inceput un recensamânt al populatiei rome, Ambasada României a lansat o campanie in acelasi scop. "Comunitatea românilor este prejudiciata de modul in care mass-media reflecta doar greselile comise de unii dintre membrii sai”, se arata pe site-ul www.holasoyrumano.com.
 
Însa acest slogan lansat la televiziune si pe lateralele autobuzelor a indignat colectivul romilor. Fetele lor nu apar in campanie. „Este revoltator ca guvernul român sa ne ignore. Daca promoveaza integrarea va trebui sa-i scolarizeze pe toti romii analfabeti care exista in asezarile din Spania”, spune Daniela Radu, reprezentanta asociatiei Rrom Madrid. Asociatia sa estimeaza ca 50% din românii stabili in Spania sunt tigani. Ambasadoarea României in Spania, Maria Ligor, a spus insa ca numarul lor ar fi in jur de 10%. Este insa o cifra greu de calculat pentru ca majoritatea romilor nu sunt recensati.
 
Doamna Ligor a subliniat ca perceptia spaniolilor fata de români „este pozitiva, când nu exista o interactiune directa” si „negativa, când opinia este rezultatul unei informatii obtinuta prin intermediul mass-media”. „Este important sa sporim gradul de cunoastere intre spanioli si români pentru a pune capat prejudecatilor si stereotipurilor care nu au nicio legatura cu profilul european al românilor”, a spus dna ambasador.
 
Este si motivul pentru care a fost lansata aceasta campanie multimedia care include anunturi la televizor, radio si presa, un studiu socio-economic asupra comunitatii române stabilite in Spania, intâlniri cu oameni de afaceri si evenimente populare pentru a prezenta cultura, gastronomia si arta româneasca. Campania cuprinde, de asemenea, un documentar care traseaza paralelisme intre modul de viata al emigrantilor spanioli din anii 60 si ceea ce se intâmpla in prezent cu comunitatea româna din Spania.
 
„Documentarul arata cum imigrantii români au aceleasi nevoi si ambitii pe care le-au avut spaniolii care au emigrat in Germania, Franta, sau Elvetia in anii 60 pentru a gasi un loc de munca”, a precizat directorul de campanie Carlos Iglesias. Totusi, Iglesias a asigurat ca exista doua aspecte care ii deosebesc pe emigrantii ambelor tari: „Românii invata imediat limba spaniola si nu mai au gânduri de intoarcere, in timp ce ce imigrantii spanioli nici nu ajung bine intr-o tara se si se gândesc sa se intoarca, de aceea majoritatea nu invata limba tarii gazde”.
 
Directorul de creatie al agentiei de publicitate Saatchi&Saatchi, Miguel Roig, spune ca proiectul nu se inscrie intr-o campanie traditionala de televiziune deoarece „colectivitatea românilor avea nevoie o strategie de 180 de grade care sa inlature perceptia defavorabila la adresa lor, alimentata de cronica faptelor diverse si de copiii strazii”. Campania a lansat numeroase mesaje-cheie: comunitatea românilor este esentiala pentru a mentine calitatea vietii in Spania, contribuie la dezvoltarea tarii si se integreaza usor in societatea spaniola.
 
Tocmai pentru a „strânge relatiile” intiativa scoate in evidenta similitudinea originilor culturale, "inclusiv asemanarea fizica”, spune Maria Ligor. Doamna ambasador nu impartaseste ideea ca este vorba de o campanie rasista. „Scopul este de a scoate la suprafata majoritatea tacuta aflata in spatele multor români cinstiti care traiesc in Spania si am preferat sa nu facem o campanie pentru tigani, care sunt o minoritate”.
 
Însa Miguel Fonda, presedintele Federatiei Asociatiilor Române asigura ca personajele prezentate de campanie sunt departe de românul de conditie medie care traieste in Spania. Toti sunt patroni, asistente medicale, sau directori de hotel. „Cel cu care trebuie sa te integrezi este muncitorul din constructii cu mâinile batatorite de munca”. „Mi se pare foarte bine sa existe o campanie in favoarea integrarii, insa imaginile sunt departe de românul pe care il stim aici”.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.