Ford începe producţia la Craiova

0

Primul automobil Ford fabricat in România, modelul Transit Connect, va iesi pe poarta fabricii de la Craiova pe 8 septembrie. În 2010 va fi lansat si un nou model de autoturism, cel mai probabil viitorul B-Max, inlocuitorul lui Fusion.

În 2011 sau 2012, Ford va incepe productia unui vehicul comercial din clasa medie, care ar putea fi Transit, desi oficialii companiei nu au dat detalii.

Dupa semnarea contractului de privatizare a Automobile Craiova pe 12 septembrie 2007, la Salonul International Auto de la Frankfurt, compania americana Ford a preluat oficial un pachet de 72,4% din actiunile fabricii românesti la 21 martie 2008, actele fiind semnate de Sebastian Vladescu, seful comisiei de privatizare si Lyle Watters, negociatorul-sef Ford Europa.

Pentru pachetul de 72,4% din actiuni, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a primit 57 milioane euro, potrivit vice-presedintelui AVAS, Laszlo Gyerko.

Atât presedintele Traian Basescu, cât si fostul premier, Calin Popescu Tariceanu, au fost prezenti la Craiova in ziua semnarii actelor.
Tariceanu a spus ca procesul de privatizare a Automobile Craiova va permite României sa devina cel mai important producator de masini din sud-estul Europei.

Traian Basescu a multumit echipei guvernamentale care negociase preluarea fabricii, premierului, dar si companiei Ford, care “a dat o sansa României”, investind nu numai in masini, ci si in oamenii din Craiova.

“Impactul va fi extraordinar pentru România”, a mai spus Basescu, adaugând ca un lucru foarte important sunt banii care urmeaza sa fie investiti de Ford la Craiova – 675 milioane dolari pentru ca fabrica sa ajunga in patru ani sa produca 300.000 de masini pe an.

Dupa efectuarea unei majorari de capital in valoare de 250 milioane euro in ianuarie 2009, Ford a preluat de la SIF Oltenia 22% din actiunile Automobile Craiova, pentru 76,4 milioane lei, in aprilie.

Compania americana a continuat sa cumpere actiuni la Automobile Craiova, majorându-si participarea de la 72,41% la 96,74%, În iulie 2009, Ford a lansat o oferta publica de preluare a restului de 3,26% din capitalul social, pentru 10,9 milioane lei (2,6 milioane euro).

Oferta s-a derulat intre 22 iulie si 11 august si a fost intermediata de firma de brokeraj EFG Eurobank Securities.
În urma acestei oferte, Ford a cumparat numai 0,34% din actiunile Automobile Craiova, pentru 1,1 milioane lei, ajungând astfel la o participatie de 97,07%.

Compania americana a anuntat ca va incepe operatiunile pentru ca Automobile Craiova sa nu mai fie listata la bursa.
Oferta de preluare a fost contestata de unul dintre actionarii minoritari ai companiei, Adrian Andrici, insa Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare a respins cererea de anulare a operatiunii.

Specialistii spun ca investitia Ford si afacerile conexe ar putea reprezenta un colac de salvare pentru economia româneasca.

“În conditiile in care Ford si-a programat ca 90% din productie sa o trimita la export, ma astept ca România sa aiba de câstigat macar la nivelul investitiei de la Dacia, care a devenit principalul exportator al României”, a declarat Mihai Ionescu, secretarul general Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din România.

Mircea Geoana, presedintele Senatului, a spus, in cadrul unei intâlniri cu conducerea Ford, ca se asteapta ca 20% din exporturile României in 2010 sa fie acoperite de compania americana.

“Ramâne de vazut, insa, daca Ford va alege doar sa asambleze automobile la noi, sau sa produca intr-adevar masini, de la piulita la produsul final. Atunci le vom putea contabiliza ca aport la exporturi si PIB”, a precizat Ionescu.

Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din România, spune ca cele 11 firme furnizoare pe care compania americana a reusit sa le atraga la Craiova arata ca Ford isi mentine planurile de productie, in ciuda crizei de pe piata auto.

Stroe a adaugat ca principala conditie ca afacerea Ford sa poata fi una de succes pentru România este ca guvernul sa se tina de promisiuni si sa investeasca in infrastructura.

În caz contrar, Ford s-ar putea razgândi in privinta investitiei, asa cum a facut si compania germana Mercedes, care a decis sa investeasca 800 milioane euro in Ungaria, din cauza drumurilor proaste din România.

“Daca ar fi existat infrastructura necesara, acum am fi avut si Mercedes in România, nu numai Ford si Renault”, este de parere Stroe.

Managerii de la Ford s-au intâlnit de mai multe ori cu reprezentantii guvernului, solicitând accelerarea lucrarilor de modernizare a drumurilor. Reabilitarea DN 6 Craiova – Bucuresti este una dintre optiuni.

Proiectul se afla deocamdata in stadiul de licitatie pentru tronsonul Craiova – Alexandria, tronsonul Alexandria – Bucuresti fiind deja reabilitat.

În ceea ce priveste autostrada Sudului, proiectul ramâne pe hârtie, din lipsa de fonduri.

“Ford isi pastreaza angajamentul pentru Craiova. Primul vehicul Ford care va fi produs la Craiova va iesi pe poarta fabricii la inceputul lunii septembrie 2009.
Odata cu inceperea productiei vor fi schimbari nu numai la nivelul fabricii, ci si la nivelul comunitatii.

Cresterea productiei va duce automat la cresterea traficului inspre si dinspre fabrica si vrem sa ne asiguram ca acest lucru nu va afecta activitatea noastra si nici viata craiovenilor”, a declarat Dionisio Campos, directorul general Ford România.

Pentru a dezvolta investitia de la Craiova, Ford a luat un credit de 300 de milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii, credit garantat de statul român.

Presedintele Ford Europa, John Fleming, a declarat ca uzina de la Craiova s-ar putea transforma intr-una din bazele importante de productie ale companiei americane in Europa.

Ford vrea sa produca la Craiova 300.000 de autovehicule si 300.000 de motoare pe an din 2012, ceea ce ar genera venituri de peste 4 miliarde euro.

Dionisio Campos l-a invitat pe Mircea Geoana la Craiova pe 8 septembrie, pentru a asista la lansarea primului autoturism Ford fabricat in România.

Campos a spus ca, in prezent, compania americana este interesata mai mult de modernizarea fabricii si continuarea investitiilor, decât de oferirea unor date exacte despre volumul de productie.

“Ceea ce va putem spune si garanta este ca acest prim produs care va iesi pe poarta fabricii anul acesta, in septembrie 2009, va indeplini in totalitate standardele de calitate ale Ford.
Voi opri productia daca nu vom avea calitate”, a mai spus Campos, adaugând ca Ford nu pune cantitatea inaintea calitatii.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.