De ce au angajaţii prejudecăţi la adresa şefului

0

Relatia dintre angajati si sefi este deseori tensionata, unul din motive fiind acela ca angajatii au prejudecati fata de superiori si iau in considerare doar acele informatii care se potrivesc imaginii negative preconcepute, rezultatul fiind neintelegerile si conflictele, scrie ziarul Financial Times Deutschland.

Pentru oamenii din conducere exista o multime de ghiduri care ii invata cum sa aiba rezultate mai bune si sa-si insuseasca calitatea de lider, ideea principala fiind aceea ca sefii trebuie sa motiveze, sa manifeste empatie si autenticitate si sa fie un model pentru angajati, având o relatie pozitiva cu acestia.

Autorii acestor ghiduri pleaca de la ideea ca angajatii sunt oameni rationali, gata sa dea randament si sa se angajeze in favoarea companiei in cazul in care superiorii se comporta corect, asteptând doar ca seful sa recunoasca motivatiile lor interioare si sa le dirijeze in directia potrivita.

Doi cercetatori de la Institutul International pentru Dezvoltarea Managementului din Lausanne (Elvetia), Jean-François Manzoni si Jean-Louis Barsoux, se intreaba insa daca nu cumva tocmai angajatii sunt aceia care ii impiedica pe sefii lor sa fie niste sefi buni.

Cei doi au realizat mai multe interviuri cu angajati si sefii lor si au incercat cu ocazia a numeroase discutii de grup sa descâlceasca nodul relatiilor intre cele doua categorii si sa descopere problemele care apar.

Multe dintre conflicte si relatiile problematice apar din cauza faptului ca angajatii vin deja cu prejudecati la adresa sefului, iar perceptia acestora este orientata unilateral catre confirmarea prejudecatilor si intarirea atitudinii lor negative.

Orice sef nou produce la angajati mai intâi teama si rezerve, acestea rezultând in cea mai mare parte din experiente anterioare.

Angajatii se intreaba astfel cât de mult va ramâne noul sef in functie, este el accesibil, asculta pe altii, este consecvent in comportamentul sau sau isi face el cunoscute in mod clar cerintele si pretentiile.

Primele impresii sunt importante, ele consolidând imaginea pe care angajatii si-o fac despre sef si care le va influenta atitudinea fata de el pe o lunga perioada de vreme.

Studiile indica faptul ca in primele cinci zile se decide ce cred angajatii despre sefii lor, iar acest lucru afecteaza relatia reciproca timp de multe luni de zile.

Problema care rezulta de aici este aceea ca angajatii se comporta fata de seful lor asa cum cred ei ca este potrivit pe baza primei impresii. În consecinta, seful va fi tot mai mult seful pe care si l-au imaginat angajatii – un cerc vicios asadar.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.