“Petrecerea” s-a terminat pentru producătorii germani de maşini

0

Programul “Rabla” din Germania a servit ca model pentru stimularea economica si a fost replicat si in alte parti ale Europei, chiar si in SUA.

Miercuri, 2 septembrie 2009, insa, Germania si-a suspendat programul care i-a salvat pe producatorii de masini de criza, odata ce ultimele miliarde din fondurile guvernamentale destinate programuluui s-au epuizat, iar expertii avertizeaza asupra falimentelor viitoare si a unor pierderi masive de locuri de munca.

Pe de alta parte, noteaza publicatia germana Der Spiegel, criticii programului, care sustin ca acesta a crescut in mod artificial vânzarile, atrag atentia ca ei deja au avertizat asupra consecintelor.

Aceasta este si parerea lui Stefan Bratzel, profesor la Universitatea de Stiinte Aplicate din Bergisch Gladbach, in apropiere de Koeln, specializat in industria automobilelor, pentru care producatorii de masini vor plati un pret urias pentru “bula” economica creata.

Bratzel nu este singurul care impartaseste aceasta opinie: multi analisti cred ca industria este amenintata de un colaps brutal al veniturilor in 2010.

Sub auspiciile programului Rabla, multi germani au scapat de masinile vechi, cumparându-si insa masini noi mai repede decât ar fi facut-o altfel.

În plus, analistii anticipeaza o crestere a somajului in Germania si o scadere asociata a cheltuielilor consumatorilor. În acest context, perspectivele pe 2010 pentru producatorii si dealerii de masini sunt sumbre.

La inceputul acestui an, guvernul german a alocat miliarde de euro pentru a sprijini industria auto aflata in dificultate.

Aproape doua milioane de germani au renuntat la vechile lor masini pentru a primi 2.500 de euro de la guvern, pe care i-au investit apoi pentru a cumpara o masina noua.

Peste 12 tari au urmat exemplul Germaniei, insa nici unul din programele dezvoltate nu a fost de asa anvergura precum cel din Germania, unde guvernul a pompat 5 miliarde in program.

În consecinta, si impactul epuizarii acestor bani este asteptat sa fie mai mare in Germania decât in alte tari. Pentru 2009, Asociatia Germana a Industriei Automobilelor (VDA) prevede vânzari de peste 3,5 milioane de vehicole.

Anul viitor insa, aceasta cifra ar putea scadea la 1 milion de masini, potrivit lui Stefan Bratzel. Acest lucru ar fi insa dramatic, in conditiile in care ultima data când au fost vândute atât de putine masini a fost in anii ’70, iar respectiva cifra era a masinilor vândute doar in Germania de Vest.

Consecintele pentru industria auto din Germania pot fi dezastruoase. Companiile care au beneficiat cel mai mult de programul “Rabla” vor fi afectate mai mult decât altele.

Printre cele mai lovite vor fi in mai mare masura companiile care produc masini mici, cum ar fi Volkswagen, Opel si Ford, decât firme care produc jeep-uri cum ar fi Daimler si BMW.

Este indiscutabil ca industria auto, unul dintre cei mai importanti angajatori din Germania, va raspunde la terminarea banilor guvernamentali prin reduceri drastice de locuri de munca pentru ca companiile sa poata face fata declinului inregistrat la vânzari.

Bratzel crede ca in viitorii trei ani, pâna la 10% din cele 750.0000 de slujbe existente actual in industria auto vor fi desfiintate. Consultantii de la firma Roland Berger sunt si mai pesimisti, estimând faptul ca 90.000 de joburi sunt spuse riscului.

În plus, un studiu realizat in 2008 de compania AlixPartners a relevat ca 22% din furnizorii de componente auto europeni erau aproape de faliment, cifra putând creste pâna la 30-50% pâna la sfârsitul acestui an.

Viitoarea criza din industria auto germana nu este insa pur si simplu un produs al crizei globale, ci si rezultatul esecului industriei auto din ultimii ani de a renunta la productia in exces.

Chiar si azi, producatorii incearca sa impinga pe piata cât de multe masini pot. În multe cazuri ei reusesc sa isi gaseasca cumparatori doar prin discount-uri agresive. Potrivit Der Spiegel, analistii cred ca nu va exista o redresare in sectorul auto inainte de 2013.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.