Cum taxăm autostrăzile, la oră sau la kilometru?

0

– Ministerul Transporturilor vrea taxă pe autostrăzi, dar nu şi-a pus niciodată problema dacă nu cumva actuala vinietă e mai bună. Alegerea n-a fost dată de sondaje sau de studii, ci de convingerile ministrului Transporturilor. Berceanu crede că e echitabilă taxarea la kilometru doar a celor care folosesc autostrăzile.

.
Ministerul Transporturilor preferă recuperarea investiţiilor făcute în autostrăzi cu ajutorul taxelor ce vor fi percepute la fiecare kilometru parcurs, în detrimentul sistemului vinietei care permite accesul pe întreaga reţea de autostrăzi o perioadă bine precizată de timp. De regulă, aceasta poate fi zece zile, o lună, două luni sau un an.

Ministerul înclină spre această opţiune în pofida faptului că nici acesta şi nici Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu au sondat vreodată preferinţele automobiliştilor pe această temă şi nici nu au făcut un studiu care să arate care dintre cele două sisteme este mai bun pentru automobilişti.

Românilor nici măcar nu li s-a explicat despre ce este vorba. „Până acum nu s-a făcut o astfel de analiză, ar trebui făcută în viitor”, recunoaşte Dorina Tiron, director general al CNADNR.

Ministrul Radu Berceanu ştie deja ce este mai bun pentru români. Este vorba despre taxă, iar ministrul are şi argumente.

„Discutăm de fapt de o taxare pe timp (vinieta – n.red.) şi una pe spaţiu (taxa pe autostradă – n.red). Personal, cred că românii nu au prea mare încredere în prima formă, plus că pot apărea discuţii – eu merg 10 kilometri şi plătesc vinieta pe o zi, iar altul merge 1.000 de kilometri şi plăteşte tot o zi.

Cred că un sistem de taxare pe spaţiu ar fi mai nimerit, evident, cu mijloace moderne, nu neapărat cu casieriţa căreia îi dai banii”, a declarat recent Berceanu, fără a menţiona de unde ştie ce preferă românii.

Sistemul taxei presupune că automobiliştii primesc la intrarea pe o autostradă nişte tichete eliberate de automate pe care le prezintă la ieşire, când fac plata.

Taxa plătită este în funcţie de lungimea parcursă şi de regulă tariful este în jurul a 5-7 eurocenţi pe kilometru. În cazul Italiei, spre exemplu, acesta este de 7 eurocenţi, iar în Croaţia, de 5 eurocenţi. Tarifele pot varia în funcţie de concesionarul fiecărei autostrăzi.

În cazul viitoarei autostrăzi Comarnic-Braşov, potrivit declaraţiilor oficiale, oferta viitorului concesionar al autostrăzii, firma franceză Vinci, este de 1,75 euro pe suta de kilometri şi osie, ceea ce duce la un tarif de 4 eurocenţi pe kilometru, inclusiv TVA.

Integral în Cotidianul

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.