Cu 4.000 de euro/lună, românii sunt cei mai ieftini europeni care muncesc în China

0 14

– Multi dintre romanii cu calificari inalte sunt convinsi ca Occidentul reprezinta singura cale pentru a se realiza profesional si material. Nu toata lumea este insa de acord cu aceasta teorie. Mii de specialisti din Romania s-au orientat catre China comunista pentru a-si atinge scopurile. Indiferent ca lucreaza in companii locale sau multinationale, din domenii precum telecomunicatii, constructii navale, transporturi sau brokeraj, majoritatea romanilor ocupa functii de raspundere si sunt bine platiti.

– 4.000 de euro este salariul minim al unui roman care lucreaza ca inspectori pe santierul naval Jiangsu

.
Romanii sunt imprastiati in toata China, in special in orasele dezvoltate, cum ar fi Shanghai, Shenzhen si Beijing, si muncesc atat pentru companii locale, cat si pentru multinationale care si-au deschis filiale in aceasta tara.

Pe santierul naval Jiangsu New Yangzi Shipbuilding am descoperit nu mai putin de noua inspectori romani care supravegheaza lucrarile de la navele care se construiesc aici, dar e posibil ca numarul acestora sa fie mult mai mare.

Santierul din Jianyin, provincia Jiangsu (situata in estul Chinei, aproape de Shanghai), apartine unei firme chinezesti cu aproximativ 10 mii de angajati, care face vapoare pentru armatori din toata lumea. Romanii au fost angajati, in general, de proprietarii navelor, care vor sa aiba o garantie ca lucrarile sunt de calitate si ca nu vor avea probleme dupa ce preiau vapoarele.

„Eu sunt inspector de corp nava. Practic, fac ultima verificare: inainte de sudare, dupa sudare, absolut la orice etapa de fabricatie trebuie sa-mi pun semnatura ca reprezentant al proprietarului”, spune Ion, unul dintre romanii care lucreaza la Jiangsu si care reprezinta societatea Rickmers din Germania, unul dintre cei mai importanti armatori din lume.

Romanul spune ca a venit sa lucreze in China fiind tentat de oferta financiara primita si ca, in acest moment, nu-i pare deloc rau ca a facut acest pas in cariera profesionala.

„In afara de caldura si umiditatea mari – am avut de multe ori senzatii de lesin din cauza temperaturilor ridicate –, nu sunt lucruri de care sa ma plang. Chiar daca este un stat comunist, nu prea se vede acest lucru. Chinezii au drumuri foarte bune, construiesc probabil 1.000 kilometri de autostrada pe an, au poduri senzationale si zgarie-nori, vad multe masini luxoase in jur, cluburi si baruri. Este ca in Europa. Cu siguranta o fi si multa saracie, dar nu este la vedere”, povesteste Ion, care mai spune ca, in ciuda salariilor lunare de peste 4.000 de euro, romanii sunt in acest moment cei mai ieftini europeni care lucreaza pe santierul din Jiangsu.

Acesta este unul dintre motivele pentru care suntem cautati in acest domeniu. Chiar si polonezii castiga cu 10-20% mai mult, iar in ceea ce-i priveste pe nemti sau italieni, probabil ca salariile lor sunt duble. Noi reprezentam aici, pe santier, interesele armatorilor straini, care prefera sa lucreze cu noi decat sa angajeze chinezi”, mai spune Ion.

O parere similara are si Ovidiu, un alt roman care lucreaza pe santierul din Jiangsu. „Chinezii sunt la pamant cu calitatea lucrarilor. In Europa, un muncitor stie ce inseamna un standard de calitate si-l respecta. Aici, trebuie sa-i controlam la tot pasul. Pe santier sunt adusi oameni care pana acum patru-cinci ani cultivau orez. Acum sunt pusi sa faca vapoare. Cred ca China ar trebui sa investeasca mai mult in pregatirea oamenilor”, spune navalistul.

„Chinezii de pe acest santier nu sunt capabili sa foloseasca programele de calculator pentru design care au aparut in ultimul timp. Sa-ti mai dau un alt exemplu: nu au aspiratoare industriale de praf. Pun 100 de chinezi mici, cu pensule, sa faca curat pe vapoare dupa fiecare etapa constructiva„, explica si Ion.

Cei doi romani spun ca au ajuns sa se inteleaga bine cu chinezii, chiar daca uneori sunt nevoiti sa-i puna sa refaca anumite lucrari. „Cred ca au un respect mai mare pentru romani decat pentru alti straini. Nu stiu de ce, probabil sunt reminiscente de pe vremea tovarasului”, crede Ovidiu.

Continuarea în România Liberă

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.