Majoritatea companiilor românesti reactioneaza abia la criza de lichiditati

 
Majoritatea companiilor românesti – 60% – reactioneaza abia când ajung la criza de lichiditati, releva un studiu privind restructurarea si gestionarea crizei realizat de compania de consultanta Roland Berger (RB) si prezentat joi (4 decembrie 2008) de Mihnea Radulescu, manager de proiect la RB. Înaintea falimentului, o companie travereseaza mai multe etape – criza strategica, criza de profitabilitate si criza de lichiditati, iar o companie care ajunge deja in criza de lichiditati are sanse mult mai mici de a evita falimentul, chiar daca aplica un program de restructurare, avertizeaza consultantii de la RB.
 
Înca din etapa crizei strategice, 35% dintre companiile din Europa de Vest reactioneaza imediat, iar in ECE procentajul este de 39%. În Occident, 60% dintre companii iau masuri in faza crizei de profitabilitate si numai 5% asteapta criza de lichiditati, iar in ECE procentajele sunt de 49% si respectiv 12%. În regiunea ECE, inclusiv in România, intâlnirile lunare de evaluare reprezinta instrumentul de avertizare cel mai utilizat.
 
Principalele instrumente de avertizare indicate de managerii europeni sunt planificarea strategica, sistemul de management al informatiilor si intâlnirile lunare de evaluare. Potrivit studiului “Restructurarea ca solutie de gestionare a crizei” al RB, care vizeaza perceptia managerilor europeni despre criza si masurile pe care doresc sa le implementeze, tendinta generala este de pesimism privind viitorul apropiat din punct de vedere economic.
 
În functie de regiune, numai 4-5% dintre managerii chestionati cred ca apogeul crizei economice internationale a fost atins, intre 23 si 40% au apreciat ca situatia este neclara, iar intre 55 si 73% afirma ca situatia se va inrautati. În Europa Centrala si de Est, managerii se asteapta la o crestere economica diminuata – 33% sau la o scadere usoara – 24%. În Vest, managerii companiilor care au participat la studiul RB apreciaza in proportie de 27% o scadere a activitatii economice, iar 25% o crestere economica zero.
 
Perceptia generala la nivel european este ca actuala criza va dura 1-2 ani, procentajele celor care anticipeaza o redresare dupa câteva luni fiind foarte mici. Ca masuri preferate de manageri pentru restructurare si evitarea falimentului sunt reducerea costurilor, revizuirea bugetului pe 2009, controlul strict al fondurilor, inghetarea angajarilor si a investitiilor.
 
Potrivit consultantilor de la RB, sase cauze potentiale pot duce la esuarea unui program de restructurare – planificarea nerealista (tendinte de piata neglijate), planuri insuficient detaliate, neglijarea planurilor competitorilor, rezistenta la schimbare, lipsa de incredere si credibilitate a managementului, ignorarea factorilor profitabilitatii.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

close