Constructia de nave se muta catre Est

1
 
Desi, in conditiile dezvoltarii fara precedent a transporturilor maritime, caietele de comenzi ale santierelor navale europene sunt pline, domeniul constructiei de nave este de ceva vreme dominat de tari din Est precum Coreea de Sud, Japonia sau China, pentru europeni venind se pare vremuri grele, scrie Der Spiegel.
 
La târgul de profil din Hamburg SMM inginerul in constructii navale Abdur Rahim introduce numele de pe cartile de vizita in laptopul sau, datele fiind trimise direct la Dhaka, in Bangladesh, acolo unde se afla centrala companiei Khan Brothers Shipbuilding, direct lânga moscheea construita de firma. Rahim este seful santierului naval si detine chiar o parte din actiunile companiei.
 
Desi santierul sau nu a construit pâna acum nicio nava si nu se poate lauda cu nici o comanda, Rahim este increzator in faptul ca Bangladeshul va putea sa ajunga pe viitor una din marile natiuni constructoare de nave iar firma sa va contribui la acest lucru. Optimismul lui Rahim se bazeaza pe modele anterioare precum Coreea de Sud, China sau Japonia, state care i-au eliminat pe europeni de pe primele locuri in acest domeniu in doar putini ani, asa incât la ora actuala mai mult de 70% din navele cu destinatie civila nou construite provin din aceste trei tari, tendinta fiind in crestere.
 
Ramura europeana a constructiilor navale calculeaza in dolari iar slabiciunea acestei valute face zile negre santierelor navale din Europa, la care se adauga preturile foarte mari la combustibili si criza financiara. Asiaticii pot produce mai ieftin datorita salariilor mai mici si a scutirilor de taxe din tarile lor, afirma un manager de la santierul naval danez de la Odense, cunoscut pentru construirea unuia din cele mai mari vase container din lume, Emma Maersk. Rahim afirma despre firma sa ca exista abia din 2007 insa multe companii navale semnaleaza deja interesul de a comanda nave la santierul sau.
 
Standul lui Rahim arata, pe lânga standul vecin al santierului naval Luerssen, ca o cusca de câine pe lânga o vila de lux. Luerssen este numarul unu in constructia de iahturi de lux si din acest motiv nu este o concurenta pentru Rahim care, spune el, este deschis insa la orice. Reprezentantii Luerssen privesc insa cu respect la vecin, unul din vânzatori declarând ca acum 30 de ani se faceau glume pe seama santierelor navale din Asia de Est, in timp ce acum se vede cum aceste tari au stiut sa deruleze o afacere, alte natiuni precum Vietnam, India, Filipine, Taiwan sau Bangladesh descoperind si ele ramura constructiilor navale.
 
Un exemplu de succes il reprezinta santierul de constructii navale Zhoushan Jinhaiwan Shipyard, o companie cu sediul pe insula Daishan, lânga Shanghai, a carei activitate a inceput in 2004. Între timp, santierul naval de acolo a devenit unul din cei 50 de mari constructori navali din lume. Aici se lucreaza din plin la mai multe tancuri si cargouri. Comenzile sunt insa in scadere la nivel mondial, afacerea constructiilor navale fiind una ciclica.
 
Dupa anii de avânt 2006 si 2007, santierele navale se asteapta anul acesta la mai putine comenzi, mai ales europenii, care nu pot tine pasul cu preturile asiaticilor. Multe companii navale comanda la santierele din Asia dat fiind ca preturile sunt aici cu circa 30% mai mici fata de modelele germane. În ce priveste zvonurile legate de calitatea proasta a navelor construite in China, Liu Xiao Ming de la santierul naval Taizhou Sanfu, spunea foarte deschis ca avantajul fata de concurenta il reprezinta pretul, un avantaj se pare destul de mare pentru ca societatile navale din Germania, Danemarca sau Polonia sa faca comenzi de nave aici.
 
Santierele germane pun accent, spre exemplu, pe calitatea foarte buna si specializare, in domeniul cargourilor speciale, vaselor de pasageri si cercetare, feriboturilor sau megaiahturilor asiaticii nefiind decât slab prezenti. Spre deosebire de concurentii din Orientul Îndepartat, ei doresc sa ofere si solutii calibrate la nevoi, precum santierul naval Meyer din Papenburg, cel de-al treilea mare producator de vase de croaziera dupa santierele de la Aker (Norvegia) si Fincantieri (Italia).
 
O societate navala din Indonezia s-a interesat astfel daca poate fi construit un vas de croaziera scurtat, cu o zona pentru containere in partea din fata. Santierul german a raspuns afirmativ si a livrat la scurta vreme vasul „Gunung Dempo”, jumatate cargo jumatate vas de croaziera cu aburi, la partea din spate având chiar o cupola pentru moscheea de la bord.
 
Herbert Aly, membru al prezidiului companiei ThyssenKrupp Marine Systems, afirma ca pentru pastrarea calitatii de lider a santierelor germane si europene trebuie pus accentul pe domenii maritime de viitor si potentiale de crestere in aceasta zona, ca de exemplu crearea de nave economicoase si ecologice.
 
Seok-Joo Chung, de la uniunea constructorilor navali sud-coreeni Koshipa, declara ca sud-coreenii sunt numarul unu la constructia de tancuri si cargouri iar succesul de aici poate fi atins, crede el, si in alte domenii ale constructiei de nave. Un reprezentant al concernelor sud-coreene a aratat ca ramânerea in urma a asiaticilor in domeniul vaselor de pasageri nu va exista multa vreme iar in ce priveste ecologia acestia nu stau mai prost ca europenii.
 
Singura problema, spunea el, este faptul ca exista prea putini ingineri si tehnicieni navali, problema cu care se confrunta insa si europenii. Rahim impartaseste si el aceeasi opinie in ce priveste problema lipsei de personal, angajatii buni, spune el, plecând dupa specializare la alte santiere si tot in Extremul Orient.
Citește și
1 Comentariu
  1. ursulet gh spune

    E bun articolul.Doream ceva mai actulal anii 2009-2010 si eventual previziuni pentru perioada 2010-2012(2014)

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.