Bucureştenii – interesaţi de produsele apicole româneşti

0

Bucurestenii au venit la târgul de produse apicole din Capitala ca albinele la miere, de la prima ora a diminetii, desi nu toti expozantii reusisera sa isi etaleze in totalitate produsele pe standuri.

Evenimentul, aflat la a doua editie, a reunit 67 de producatori de miere, dupa cum a declarat Cristian Constantinescu, directorul general al Fundatiei Institutul National de Tehnologie si Economie Apicola – FIITEA Apimondia, organizatorul evenimentului, cu sapte mai mult decât firmele inscrise initial. Singura firma din strainatate, din Ucraina, urma sa soseasca in cusul acestei zile.

Apicultorii prezenti la prima editie a târgului, desfasurata in 2008, s-au declarat multumiti de vânzarile inregistrate, mai ales ca au reusit sa “scape” de 95% din marfa, si au venit cu increderea ca acest lucru se va repeta si in 2009.

Apicultorul Stoianov Spasa din zona Timisoarei are o afacere de familie integrata, de la cresterea albinelor si recoltarea mierii pâna la ambalare, etichetare si comercializare. Este un inginer agronom sârb, cu 20 de ani de experienta in domeniu si care detine peste 170 de stupi in 3 localitati de la granita de vest.

“De la pasiunea din tinerete, apicultura a devenit un mijloc de trai pentru familia mea. Toate productia pe care o obtinem o vindem pe piata timisoareana si pe cea din Belgrad.

În marile magazine din Bucuresti este foarte greu sa patrunzi pentru ca sunt costuri foarte mari”, a declarat Stoianov Spasa. Acesta vinde, pe lânga mierea clasica, si miere combinata cu fructe uscate, cu susan si produse apiterapeutice.

Toate produsele contin etichete cu beneficiile produsului respectiv, ceea ce i-a adus vânzari mai mari cu 30%, afirma apicultorul.
“Oamenii cauta diferite produse pentru reducerea colesterolului, pentru afectiuni ale prostatei sau carente de vitamine.

Toate combinatiile cu miere pe care le facem sunt recunoscute, iar beneficiile produselor le-am scris pe etichete, la fel si modul de utilizare. Acest lucru mi-a dus o crestere a vânzarilor cu peste 30%”, a spus Stoianov.

Apicultorul s-a declarat multumit de productia de miere obtinuta in 2009, circa 7 tone, in special de cea de salcâm, tinând cont de faptul ca anul trecut a obtinut doar 4 tone, iar in 2007 numai 3 tone.

“Am avut o productie buna in acest an, mai ales la mierea de salcâm care este si foarte buna din punct de vedere calitativ.
Cred ca in ultimii 20 de ani nu am mai avut o calitate atât de buna, pentru acest tip de miere”, a spus Stoianov.

Pe de alta parte, apicultorul s-a declarat nemultumit de modul greoi de acccesare a fondurilor comunitare, de documentatiile stufoase pe care trebui sa le completeze, de cheltuielile foarte mari de inregistrare, dar si de birocratia din institutiile statului, ceea ce l-a facut de multe ori sa renunte la anumite initiative.

Societatea Melifera SRL, detinuta de Stoianov Spasa, ofera produse apicole cu preturi cuprinse intre 0,5 lei si 30 de lei.

SC Romaust din comuna Rapoltu-Mare din judetul Hunedoara, unul dintre primii producatori autohtoni de miere care a reusit sa obtina acreditare de export si certificarea ISO 22.000, pe siguranta alimentelor si management, exporta 80% din productia de miere pe care o obtine, nu numai de la cele 150 de familii de albine, dar si prin achizitia de la alti apicultori.

“Mierea produsa de noi este foarte apreciata in Japonia unde se duce aproape toata productia noastra si mierea procesata de noi, adica 300 de tone pe an. Recent, am obtinut locul 1 pentru mierea de salcâm, la un concurs apicol din Japonia.

Din 2006, lucram cu acesti parteneri japonezi, care au ajuns sa ne plateasca in avans pe doua luni pentru cantitatile care urmeaza sa le livram.
Noi o procesam, ambalam si etichetam, numai in limba româna, pentru ca asa o vinde partenerul japonez, doar ca miere româneasca”, a spus Dorian Popa, directorul de marketing al societatii, care este si apicultor.

Acesta a precizat ca partenerul japonez le-a cerut recent acordul sa vânda mierea pe un stativ in forma hartii tarii noastre pe care a fost pus un talaj in culorile steagului românesc.
“Pot spune ca suntem mult mai apreciati in Japonia, decât in România”, a spus Popa.

Apicultorul a subliniat ca impreuna cu alte 4 firme intre care Apidava, Tremot Dobre si Fii, vor participa la Apiexpo – Expozitia Apicola Mondiala organizata, in perioada 15-20 septembrie 2009, la Montpelllier (Franta) cu un stand propriu unde vor promova mierea româneasca, nu cea produsa de fiecare firma in parte.

Popa si-a aratat, insa, nemultumirea fata de intârzierile cu care sunt semnate cererile de finantare depuse pe masurile 141 si 142 din PNDR, desi proiectele au fost declarate eligibile cu mult timp in urma.

“Am depus in februarie câteva proiecte pentru dezvoltarea activittii si mentinerea spatiului rural, dar nu am semnat acordul de finantare decât in urma cu doua saptamâni.

De asemenea, pe Planul National Apicol este greu sa depui proiecte pentru decontarea unor cheltuieli in perioada in care apicultorii sunt mai mult plecati cu stupii, din aprilie si pâna in septembrie”, a mai afirmat Popa.

Complexul Apicol Veceslav Harnaj al Asociatiei Crescatorilor de Albine din România este prezent cu binecunoscutele produse cosmertice Apidermin pe baza de miere, dar si cu toate produsele din miere suplimente nutritive si utiliaje pentru stuparie.

Reprezentantii complexului au spus ca produsele merg foarte bine, atât pe piata interna, cât si pe cea externa mai ales in Grecia, Israel, Spania, etc.
“Vom iesi din toamna acestui an cu 3-4 produse noi apicole, cum ar doua creme de mâini, un sampon, o pasta de dinti, dar si cu creme pentru fata”, a spus reprezentantul complexului. Preturile acestor produse sunt de producator.

SC Apidava si-a inceput activitatea in 1992 ca o mica afacere de familie, cu doar doi angajati si cu cei 50 de stupi ai profesorului de fizica Victor Mates.
La inceput, toata productia de miere era extrasa, ambalata si etichetata manual de membrii familiei, fiind livrata la primele magazine private din Bucuresti si din alte câteva orase mari din tara.

Din 2001, firma a inceput sa faca exporturi, in prezent 60% din cifra de afaceri provenind din aceste tranzactii. Începând cu anul 2005, firma s-a transformat intr-o societate mixta româno-olandeza, cu participarea unor parteneri olandezi: Honey International B.V. si Trichilia.

Potrivit lui Cristian Constantinescu, directorul general al Fundatiei Institutul National de Tehnologie si Economie Apicola – FIITEA Apimondia, Apidava a reusit sa inregistreze vânzari de 8-10 milioane de euro anual, produsele lor mergând tari precum Olanda, Ungaria sau Germania.

“Apidava este singura firma care face nectarul zeilor – hidromelul, adica vinul din miere.
Este singura ocazie de a cumpara aceasta bautura, deoarece nu se comercializeaza pe piata decât la acest târguri”, a spus Constantinescu.

Apidava este prezenta la târg nu numai cu produse din miere si apiteraputice, cum ar fi laptisorul de matca, venin de albina, polen sau propolis.
Târgul de miere a fost vizitat si de reprezentantii Asociatiei Crescatorilor de Albine din bulgaria, nu neaparat ca expozanti ci pentru a vedea si degusta produsele românesti.

Plamen Ivanov, presedintele Asociatiei, a declarat ca a apreciat foarte mult mierea româneasca de salcâm, dar si cea poliflora, mai ales din sudul tarii.
“Nu am venit neaparat in România ca sa facem afaceri, ci sa degustam mierea româneasca si mi s-a parut foarte buna, mai ales cea din sudul tarii.

Bulgaria si România sunt printre ultimele tari din Europa la consumul de miere, desi sunt producatori importanti, dar mai mult pentru marii consumatori. Aceste târguri sunt foarte utile pentru ca pot incuraja consumul de miere mai ales ca exista o directiva a UE care incurajeaza tarile producatoare sa isi creasca consumul”, a spus Ivanov.

El a adaugat ca Bulgaria se lupta ca in anul 2013 sa fie organizatorul Târgului Mondial Apicol la Sofia.

În cadrul celei de-a doua editii a Târgului de Miere, vizitatorii au posibilitatea sa gaseasca cele mai diverse sortimente de miere româneasca si straina, dar si alte produse apicole (polen, propolis), suplimente nutritive, medicamente si produse cosmetice pe baza de miere.

Pe lânga produse apicole, sunt prezentate si echipamente pentru apicultori si, in mod deosebit, tratamente pentru sanatatea albinelor, România având o traditie si o reputatie internationala in aceasta privinta.

În cele 3 zile de târg se vor distribui gratuit pliculete cu miere, in principal copiilor, iar mascota “albinuta” se va fotografia cu cei prezenti la târgi. De asemenea, vor fi puse la dispozitia vizitatorilor pliante si informatii utile.
Târgul se va desfasura in perioada 28-30 august, intrarea fiind libera, zilnic intre orele 9.00 -18.00.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.