BNR intervine pentru accelerarea actualizării bazelor de date bancare

0

Banca Nationala si Asociatia Româna a Bancilor au publicat un comunicat comun prin care reafirma faptul ca toate institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special trebuie sa obtina de la clientii lor, in cel mai scurt timp, informatii de identificare.

Masura, pe lânga scopul enuntat de “prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism” urmareste si identificarea clientilor care au luat asa-numitul credit cu buletinul, care a creat o expunere necontrolata pe piata bancara de peste 2 miliarde de euro.

De asemenea, ar putea ajuta la aflarea dimensiunii de expunere a bancilor comerciale sau a institutiile de credit nebancare la credite neperformante, deoarece un numar important de persoane au luat credite cu buletine false ori si-au schimbat domiciliul si nu au mai putut fi gasite.

“În aceasta perioada, institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special sunt in plina campanie de actualizare/completare a datelor detinute despre clientii lor, persoane fizice si juridice, pentru a asigura respectarea dispozitiilor Legii nr.656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Regulamentului Bancii Nationale a României nr. 9/2008 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului”, arata comunicatul semnat de BNR si ARB”, arata comunicatul.

Potrivit Regulamentului toate institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special trebuie sa obtina de la clientii persoane fizice numele si prenumele, data si locul nasterii, codul numeric personal sau, daca este cazul, un alt element unic de identificare similar, domiciliul si, daca este cazul, resedinta, numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz, nationalitatea, ocupatia si, dupa caz, numele angajatorului ori natura activitatii proprii, functia publica importanta detinuta, daca este cazul (conform definitiei din Legea 656/2002), numele beneficiarului real.

Pentru persoanele juridice, sunt obligatorii raportarile privind denumirea, forma juridica, sediul social si, daca este cazul, sediul unde se situeaza centrul de conducere si de gestiune a activitatii statutare, numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz, tipul si natura activitatii desfasurate; identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive si/sau hotarârii organelor statutare, sunt investite cu competenta de a conduce si reprezenta entitatea, precum si puterile acestora de angajare a entitatii, numele beneficiarului real.

Banca Centrala reaminteste ca Regulamentul BNR nr.9/2008 stabileste standardele minime pentru elaborarea de catre institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special a propriilor norme de cunoastere a clientelei ca parte esentiala a administrarii riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului.

În acest context, solicitarea de informatii de catre fiecare entitate in parte poate avea o arie mai larga de cuprindere decât minimul prevazut de regulament.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.