Identificarea marilor bariere în calea mobilităţii pieţei interne de muncă

0
 
Pe 9 decembrie 2008, la Bruxelles, reprezentantul CNIPMMR, Ana Bontea, Director Departament Juridic si Dialog Social si membru al Comitetului Economic si Social European (CESE) a participat la lucrarile grupului de studiu privind elaborarea Avizului SOC/324 – "Identificarea marilor bariere in calea mobilitatii pietei interne de munca".
 
Context european
 
Comisia Europeana a declarat anul 2006 "Anul european al mobilitatii lucratorilor". Scopul initiativei a fost sensibilizarea opiniei publice din Europa, in legatura cu oportunitatile de ocupare a fortei de munca in cadrul UE si cu privire la drepturile lor.
 
Initiativa se dezvolta si se bazeaza pe o serie de masuri pre-existente in UE, in special in "Planul de actiune pentru competenta si mobilitate" adoptate de CE in 2002, si recenta "Mobilitatea – un instrument pentru progres si locuri de munca mai bune: Planul de actiune "European Job Mobility" 2007-2010 , care reflecta noua realitate in Europa de astazi si provocarile cu care se confrunta in prezent.
 
Presedintia Ceha a UE (de la 1 ianuarie 2009) va continua eforturile sale de a spori mobilitatea lucratorilor in UE si prioritatile sale se concentreaza pe promovarea maxim posibila a liberei circulatii a lucratorilor in cadrul UE si pe facilitarea si cresterea numarului lucratorilor si mobilitatea fortei de munca pe intreaga piata a UE.
 
De asemenea, va cauta sa finalizeze lucrarile de modernizare pentru coordonarea regimurilor de securitate sociala a lucratorilor migranti. Presedintia Ceha atrage atentia asupra impactului negativ al actualei perioade de tranzitie privind libera circulatie a lucratorilor. Se doreste utilizarea intregului potential al lucratorilor si transformarea pietei fortei de munca din cadrul UE intr-una mai flexibila, ca parte vitala a strategiei de la Lisabona.
 
In ciuda initiativelor si a campaniior derulate de CE si statele membre, mobilitatea continua sa fie scazuta, neglijand cerintele pietei unice si obiectivele UE, stabilite la Lisabona in 2000, de a face economia Europei cea mai competitiva din lume.
 
Scopul noului plan de actiune pentru anii 2007-2010 a CE este de a analiza situatia, in functie de provocarile globalizarii, schimbarile demografice si dezvoltarea de noi tehnologii; de asemenea, se va aborda problema existentelor bariere in calea mobilitatii in Europa, vor fi identificate noile tendinte in modelele de mobilitate si definirea a ceea trebuie luate ca masuri.
 
Dezbaterile in cadrul sedintei grupului de studiu au vizat urmatoarele concluzii:
 
¤ CESE sprijina pe deplin Planul de actiune pentru Mobilitatea Fortei de Munca a Comisiei Europene 2007-2010 si considera ca este un instrument pentru eliminarea obstacolelor actuale si de realizare a obiectivelor stabilite in Strategia europeana pentru Dezvoltare si Locuri de munca;
 
¤ CESE apreciaza initiativele lansate de Comisie, care urmaresc sa promoveze mobilitatea in Europa – "Ziua de locuri de munca in Europa si Parteneriatul European pentru mobilitatea fortei de munca";
 
¤ CESE solicita sa se ia masuri de deblocarea la potential maxim al sistemului EURES si adoptarea de masuri de imbunatatire a calitatii, domeniul de aplicare si de accesibilitate a informatiilor si serviciilor furnizate si de a creste gradul de sensibilizare in randul publicului european si, in special, al mediului de afaceri european;
 
¤ CESE invita statele membre sa tina seama de dimensiunea de mobilitate in toate deciziile politice si – in conformitate cu recomandarile oferite de Liniile directoare integrate pentru crestere si locuri de munca – sa implementeze obiective ferme, sa includa in propriile strategii nationale si programe nationale de reforma.
 
In viitor, cadrul legislativ de coordonare a sistemelor de protectie sociala trebuie sa fie capabil sa se adapteze usor la realitatile in schimbare din lumea muncii, pentru a genera noi forme de ocupare a fortei de munca, a diferentelor de regim, timp de lucru si, mai presus de toate, la noi forme de mobilitate. Cooperarea administrativa intre statele membre bazata pe proceduri electronice ar trebui sa fie consolidate.
 
¤ CESE invita din nou statele membre sa stabileasca reglementarea pentru a fi implementata in cuprinsul Regulamentului nr 883/2004 in vigoare cat mai curand posibil, pentru a se asigura ca imbunatatirea si simplificarea determina ca mobilitatea sa fie vizibila cat mai curand posibil.
 
In ceea ce priveste eliminarea barierelor in calea mobilitatii in Europa, Comitetul recomanda ca unele din opiniile sale viitoroare se concentreze, in special la aplicarea Regulamentului CEE 1612/68 si a Directivei 2004/38/CE, pe legatura dintre aceste dispozitii si pe aplicarea principiul egalitatii in statele membre.
 
In timp ce CESE aproba propunerea unei directive privind portabilitatea pensiilor, care reprezinta inca un pas al Comisiei, spre cresterea mobilitatii transfrontaliere in cadrul UE. Comitetul considera ca directiva, de fapt, nu ajuta la eliminarea princalului obstacol pentru mobilitatea transfrontaliera si a portabilitatii drepturilor de pensie – si anume, dubla impozitare. In plus, propunerea include alte dispozitii care vor duce la o crestere a costurilor in randul sistemelor de pensii, si, prin urmare, pune viitorul lor sub semnul riscului.
 
In ceea ce priveste problema de recunoastere a calificarilor, CESE sprijina «Cadrul european de calificari», care ar putea duce la imbunatatiri profesionale si de mobilitate geografica si la echilibrul cererii si ofertei de pe pietele fortei de munca. Cu toate acestea, pentru a adauga un plus de valoare, ea trebuie sa ramana simpla si sa ajute efectiv la recrutarea de manageri de lucratori straini de care este nevoie.
 
CESE aproba cel de-al doilea raport CE din 18.11.2008 in legatura cu perioadele de tranzitie pentru noile state membre, si invita statele membre care continua sa aplice dispozitiile tranzitorii cu privire la libera circulatie a persoanelor sa respecte concluziile din acest raport si sa fie in conformitate cu obligatiile prevazute de tratate.
 
CESE considera ca deciziile ECJ vor ajuta la stabilirea unui mediu mai corect din punct de vedere juridic, in viitor, atat pentru companiile care opereaza in mai mult de un stat membru, precum si a lucratorilor detasati. Aplicarea uniforma a ECJ si a deciziilor de aplicare corespunzatoare si eficienta este esentiala pentru buna functionare a UE pe piata unica.
 
CESE sprijina toate initiativele Comisiei Europene care au ca scop cresterea gradului de mobilitate in domeniul educatiei si al formarii profesionale si abordarea noilor provocari cu care se confrunta UE in sistemele de invatamant, in viitor.
 
CESE vede propunerile legislative curente ale CE ca un mijloc de a facilita migratia economica din tarile terte, ca un pas inainte pentru Comisie pentru a promova mobilitatea si migratia economica in cadrul UE. Cu toate acestea, este de parere ca aceste initiative ar trebui sa vina doar o data ce libera circulatie a persoanelor in cadrul UE a fost un obiectiv pe deplin atins.
 
CESE invita partenerii sociali europeni sa contribuie activ la cresterea mobilitatii cu scopul de a imbunatati situatia de pe piata muncii si pentru a spori competitivitatea UE; in plus, le invita sa includa o astfel de actiune in activitatea lor de programe pentru anii 2009-2011. (sursa: Departamentul Juridic si Dialog Social CNIPMMR)
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.