Într-o decizie preliminară, OMC dă dreptate Boeing în privinţa unor ajutoare europene acordate Airbus

0

Administratia americana a primit vineri (4 septembrie 2009) seara, la fel ca si Comisia Europeana, sentinta confidentiala a Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) privind ajutoarele publice acordate Airbus, pe care OMC le-a calificat ca fiind “subventii incorente” in unele cazuri, dând implicit dreptate companiei americane Boeing, informeaza sâmbata agentia spaniola de presa Efe.

Informatia a fost facuta publica de congresmanul american Norm Dicks, care reprezinta statul Washington, unde se afla cea mai mare parte a facilitatilor Boeing.

Dicks a declarat ca a fost informat de decizia OMC prin intermediul reprezentantilor americani pentru comert exterior. “Decizia este incurajatoare, deoarece spune ca toate avioanele Airbus au primit subventii ilegale si ca acestea au prejudiciat (compania americana) Boeing”, a precizat Dicks intr-un comunicat.

Totusi, Dicks a adaugat ca este descurajator faptul ca cel mai important fabricant american de avioane de linie a fost afectat, Boeing suferind o pierdere a 20% din cota sa de piata, ceea ce se traduce in pierderi de sute de miliarde de dolari si de zeci de mii de locuri de munca.

Decizia, care are caracter preliminar, este inclusa intr-un raport de circa 1.000 de pagini trimis cu titlu confidential la Washington si Bruxelles, precum si câtorva guverne europene.

În ciuda caracterului confidential al documentului, o sursa citata de The Wall Street Journal declara vineri seara ca OMC considera ca o parte dintre ajutoarele primite de Airbus ca “subventii de lansare” pentru avionul de pasageri A380 produs de Airbus reprezinta “subventii ilegale”.

Aceasta disputa, care a inceput printr-un denunt facut de Washington având ca tema subventiile acordate constructorului european de avioane Airbus, face parte dintr-un caz mai amplu, care include un proces paralel la OMC deschis, de data aceasta, de Uniunea Europeana impotriva ajutoarelor indirecte acordate de Washington companie i americane Boeing.

Si alti congresmeni de la Washington au salutat informatiile din presa ce anuntau decizia OMC, fara sa fi avut aparent acces la decizia comisiei de arbitraj a OMC, comenteaza Efe.

În acest sens, senatoarea Patty Murray a declarat ca decizia confirma prejudiciul suferit de Boeing, “care s-a vazut obligat sa concureze nu doar cu Airbus, ci si cu ministerele economiei ale guvernelor europene care sprijina aceasta companie”.

La rândul sau, congresmanul David Reichert a declarat ca decizia “este o victorie binemeritata de Boeing si de lucratorii din industria aerospatiala a Statelor Unite”. Si congresmanul Jim McDermott nota ca OMC a concluzionat ca “Airbus s-a bucurat decenii la rând de un avantaj competitiv in fata companiei Boeing”.

“Salut decizia OMC (prin care Organizatia spune) ca subventiile guvernamentale acordate Airbus sunt ilegale. Când procesul se va termina, aceasta decizie asteptata de multa vreme va contribui la refacerea competitiei reale pe piata aviatiei comerciale”, a declarat pentru Reuters senatoarea Maria Cantwell.

În fata triumfalismului manifestat de congresmenii americani, surse europene au atras atentia ca, in decizia sa, OMC nu a dat dreptate tuturor plângerilor formulate de Statele Unite, insa au evitat sa fie mai explicite in legatura cu continutul raportului.

“Decizia nu este in alb si negru. Nici vorba sa fie o mare victorie pentru Statele Unite”, a declarat pentru Reuters o sursa europeana sub conditia anonimatului, iar o alta sursa europeana a mentionat tot pentru agentia britanica de stiri ca afirmatia cum ca in raportul OMC intreaga finantare acordata A380 ar fi ilegala este complet gresita.

“Mentiunile (din raport – n.red.) sunt mult mai nuantate. Comisia nu a ajuns la concluzia ca ajutorul de lansare ar reprezenta un program”, a spus sursa.

Ultima mentiune este extrem de importanta, comenteaza Reuters, explicând ca aceasta inseamna ca decizia nu are implicatii asupra a circa 4 miliarde de dolari pe care guvernele europene intentioneaza sa le acorde sub forma de imprumuturi pentru ultimul proiect al Airbus, aparatul A350.

Însa un oficial al administratiei presedinte lui Barack Obama a declarat pentru Reuters ca motivul pentru care raportul OMC nu face referire directa la imprumuturile pentru A350 este ca respectivele imprumuturi au fost anuntate abia recent si, prin urmare, nu au fost incluse in plângerea facuta de SUA, care dateaza deja de câtiva ani buni.

Comisia OMC va emite o decizie definitiva in câteva luni, decizie care va putea fi contestata printr-un recurs, ceea ce inseamna ca litigiul este departe de a fi rezolvat.

În plus, in termen de 6 luni, OMC va trebui sa se pronunte asupra unei contra-plângeri prezentate de Europa impotriva Washingtonului având ca tema ajutoarele pe care Statele Unite le acorda Boeing si care, potrivit unor surse europene, se ridica la 16,445 miliarde de dolari.

La rândul lor, Statele Unite au acuzat Airbus ca a primit ajutoare de stat in valoare de 205 miliarde de dolari in ultimii ani.

Însa cea mai presanta preocupare a SUA este finantarea acordata pentru dezvoltarea viitorului avion A350 al companiei Airbus, care va fi competitorul direct al aparatului Boeing 787 Dreamliner, aflat deopotriva in stadiu de proiect in constructie.

O victorie in actualul proces in fata OMC ar da aripi SUA, care ar putea face o noua plângere referitoare la modelul A3 50. Pentru moment, partile aflate in litigiu analizeaza decizia provizorie care le-a fost inmânata si asupra careia vor trebui sa transmita comentarii ce vor ajunge la comis ia de arbitraj insarcinata cu solutionarea cazului.

Copii ale raportului au fost inmânate nu doar reprezentantilor SUA si ai Comisiei Europene, ci si guvernelor Germaniei, Spaniei, Frantei si Marii Britanii, adica acele guverne ce participa la compania Airbus, a declarat o sursa comerciala citata de Efe.

Adoptarea unei decizii definitive va mai dura câteva luni, cu toate ca litigiul nu se va termina aici, deoarece la dispozitia partilor ramâne posibilitatea recurgerii la o instanta de apel, ceea ce inseamna ca procesul ar mai putea dura luni si chiar ani inainte de anuntarea unei decizii finale.

În acest sens, Comisia Europeana a amintit vineri seara ca raportul privind Airbus “este doar o jumatate a povestii” si ca asteapta rezultatul in cazul propriului denunt.

“Este vorba despre un document lung de peste o mie de pagini pe care trebuie sa-l studiem in detaliu”, a declarat vineri seara, la Bruxelles, Luiz Guellner, purtator de cuvânt pentru comisarul pentru comert al UE, Catherine Ashton.

Potrivit Reuters, cazul Airbus si contra-plângerea UE referitoare la sprijinul american acordat Boeing reprezinta cea mai completa si mai semnificativa disputa din intreaga istorie a OMC.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.