În Serbia au apărut „magazine SOS” pentru cei mai săraci

0

Criza si recesiunea care afecteaza cu duritate Serbia au determinat asociatiile sindicale si unii intreprinzatori din cadrul marii distributii sa deschida puncte de vânzare speciale cu preturi foarte reduse, in avantajul persoanelor cu cel mai mic venit, informeaza ANSA.

Este vorba de asa-numitele “magazine SOS”, care ofera preponderent produsele de prima necesitate si de larg consum la preturi reduse cu intre 30% si 60% comparativ cu cele din supermarketurile obisnuite. Pâna acum, la Belgrad s-au deschis trei astfel de magazine si se prevede ca pâna la sfârsitul lunii mai numarul lor sa creasca rapid la 11.

Beneficiarii lor sunt somerii, pensionarii, studentii si cei care primesc un salariu sub 20.000 de dinari pe luna (ceva mai mult de 210 euro). Pentru a putea face cumparaturi in acest fel de magazine este necesar sa se obtina o legitimatie speciala care sa ateste situatia defavorizata a acestor persoane.

Autoritatile de la Belgrad au sprijinit deplin aceasta initiativa a “magazinelor SOS”, adoptata de comun acord de Asociatia sindicatelor libere si independente si de lantul comercial al marii distributii “Jabuka” (Marul). În Serbia, persoanele care traiesc sub pragul saraciei – evaluat la circa 9.000 de dinari (sub 100 de euro) – sunt in jur de jumatate de milion, dintr-o populatie totala de circa 7,5 milioane de locuitori.

Odata cu criza, tara a fost nevoita sa abandoneze repede ideea de a continua rata cresterii de peste 6% anual, inregistrata in ultimii ani. Recesiunea este deja o realitate, asa cum au anuntat autoritatile, iar PIB-ul urmeaza sa inregistreze o scadere intre 6%-7%.

Somajul este confirmat a fi de ordinul a 14% si potrivit datelor publicate recent de Oficiul national de statistica, de la inceputul acestui an s-au pierdut circa 10.000 de locuri de munca pe luna.

Criza afecteaza nu numai Serbia ci si celelalte tari din Balcanii de Vest. Si Slovenia a decis deschiderea de “magazine SOS” dupa modelul celor de la Belgrad, in timp ce in Croatia o astfel de initiativa este prevazuta sa demareze cu incepere din luna septembrie.

Atât Croatia cât si Muntenegrul vecin au initiat, in perspectiva sezonului turistic, campanii pentru a atrage un numar mai mare de turisti sârbi, foarte numerosi in cele doua tari, inainte de razboaiele balcanice.

Situatia este mai rea insa in Bosnia-Herzegovina, a carei economie a suferit in mod deosebit de dur consecintele razboiului si unde somajul atinge apogeul de 40%.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.