Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut cu 40%

0

Piata bunurilor de folosinta indelungata din România a scazut cu 40,4% in prima jumatate a anului, comparativ cu primele sase luni ale lui 2008, ajungând la un total de 664 milioane de euro, conform unui studiu GfK.

Piata totala de bunuri electrice monitorizata de GfK TEMAX a fost de 308 milioane euro in al doilea trimestru al acestui an, o scadere accentuata in valoare de 46,8% comparativ cu aceeasi perioada din 2008.

Piata a atins o valoare de 664 milioane de euro in primele sase luni ale anului 2009, adica o scadere a activitatii economice de 40,4%.

Sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si 25,8% in prima jumatate a anului 2009, comparativ cu primul semestru din 2008.

Vânzarile de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun comparativ cu inceputul anului, dar rezultatele pentru anul curent indica o scadere de 37,1%.

Si electronicele de folosinta indelungata au inregistrat un declin de 42,6%, indeaproape urmat de sectorul foto cu o crestere negativa de 43,2% pentru primele 6 luni.

Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut performanta cea mai slaba deoarece au avut o scadere accentuata de 47,2% si, respectiv, 51,4%.

Electrocasnicele mici si-au continuat ritmul de crestere negativa de 27,6% in T2-2009, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, atingând 16 milioane euro.

Performanta negativa a sectorului este alimentata de cererea slaba pentru aproximativ toate categoriile de produse importante.

Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras si epilat, aspiratoarele si aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezinta aproximativ 75% din valoarea totala.

În cadrul segmentului de aparate pentru prepararea alimentelor, robotii de bucatarie si blender-ele manuale sunt produsele care au inregistrat o descrestere semnificativa, tragând in jos intreaga categorie.

Pe de alta parte, grupele de produse cu preturi medii relativ mici comparativ cu alte electrocasnice mici, cum ar fi friteuzele, au beneficiat de o evolutie pozitiva.

În al doilea trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008.

Declinul vânzarilor de telefoane mobile si smart a ramas relativ stabil in prima jumatate a anului.

În a doua jumatate a anului 2009, piata electrocasnicelor mari a atins o valoare de 79 milioane de euro, urmând modelul negativ manifestat in acest trimestru de toate bunurile monitorizate in cadrul GfK TEMAX.

Impactul campaniei buy-back pentru electrocasnicele mari a declansat o usoara crestere, in special pentru categoria frigiderelor si congelatoarelor, comparând vânzarile acestui trimestru cu cele ale trimestrului precedent.

Totusi, aceasta nu a salvat intreg sectorul de la scaderea de 38% comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut.

Vânzarile de electronice de folosinta indelungata sunt la jumatatea nivelului atins in trimestrul 2 din 2008, ajungând la un total de 52 milioane de euro.

Tendinta de descrestere a atins vârful in luna iunie, inregistrând scaderi semnificative in vânzari pentru principala componenta a pietei de electronice de folosinta indelungata – televizoarele LCD si plasmele.

Piata foto a inregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scadere accentuata, de aproximativ 44% fata de trimestrul corespunzator al anului precedent, acest sector a atins o cifra totala de noua milioane de euro.

Totusi, marcând dezvoltarea sezoniera pentru aparatele foto digitale, situatia vânzarilor este cu 2 milioane de euro mai mare decât in trimestrul 1-2009.

Aparatele foto SLR sunt incontestabil mai atractive pentru consumatori acum – comparativ cu anul 2008 – dar deprecierea pretului a determinat o evolutie negativa in ceea ce priveste valoarea pentru acest segment.

Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezinta, pentru trimestrul 2-2009, o stagnare in ceea ce priveste pretul – cel mai vizibil in moneda locala.

Sectorul IT din România a avut o scadere accentuata de 59,2% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu acelasi trimestru al anului 2008, atingând valoarea de 87 milioane de euro.

Acest fapt a fost cauzat de o importanta scadere in volum si, partial, de scaderea pretului mediu, in special pentru laptop-uri, luând in considerare faptul ca a crescut cota de netbook-uri in cadrul laptop-urilor si ca pretul lor este semnificativ mai mic decât cel al notebook-urilor traditionale.

Cele mai afectate de criza au fost calculatoarele desktop si monitoarele.

Sectorul echipamentelor de birou a continuat sa inregistreze o scadere acuta (58,5%) in al doilea trimestru al anului comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, atingând o valoare de 10 milioane euro.

GfK TEMAX România este un indice elaborat de catre GfK Divizia de Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata.

Raportul GfK TEMAX este publicat international. Constatarile se bazeaza pe anchete realizate de catre panelul de retail al GfK Retail and Technology.

Panelul de retail contine date de la mai mult de 190.000 de puncte de desfacere cu amanuntul din intreaga lume.

GfK România este lider in clasamentul companiilor de cercetare de piata din România, cu o cifra de afaceri de 9,1 milioane euro in 2008, iar la nivel mondial se situeaza pe pozitia a patra.

Înfiintat in 1934, Grupul GfK este astazi, dupa zeci de ani de experienta si inovatie, unul dintre liderii mondiali in domeniul cercetarilor de piata, cu 130 reprezentante, birouri si participari active in peste 90 de tari si aproximativ 10.000 de angajati.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.