Proiect de promovare a zonei Munţilor Apuseni

0

Zona Muntilor Apuseni, frumusetile naturale si locuitorii cu ocupatiile lor traditionale, dar si actuale, au facut, timp de un an, obiectul unui amplu proiect de studiere, valorificare prin marci de calitate si promovare, derulat de Centrul pentru Arii Protejate si Dezvoltare Durabila Bihor (CAPDD), care a realizat un album fotografic de exceptie, intitulat “Prin Apuseni, deasupra si dedesubtul pamântului”.

Potrivit coordonatorului de proiect, Viorel Lascu, proiectul si-a propus sa dezvolte activitati inovatoare, menite sa dea un important impuls utilizarii potentialului natural al regiunii Bihor, in special al Muntilor Apuseni, in oglinda si impreuna cu partenerii unguri din Hajdu-Bihar.

Echipa de proiect a trecut, in primul rând, la inventarierea nevoilor de dezvoltare in Muntii Apuseni, precum competente, meserii, nevoi de formare pentru tinerii si mai putin tinerii localnici, in urma careia s-a realizat un studiu de fezabilitate pentru crearea unui centru de formare resurse umane in zona Parcului Natural Apuseni, care sa ofere alternative la angajare si sa contribuie la combaterea excluderii sociale.

“Acest centru de formare nu este orientat spre meserii, care sa ia mult timp, ci este organizat pe competente: omul este invatat sa faca trei – patru produse specifice locului, sa-si organizeze bucataria si gospodaria ca sa poata primi turisti.
În maximum o saptamâna, gospodarul este invatat foarte multe lucruri pe care sa le ofere turistilor,” a declarat Viorel Lascu.

Pentru infiintarea centrului ar fi nevoie de aproape 2 milioane de euro, dupa modelul unor centre similare din Elvetia sau Franta. O alta grupa de activitati vizeaza crearea unor marci de calitate specifice.

Trei marci caracterizeaza cel mai mult zona: prima este cea privind gazduirea in gospodarie, premergatoare pensiunii, respectiv “ferma din Apuseni”, apoi cea de “insotitor ghidare locala in Apuseni” si, in sfârsit, “carne de vita din Apuseni”.

O investigatie facuta de o firma din Franta pe nevoi si posibilitati de dezvoltare a constatat ca Muntii Apuseni reprezinta unul dintre cei mai importanti producatori de carne bio, dar care nu se regaseste pe piata, pentru ca vin procesatori din alta parte a tarii, cumpara viteii din aceasta zona si ii vând ca produse de carne din alte zone, ceea ce inseamna o devalorizare a Apusenilor ca producator agricol.

Prin marca numita “carne de vita din Apuseni” se doreste aducerea pe piata si cunoasterea faptului ca 30% din productia de carne de vita bio provine din acest areal. Fiecare din aceste marci are un ghid si o carta care il invata pe cel care o pune in aplicare ce reguli trebuie sa respecte, toate acestea fiind gestionate de administratia Parcului Natural Apuseni.

Proiectul cuprinde si mediatizarea frumusetilor zonei prin postere (3.000 de seturi a câte opt postere), editarea a doua albume Munti Apuseni, cel mai recent fiind intitulat “Prin Apuseni, deasupra si dedesubtul pamântului”.

El cuprinde 300 de imagini istorice referitoare la aurul, lemnul si piatra muntilor, dar si din prezent, la care au lucrat peste 15 artisti fotografi, peste 30.000 de fotografii fiind selectate de specialisti de la National Geographic.

În cadrul proiectului au fost identificati si sustinuti dezvoltatorii locali, acei locuitori care incearca sa puna pe picioare o mica afacere ce se bazeaza pe valorile naturale locale, productia agricola, turism, valorificarea lemnului.

S-a creat o baza de date, cu 180 de producatori locali, si s-a identificat gama de servicii care poate fi dezvoltata de un locuitor in cautarea unei mici afaceri pentru a-si asigura traiul si, indirect, pentru dezvoltarea zonei.

Finantarea proiectului “Complementaritatea si similitudinea ca mijloc de dezvoltare durabila in euroregiunea Bihor – Hajdu-Bihar”, derulat in perioada august 2008 – august 2009, cu suma totala de 112.000 de euro, a fost asigurata de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, prin Programul România – Ungaria PHARE CBC.

Partenerii CAPDD au fost Asociatia “Zöld Kör”, din Ungaria, si Administratia Parcului Natural Apuseni, iar sustinatori – Administratia Parcului National “Hortobagy” (Ungaria), Federatia Româna de Speologie si National Geographic România.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.