Tentativă spaniolă de reducere a dependenţei UE de gazul rusesc

Cel mai mare importator european de gaz natural lichefiat, Spania, doreste sa joace un rol in divers ificarea surselor de aprovizionare cu gaz ale UE, acest lucru urmând insa sa mai dureze, in conditiile in care rutele de transport nu corespund necesitatilor, scrie agentia de presa americana Bloomberg.

Liderii europeni s-au pus de acord deja sa finanteze sporirea capacitatilor de conducta pentru livrarea gazului spaniol catre Franta, insa timpul necesar constructiei va permite Rusiei sa intareasca strânsoarea asupra Europei, care primeste deja un sfert din livrarile de gaze din aceasta tara.

Spania si Portugalia, care nu au resurse proprii de gaze, detin jumatate din capacitatile europene de regazificare a gazului natural lichefiat si importa marea parte a gazului prin conducte sau prin tancurile petroliere pentru gaz lichefiat venite din Algeria sau Nigeria.

Construirea de noi conducte catre Franta, care deja primeste gaz din Rusia, Norvegia, Algeria sau Egipt, ar fi insa eficienta din punct de vedere al costurilor doar in cazul unor conducte de mica distanta, este de parere Morten Frisch, asociat principal la compania Morten Frisch Consulting din East Horsley (sud-vest de Londra), companie care acorda consultanta pentru proiecte din domeniul gazului.

Rezervoarele de gaz din Spania si sudul Frantei erau pline 71% la 8 iunie, aceasta fiind cea de-a doua cea mai mare rezerva de gaz din Europa dupa cea din Marea Britanie, potrivit Gas Storage Europe.

Spania are in vedere un plan in valoare de 1,34 miliarde euro pentru marirea capacitatii de transport a gazului catre Franta la 14,4 miliarde de metri cubi pe an, pâna in 2015, de la cei 100 de milioane de metri cubi acum, afirma managerul retelei de gaz Enagas SA, acesta reprezentând aproape dublul cantitatii importate de Franta din Rusia si o treime din cererea sa anuala.

Cresterea se va face prin extinderea retelei basce de-a lungul coastei de nord a Spaniei, actualmente singurele conducte care transporta gaz spaniol catre Franta, la fel ca si prin imbunatatirea conductei Larrau pentru a trimite gaz catre nord si sud si prin terminarea proiectului Midcat, care conecteaza cele doua tari de-a lungul coastei mediterane.

Confruntata cu posibilitatea unor viitoare perturbari ale livrarilor de gaze, UE a aprobat in luna mai investitii in valoare de 45 de milioane de euro pentru proiectul Larrau de interconectare a transportului de gaze, alocând de asemenea 200 de milioane de euro pentru intarirea retelei de gaze a Frantei de-a lungul asa numitei axe Africa-Spania-Franta.

Proiectul Midcat, care va lega Barcelona de sudul Frantei, va merge inainte, dat fiind ca exista vointa guvernamentala de a-l realiza, spune Jean-Marie Dauger, vicepresedinte executiv la compania GDF Suez SA, care opereaza cea mai mare parte a retelei de gaz a Frantei.

Daca Midcat va fi terminat pâna in 2015, acest lucru tot va mai insemna sase ani de asteptare dupa deschiderea programata pentru luna viitoare a terminalului de gaz natural lichefiat Fos-Cavaou, in sudul Frantei, acesta din urma, un proiect dezvoltat de GDF Suez impreuna cu compania Total SA, urmând sa proceseze 8,25 miliarde de metri cubi de gaz pe an.

Compania Gas Natural SDG SA, cel mai mare furnizor de gaz al Spaniei, declara in mai ca a livrat deja 130.000 de metri cubi de gaz lichefiat catre terminalului de regazificare din Montoir, in nordul Frantei, primul transport de gaz natural lichefiat catre compania Electricite de France SA din cadrul unui contract pe patru ani.

Antonio Llarden, director general executiv (CEO) la Enagas, declara ca Spania ar putea deveni “punct de debarcare pentru gazul trimis catre nord”.

În efortul sau de a creste importurile care scurtcircuiteaza Rusia, UE a aprobat, la 6 mai, investitii in valoare de 200 de milioane de euro pentru proiectul Nabucco, doua zile mai târziu Turcia, tara de tranzit, anuntând ca intentioneaza sa semneze un acord referitor la Nabucco in luna iulie.

Consumatorii din UE ar putea de asemenea sa-si indrepte privirea catre Olanda, care cauta sa importe gaz natural lichefiat in scopul sporirii securitatii sale energetice si pentru a deveni un nod de livrare pentru nord-vestul Europei.

Olanda ar putea chiar sa se alature cu statut de observator Forumului Tarilor Exportatoare de Gaz, numarând 15 membri, declara ministrul petrolului din Qatar, Abdullah bin-Hamad Al-Attiyah, la 14 iunie.

În aceste conditii, exportatorul de gaz rus OAO Gazprom promoveaza aliante cu companii europene precum Dutch Shell Plc si Total.

În colaborare cu Shell, compania ruseasca cu sediul la Moscova a inaugurat, la 18 februarie, prima uzina ruseasca de gaz natural lichefiat, pe insula Sahalin, deschizând o ruta de export catre Asia.

Cele doua companii au in vedere si alte proiecte de gaze naturale lichefiate in Orientul Îndepartat si peninsula Yamal din Arctica, asa cum arata directorul executiv al Shell, Jeroen van der Veer.

Rusia mai incearca totodata sa puna mâna pe gaz de la vecinii de la Marea Caspica, Gazprom fiind gata sa cumpere tot gazul incepând din faza secunda a proiectului offshore Azeri Shah Deniz, spunea directorul executiv adjunct, Aleksander Medvedev.

Gazprom curteaza furnizorii de gaze din Iran si Azerbaidjan, doua surse potentiale ale gazului Nabucco, in conditiile in care isi promoveaza proiectul South Stream de transport al gazului catre Europa prin Marea Neagra si conducta North Stream catre Germania, prin Marea Baltica.

Gazprom anunta la 15 mai ca va dubla capacitatea conductei South Stream, pentru a depasi rivalul Nabucco.

Loading...
Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.