Retailerii se revoltă: „Nu mai primim tichete de la ăştia. Au comisioane prea mari”

0

“Nu mai primim tichete de la ăştia. Au comisioane prea mari.” Aşa explica, săptămâna trecută, vânzătoarea unui magazin din centrul Capitalei de ce clienţii trebuie să se caute prin portofele după bani adevăraţi.

.
Retailerii au vărsat, anul trecut, 100 milioane de euro în conturile emitenţilor de tichete, reiese din datele Ministerului Finanţelor.

În cei zece ani de la introducerea sistemului, încasările tuturor companiilor de pe piaţă au totalizat 570 milioane de euro, iar profiturile au depăşit 270 milioane, potrivit aceleiaşi surse.

Peste două milioane de români, adică aproape jumătate dintre salariaţii din România, primesc tichete de masă de 8,5 lei pe ziua lucrătoare, ceea ce înseamnă plăţi anuale de aproximativ două miliarde de euro.

Totuşi, mecanismul a rămas încremenit şi funcţionează cu costuri foarte mari, spun contestatarii tichetelor, în timp ce emitenţii se apără afirmând că este prea devreme pentru o schimbare.

Sistemul tichetelor de masă parazitează economia (…) o dezbatere despre funcţionarea sa ar fi oportună, dar nu mai devreme de sfârşitul anului”, spune Andreea Vass, consilier al primului-ministru.

“Atât timp cât ai nişte costuri pentru tipărirea unor bonuri valorice şi introduci pe piaţă o valoare mai mică, mi se pare total iraţională economic diferenţa dintre tichetul oferit şi cel recuperat. (…) Este un mecanism complet nesănătos economic”, explică Vass. Primul efect al eliminării tichetelor de masă ar urma să fie resimţit la buget, precizează Vass.

Mecanismul tichetelor de masă presupune că statul acordă o deductibilitate la salariu, de 8,5 lei pentru fiecare zi lucrătoare, patronul măreşte salariul fără costuri suplimentare, angajatul poate plăti la magazin cu condiţia să cumpere doar alimente, iar comerciantul îşi recuperează banii de la emitentul de tichete, în schimbul unui comision.

Pentru lanţurile de hipermarketuri, comisionul este de 1% sau chiar mai puţin. Pentru magazinele foarte mici, suma plătită în contul tipăririi poate depăşi 5%.

Piaţa este controlată în prezent de doi mari jucători, Accor Services şi Sodexo, acesta din urmă reuşind în 2008 să treacă pe primul loc.

Integral în Business Standard

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.