Europarlamentarele din Ungaria dovedesc dezinteresul oamenilor faţă de Europa

0

Afisele uriase ale partidelor din Ungaria, cu ocazia alegerilor pentru Parlamentul European (PE), sunt in marea lor majoritate anoste si neinteres ante din punct de vedere al formei, lipsindu-le si forta de mobilizare. Un motiv important este si dezinteresul cu care oamenii trateaza scrutinul europarlamentar, scrie ziarul ungar Nepszabadsag.

Atunci când se analizeaza afisele de campanie ale partidelor trebuie tinut in primul rând seama de faptul ca oamenii nu prea sunt interesati de alegerile pentru PE, pentru ca nu simt ca in viata lor ca s-ar schimba ceva radical prin aceste alegeri, sublinia Babocsay Adam, expert la firma de consultanta si sondare a pietei BMB Focus si conferentiar la universitatea Corvinus din Budapesta.
Potrivit acestuia, oamenii nu sunt sensibili la mesajele europene, practic acestia privind alegerile ca pe o reflexie a situatiei politice interne. Analizând afisele electorale ale partidelor, expertul atragea atentia asupra faptului ca afisele uriase reprezinta in general o mica parte a intregii comunicari politice, fiind insa spectaculoase ca eveniment. Pornind de la caracterul lor de afise pe termen scurt – cu mesaj clar – efectul acestora poate fi de aceea, mai puternic ca al unei reclame la un produs comercial, spune expertul.
Referitor la campania Fidesz (cel mai mare partid de opozitie din Ungaria), Adam arata ca afisele acestuia nu prezinta un nou continut, ele evidentiind ceea ce oricum se stie din sondaje. Prin aceasta se poate mobiliza eventual propria baza electorala, desigur un lucru important, insa prin folosirea intregului potential al acestui instrument de comunicare ar fi putut fi mobilizati si alegatorii nemultumiti.
Expertul in reclame electorale arata insa ca afisele expuse nu prezinta un continut core spunzator pentru un astfel de scop.
În ce priveste MSZP (socialisti), asupra campaniei acestuia si-a pus amprenta si faptul ca partidul se afla intr-o situatie grea, dat fiind atmosfera din jur, opina expertul. Pe afisele electorale ale MSZP apar câteva figuri de candidati si sunt formulate câteva probleme europene, insa ele sunt anoste iar puterea de mobilizare se limiteaza la mesajul “existam”, adresat, la fel ca si in cazul Fidesz, propriei baze electorale.
Întrebat ce fel de mesaj se ascunde oare in caracterele de tipar de tip retro ce pot fi vazute pe afisele socialistilor, Babocsay raspundea ca nu este cazul sa se caute consideratii strategice pentru acest fapt, alegerea grafica facuta fiind atât de nefericita, incât folosirea retro duce cu gândul la acele vremuri când partidul se numea MSZMP (Partidul Socialist al Muncitorilor). Rezumând, Babocsay arata ca este imposibil sa se extraga din afisele socialistilor obiectivele de comunicare ale partidului.
Unul din afisele electorale ale MDF (Forumul Democrat Maghiar – centru-dreapta) o reprezinta pe presedinta partidului, David Ibolya, având in spate doua figuri de frunte de pe lista de candidati a partidului pentru PE si anume Bokros Lajos si Habsburg Gyorgy.
Legat de acest afis, expertul este de parere ca prin aceasta se doreste sa se transmita ca MDF urmeaza o cale moderata si rationala, un astfel de mesaj fiind insa atât de comun pentru politica interna ca “trece peste capul oamenilor”, folosirea unor figuri de candidati care si asa provoaca dezbinare micsorând si mai mult sansa ca simpatizantii altor partide sa voteze eventual cu ei.
Pentru un om simplu, cea mai dezbinatoare este, in opinia lui Babocsay, campania de afise a SZDSZ (liberali), ea “articulânď prapastia din cadrul politicii interne, având insa in acelasi timp si cel mai puternic efect din punct de vedere al mobilizarii.
Afisele electorale ale SZDSZ au in centru subiecte de politica interna iar puterea lor relativa de mobilizare este de aceea mare pentru ca se bazeaza pe “temerile inerente” ale maselor pasive ce formeaza baza partidului.
La o privire atenta, se pot observa o serie de asemanari la afisele partidelor, ca de exemplu masele de oameni din fundal la afisele Fidesz si MDF, expertul afirmând ca acest lucru nu trebuie sa surprinda, dat fiind ca, din punct de vedere formal, afisele partidelor sunt de cele mai multe ori niste clisee.
Babocsay tinea sa mentioneze ca, in ciuda unei comunicarii foarte bune din partea unui partid, acesta nu va reusi sa câstige alegatorii altui partid decât daca respectivii sunt deja deziluzionati de propriul partid. Prin campanie pot fi atrasi cei cumva nesiguri sau deziluzionati, o strategie de care doar SZDSZ se foloseste.
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.