Mijloacele de informare americane testează toate felurile de difuzare on line

0

Presa trebuie sa se reinventeze. În Statele Unite, se experimenteaza mult. Mijloacele de informare incearca toate felurile de difuzare on line si testeaza canale care ar putea aduce venituri.

Bulversate de criza, mijloacele de informare americane cauta inca reteta magica ce le-ar putea transfera – cu profituri imediate – in epoca internetului, relateaza cotidianul francez Les Echos de miercuri.

Ultima lucrare a lui Chris Anderson, intitulata “Free”, nu-i linisteste deloc.
Editorul de la “Wired” considera ca gratuitatea este singurul pret posibil al continutului. Conform lui, Web-ul are o putere deflationista care face ca preturile sa tinda spre 0.

Cele mai bune servicii on-line (Google, stocarea pe Yahoo!, mesageria electronica, spoturile video de pe YouTube, anunturile de pe Craig’s List) sunt gratuite, iar efectul lor “viral” este imens.

Adoptate de sute de milioane de utilizatori, permit furnizorilor sa se finanteze din publicitate. Daca ar opta pentru micro-plata, veniturile lor ar fi mai mici si audienta mult mai scazuta.

Problema este delicata, mai ales pentru cei care produc direct continut, in primul rând ziarele. Cum sa accepte sa dea gratis ceea ce costa atât de mult? Tinând seama ca Zenith Optimedia prevede ca veniturile publicitare vor scadea cu 8,5% in acest an, publicitatea nu poate fi singura solutie.

Presa poate câstiga si oferind abonamente cu servicii premium sau facând comert electronic cu partenerii. Jeff Bezos, patronul site-ului Amazon, remarca recent ca “se vinde continutul daca informatia ii convine utilizatorului”, lucru pe care il dovedeste cu “Kindle”, cartea sa electronica.

Ea permite abonarea la ziare distribuite in fiecare zi, pretul fiind intre 6 si 15 dolari pe luna. La inceput, aspectul era destul de putin convingator: ziarul era prezentat linear – textul insirat, fara fotografii -, iar navigarea destul de greoaie.

Odata cu lansarea in aceasta vara a noului model DX, cu ecranul mult mai mare, fiecare articol va fi machetat si va avea ilustratii. În aceasta luna, trei cotidiene fac testele: New York Times, Washington Post si Boston Globe.

“Este o etapa importanta intre hârtie si internet. Se asociaza imediatul ultimului cu portabilitatea si profunzimea ziarului”, spune Arthur Sulzberger Jr, presedinte al New York Times.

Extraordinarul succes al iPhone (Apple), cu peste 1,5 miliarde de aplicatii descarcate, ii inspira si el pe editori (Wall Street Journal, New York Times), care figureaza in plutonul fruntas al clasamentului aplicatiilor gratuite cel mai mult descarcate.

Dincolo de o serie de aplicatii cu plata, continuturile cuprind deja publicitatea (logo, banner in timpul descarcarii unei pagini, etc.). Unele ziare importante, cum ar fi Wall Street Journal, prevad trecerea la un model partial platit, in universul iPhone, din aceasta toamna.

Un alt fenomen de telecomunicatie retine atentia patronilor din presa: Twitter, mesageria in direct pe telefonul mobil, devenita a treia cea mai importanta retea sociala din lume.

Dar nu stiu inca cum ar putea profita de acest nou venit. Twitter si-a dovedit fragilitatea saptamâna trecuta, când serviciul a fost intrerupt mai multe ore in urma unui atac informatic.
John Malone, presedinte al Liberty Media, crede ca utilizatorii vor accepta sa plateasca abonament la acest nou serviciu, foarte la moda.

Pentru Barry Diller, patron al IAC/Interactive Corp, “este un serviciu genial, dar nu si un canal normal pentru publicitate”, a raspuns el unei intrebari puse de New York Times, in cadrul unei reuniuni a reprezentantilor media, organizata la inceputul lunii iulie la Sun Valley, statul Idaho, se incheie articolul din cotidianul Les Echos.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.