Opel şi pokerul negocierilor

0

Maratonul negocierilor pentru salvarea companiei Opel devine din ce in ce mai mult un razboi al nervilor, primul summit de criza esuând din cauza unei gauri financiare de 300 de milioane de dolari, a carei acoperire a fost invocata neasteptat de partea americana. Vineri, 29 mai, guvernul german vrea sa faca o noua incercare, declarând ca nu doreste sa se lase “dominat” de americani, scrie revista germana Stern.

Ministrul german al economiei, Karl-Theodor zu Guttenberg (CSU – crestin-sociali, partenerii CDU in cadrul Uniunii CDU-CSU) a afirmat ca nu doreste sa se lasa “dominat” in cadrul negocierilor pentru viitorul Opel.
“Cine cunoaste cum decurg negocierile cu SUA sau companii din SUA, acela stie ca acolo se practica pokerul pâna la sfârsit”, afirma el la emisiunea de stiri “heute-journal” de la postul ZDF, “motiv pentru care trebuie tinuti nervii si pastrat capul limpede la negocieri”, adauga el.
Negocierile au fost ingreunate in noaptea de miercuri, 27 mai, spre joi, 28 mai, din cauza unor noi solic itari de bani venite din partea concernului mama al Opel, General Motors (GM), in valoare de 300 de milioane de euro si din cauza lipsei garantiilor pentru un credit de stat de tranzitie din partea federatiei si a landurilor, in valoare de 1,5 miliarde euro.
În cazul in care nu va exista o oferta de solutionare a acestor probleme, spunea Guttenberg, partea germana va da in continuare clar de inteles ca este pregatita – in contextul lipsei de bunavointa – sa nu vina in intâmpinarea cererilor americane. Din acest motiv, consecinta nedorita a recurgerii la un plan de insolventa ramâne in continuare in discutie, arata ministrul german.
Viitorul subisidiarei GM, cu cei 26.000 de angajati ai sai din Germania, ramâne mai mult decât nesigur, fiind amenintat la fel ca si concernul mama de insolventa in cazul in care, inainte de noua intâlnire de criza de vinerea aceasta, de la cabinetul cancelarului din Berlin, nu se va lua in SUA o decizie de principii pentru un nou investitor.
Constructorul italian de automobile Fiat si firma canadiana Magna sunt favoriti, in timp ce investitorul financiar american Rippelwood si constructorul chinez de automobile BAIC au iesit practic din cursa. Guvernul federal asteapta pâna vineri la ora 14.00 ca partea americana si potentialii investitori sa se puna de acord asupra necesitatilor financiare si masurilor necesare salvarii Opel.
Magna a semnalat deja o contributie de 300 de milioane de euro, reprezentantii GM negociind febril la Berlin cu Magna in legatura cu necesitatile de capital, conform datelor furnizate de publicatia Financial Times Deutschland. Mai este nevoie doar sa fie gasita o noua reglementare, care sa garanteze ca Magna sa primeasca banii inapoi in cazul unui esec la Opel. Concernul Magna, condus de austriacul Frank Stronach, are la ora actuala cele mai bune sanse sa câstige contractul.
Actiunea de salvare a Opel provoaca intre timp nelinisti la Bruxelles. Comisia Europeana a cerut Germaniei si Marii Britanii sa respecte dreptul european in cadrul actiunii lor de salvare a marcilor Opel si Vauxhall cu miliarde provenite din buget. Mai ales Belgia este ingrijorata ca actiunea de salvare s-ar putea face pe spezele uzinelor Opel din Antwerpen-Anvers.
La cererea Belgiei, Comisia a convocat pentru vinerea aceasta o reuniune extraordinara a statelor UE afectate de insolventa GM. Potrivit comisarului european pentru industrie, Guenther Verheugen, in cazul salvarii Opel se contureaza o solutie transnationala.
Dupa intâlnirea de joi de la Bruxelles a ministrilor industriei din tarile UE, el afirma ca s-a conturat o parere clara referitor la faptul ca nu poate exista decât o solutie europeana. Comisia va avea grija sa fie evitat nationalismul economic, Verheugen cerând statelor UE, unde GM detine fabrici, sa ofere “informatii complete si transparente” despre negocieri si pos ibilii investitori.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.