Boc: Guvernul îşi asumă răspunderea pe legea privind Educaţia naţională

0

Învatamântul obligatoriu de 10 clase, evaluarea elevilor prin teste de tip international si alocarea a 7% din PIB pentru Educatie, fata de 6% cât are in prezent reprezinta unele dintre principalele prevederi ale proiectului de lege privind Educatia nationala, pe care Guvernul isi va asuma raspunderea in fata Parlamentului.

Noul act normativ are ca punct de plecare Pactul National pentru Educatie, prevazut in programul de guvernare, si Strategia educatia si cercetarea pentru societatea cunoasterii, elaborata de catre Comisia Miclea, a precizat joi (3 septembrie 2009) dupa sedinta de Guvern, premierul Emil Boc.

Potrivit premierului, principalele axe care au fost preluate vizeaza in invatamântul preuniversitar si Educatia permanenta: zece clase obligatorii, existând si obligativitatea grupei pregatitoare; curriculum centrat pe opt competente-cheie agreate in Uniunea Europeana, care se estimeaza ca vor schimba din temelii modul in care vor invata copiii.

“Manualele vor fi axate nu pe aspecte cantitative, ci pe aspecte calitative: cum sa invete, sa li se dezvolte spiritul creativ, sa nu mai fie doar o masa amorfa care trebuie sa recepteze informatii cantitative, ci, dimpotriva, invatamântul sa-i formeze pentru viata si sa-i pregateasca cu abilitati de comunicare, digitale, cu spirit de initiativa si antreprenoariat si mai putin accent pe cât mai multa materie pentru a toci”, a afirmat Emil Boc.

Un alt principiu din noul proiect de lege vizeaza finantarea, statul urmând sa sustina calitatea Educatiei, indiferent de tipul capital al furnizorului de Educatie – public sau privat.

Finantarea invatamântului preuniversitar include trei componente: finantarea de baza – in functie de costuri-standard per elev; finantarea complementara – pentru investitii si cea suplimentara – pentru premierea scolilor de performanta.

Alte prevederi vizeaza constituirea bibliotecilor scolare virtuale; evaluarea prin teste de tip international; evaluarea dupa fiecare ciclu curricular – parintele va primi in permanenta un raport cu privire la evolutia educationala a copilului, introducerea portofoliului de Educatie permanenta;

competentele consiliilor de administratie ale scolilor au fost concepute astfel incât sa asigure efic ienta conducerii institutiilor; constituirea consortiilor scolare pentru a facilita mobilitatea cadrelor didactice in sistemul de invatamânt si a le proteja de impactul declinului demografic.

Noul act normativ prevede alocarea a 7% din PIB pentru Educatia la toate nivelurile, dintre care 6% vor reveni invatamântului, iar 1% cercetarii.

Alte elemente de noutate vizeaza accentul pus pe Educatia timpurie – grupe pregatitoare; infiintarea de centre de resurse pentru parinti in cadrul gradinitelor si evaluarea formativa comprehensiva;

stimularea Educatiei permanente; post public de televiziune si de radio pentru Educatia permanenta; stabilirea bazei legale pentru programul “Scoala dupa scoala”.

Legea isi propune depolitizarea directorilor de scoli, curriculum stab ilit in proportie de 20% la nivel local, prin decizia scolii, 60% – curriculum national, iar 20% – optional, adica elevii vor putea alege anumite materii dintr-o lista.

În privinta invatamântului superior, potrivit Legii Educatiei nationale institutiile se vor bucura de autonomie universitara, prin imputernicirea Senatului sa stabileasca structura interna a acestora; se va infiinta un registrul matricial unic – o baza de date cu toti studentii, de la toate universitatile acreditate, a carei menire este de a impiedica falsificarea diplomelor.

Totodata, este prevazuta finantarea multianuala pe cicluri de studii, constituirea codului national al calificarilor; s istem de imprumuturi pentru studenti incurajarea cercetarii stiintific e universitare; definirea raspunderii publice a universitatilor si penalizarile asociate in cazul in care vor abuza de autonomie.

“Am pus sanctiuni precise pentru ceea ce inseamna depasirea limitelor autonomiei universitare, mergând de la suspendarea rectorului, pâna la desfiintarea universitatii, chestiuni care vor scoate din practica româneasca genul de activitati “Spiru Haret” si dau atâtea batai de cap multor studenti, parinti, cadre didactice”, a atras atentia premierul.

Proiectul de act normativ mai vizeaza elaborarea codului de etica, a raportului anual al rectorului privind respectarea eticii si anularea concursurilor obtinute prin plagiat sau pe baza de incompatibilitati ierarhizarea programelor de studiu, implementarea, la nivel de carta, a sistemului managerial in conducerea universitatilor; infiintarea unui sistem de indicatori statistici prin care se monitorizeaza permanent starea invatamântului superior; se elimina conditiile de vechime pentru ocuparea pozitiilor didactice in invatamântul superior pentru cei care provin din interiorul sistemului.

“Cu alte cuvinte, nu va mai exista o conditie de vechime pentru a ajunge lector, conferentiar sau profesor universitar. Criteriile care vor prevala vor tine cont exclusiv de performanta academica, de capacitatea de a produce lucrari stiintifice, indiferent de vârsta pe care o ai. Vechimea nu mai este un criteriu de care sa depinda promovarea unei persoane.

Un om competent, nu va trebui sa astepte sa treaca anii pentru a ajunge in vârful ierarhiei universitare. Simpla trecere a timpului nu va conduce la obtinerea unui titlu universitar”, a subliniat Emil Boc, care a adaugat ca aceasta prevedere va schimba din temelii invatamântul superior din România.

În plus, rectorii si decanii nu vor putea detine aceste functii mai mult de doua mandate, iar profesorii universitari si profesorii coordonatori de doctorate vor putea sa-si continue activitatea cel mult pâna la vârsta de 70 de ani, cu conditia sa aiba aprobarea anuala a Senatului institutiei.

Actul normativ va intitula legea privind Educatia nationala, pentru a reflecta contributia conjugata a Comisiilor Andronescu si Mic lea, a precizat purtatorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Muntean.

“Premierul a vorbit despre asumarea raspunderii pe proiectul de lege privind Educatia nationala. Aceasta va fi denumirea, intrucât reflecta un efort comun: atât al Comisiei Andronescu, cât si al Comisiei Mic lea; propunerea ca proiectul de lege sa se numeasca asa a venit din partea primului¬ministru”, a spus Ioana Muntean.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.