Tatarski Saiman, satul izolat unde oamenii îşi fabrică maşini „handmade”

0

În timp ce in orasul Togliatti din Rusia fabricile de automobile isi trimit acasa angajatii iar depozitele sunt intesate de masini nevândute, la numai 200 de km la nord, in regiunea Ulianovsk – a lui Lenin – locuitorii intreprinzatori ai satului Tatarski Saiman sfideaza criza din domeniul automobilelor.

Pur si simplu, de 40 de ani nu mai au nevoie sa mearga la concesionar pentru a-si achizitiona o masina, si-o fac singuri. 500 de familii dispun de 420 de masini, toate riguros construite in gradina casei si toate functionând tot atât de riguros.

Se deplaseaza cu ele peste tot, pe strazile care prin acele parti nu sunt deloc netede si pe câmp, pentru ca agricultura este activitatea principala a tatarilor care traiesc pe aceste meleaguri, noteaza ziarul italian La Repubblica, intr-o corespondenta de la Moscova.

Designul acestor vehicule este desigur cam grosolan, dar motoarele sunt robuste pentru ca – si aici e smecheria – provin de la vechi seceratoare, tractoare defuncte, sau camionete abandonate prin santuri.

Fiind insa vorba de motoare mari si masinile asamblate au dimensiuni considerabile: par mai degraba niste camionete de dinainte de primul razboi mondial.

Locuitorii sunt insa fericiti: au platit 4 ruble pentru automobilele lor fabricate in casa pe care le-au numit cu multa mândrie “Top-top”. În realitate, numele vine de la zgomotul motoarelor in 2 timpi.

Un Top-top este coloana sonora a orelor de vârf: plecatul si intorsul de la muncile câmpului. Totul a inceput in anii in care Fiat a incheiat marele acord cu Leonid Brejnev pentru o fabrica de automobile – derivate din mitica “124” – pe malurile fluviului Volga, in orasul Togliatti.

Lasând la o parte simbolismele incrucisate – memoria liderului comunist italian si industria cea mai capitalista din Italia – acel acord a reprezentat o cotitura si o speranta in istoria industriala sovietica dar si in istoria societatii ruse.

Automobilul era visul fiecarui cetatean, dar pentru a avea o frumoasa masina Jiguli era nevoie de un sac de ruble, nu mai putin de 5.000, când salariul mediu era in jur de 180 de ruble si in plus, admitând ca existau banii, erau liste de asteptare de luni de zile daca nu chiar ani.

În Tatarski Saiman, mijlocul de locomotie cel mai raspândit era inca cel de pe vremea tarului, calul. Într-o zi, la kolhozul de aici a venit un ordin care a suscitat agitatie: interdictia de a tine cai.

Dar fara ei, cine ar fi muncit câmpul si cum s-ar fi deplasat satenii daca serviciul de transport public era cvasi-inexistent, cum este si acum de altfel? Hamza Dumbalov, unul dintre kolhoznici, a pus in practica zicala musulmana “daca nu se duce Mohamed la munte, vine muntele la Mahomed”.

“Daca ne iau caii dar nu ne asigura vehicule cu motor, atunci le vom fabrica noi”.

Desi privit de concetateni ca un nebun, si-a amenajat un mic atelier in spatele casei si in câteva saptamâni a construit pe o carcasa de camion, folosind ce a gasit in depozitele de fier vechi ale diferitelor kolhozuri din regiune, un gen de “jeep” in masura sa se deplaseze si sa transporte diverse incarcaturi. În privinta cheltuielilor, a fost aproape gratis, provenind din ruginituri.

Dumbalov a devenit eroul satului si a fost imitat imediat de Kiashaf Timaev, un veteran de razboi care lucra ca sofer si se pricepea la motoare si mecanica.

Curând, construirea unui Top-top” a devenit activitatea principala a satenilor in timpul liber. Satul rasuna de bocanituri si huruituri. Pâna si autopompa pompierilor s-a nascut astfel, spre marea satisfactie a primariei.

Autoritatile au inchis un ochi la neregulile tehnice si le-au inmatriculatat drept “care cu automiscare”. În rest, nimanui nu ii pasa de poluare.
Astazi, anomalia din Tatarski Saiman continua, cu deosebirea ca se cheltuieste ceva mai mult pentru ca piesele culese de ici de colo nu mai sunt un cadou.

Pentru a-ti construi o Top-top e nevoie acum de 10.000-15.000 de ruble – intre 210-300 de euro.
Naziv Iafiasov este mândru de camioneta sa: rotile din spate provin de la o masina veche UAZ, cele din fata de la o seceratoare, habitaclul de la un tractor Dt-75, iar motorul U-2 de la un generator autonom al armatei, de 8 cai putere.

Acest hibrid este insa capabil sa transporte o incarcatura de o tona si sa se deplaseze cu viteza de 50 de km pe ora. Rafail Saliov are un Top-top mai modern si mai rafinat – l-a botezat “Positiv”.

Habitaclul si motorul provin de la o ZAZ din anii ’70, masina cea mai populara din epoca sovietica pentru care a platit 1.000 de ruble, rotile din spate sunt de la o Volga, iar restul este un “potpuriu” pe cât de fantezist pe atât de eficient pentru ca Positiv are 40 de cai putere si poate transporta patru tone.

“Masinile “handmade” sunt in afara seriei din toate punctele de vedere. Am dovedit ca nu sunt destinate numai miliardarilor, ci si sarantocilor”, spune Rafail.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.