Metrou pentru VIP-uri în Dubai

0

Miercuri (9 septembrie 2009) in capitala comerciala a Emiratelor Arabe Unite (EAU), Dubai, a inceput sa functioneze primul din Golful Persic sistem de transport rapid: metroul de suprafata.

Tinând cont de mentalitatea araba, pentru fiecare tren sunt prevazute vagoane-VIP cu fotolii din piele. Femeile, “ca sa nu-si impiedice sotii sa se bucure de priveliste”, vor avea rezervat un vagon la capatul garniturii.

Astfel, autoritatile orasului vor sa-i determine pe locuitori sa renunte la autoturisme in favoarea transportului in comun, dat fiind ca problema ambuteiajelor este una foarte acuta pentru Dubai, noteaza cotidianul rus Novâie Izvestia.

Metroul din Dubai este al doilea din lume araba (singurul, pâna mai ieri, era cel din Cairo).
Lungimea primei linii de metrou este de 52 de kilometri, insa, dintre cele 29 de statii proiectate, astazi sunt deschise doar 10, urmând ca restul sa fie date in exploatare in februarie 2010.

Potrivit cotidianului rus mentionat, metroul din Dubai are doua trasaturi care-l deosebesc de restul sistemelor de transport rapid. Prima se refera la aceea ca, in pofida faptului ca garnitura de tren are doar 5 vagoane, acestea sunt prevazute pentru 3 clase sociale: “vagonul de aur”, cele standarde si cel pentru femei si copii.

“Vagonul de aur” are un confort sporit (fotolii mari din piele, conexiune Wi-Fi, priveliste frontala) si este destinat persoanelor-VIP (bancheri, manageri de companii petroliere, etc).

Pretul biletului pentru cei care nu vor sa calatoreasca cu pasagerii simpli este de 7 ori mai mare decât pentru vagoanele standard, echivalând cu 3,5 dolari.

Fiind vorba de lumea araba, ultimul, cel de-al 5-lea vagon este destinat femeilor, care nu au voie sa calatoreasca impreuna cu barbatii, si copiilor. Desigur, toate vagoanele, precum si statiile de metrou, au aer conditionat.

A doua deosebire este lipsa conductorilor. Toate trenurile sunt conduse cu ajutorul computerilor din Centrul de Dirijare a Circulatiei, precizeaza cotidianul rus.

Metroul a fost inaugurat miercuri (9 septembrie 2009), in ziua celor 3 de 9 (09.9.2009), de seicul Mohammed ben Rashid Al Maktum al Dubaiului, dar “sa se plimbe” din prima zi au putut doar oaspetii invitati.
Metroul a costat autoritatile orasului 7,6 miliarde de dolari, iar devizul initial a fost depasit cu 80%.

Autoritatile se consoleaza cu gândul ca o situatie asemanatoare se inregistrase si cu alte proiecte grandioase, cum ar fi imensele port maritim si aeroport, care au transformat Dubaiul intr-un centru international de comert si turism.

Emirul Mohammed ben Rashid Al Maktum spera ca metroul va da un nou impuls vietii din oras, insa scepticii afirma ca proiectul va deveni profitabil dupa o buna bucata de timp sau chiar niciodata.

În Dubai se inregistreaza cel mai mare numar de “Bugatti”, “Porsche” si “Ferrari”, capitala EAU fiind considerata cel mai mare “oras automobilistic” al tarii, subliniaza Novâie Izvestia.

Ambuteiajele au devenit una dintre cauzele ce au determinat construirea metroului, insa astazi, la 3,5 ani de la demararea constructiilor, numarul de masini a scazut considerabil.

Dubaiul a fost parasit de mii de imigranti bogati, care si-au abandonat masinile chiar lânga aeroport. De asemenea, si soselele, pe care autoritatile au continuat sa le construiasca in paralel cu metroul, au ameliorat circulatia.

O alta problema este “umplerea” metroului. Proiectantii sperau ca, pentru inceput, metroul va fi folosit de circa 70.000 de persoane, iar spre sfârsitul anului – de 600.000.

Catre 2020, anul la care este preconizata finalizarea constructiei, cu metroul ar urma sa circule in jur de 1,8 milioane de oameni, la cât se cifreaza astazi populatia orasului. Important este ca autoritatile sa-i convinga pe locuitorii orasului sa renunte la masinile lor dotate cu aer conditionat in favoarea metroului.

Acest lucru va fi dificil de realizat, in conditiile in care autoritatile continua sa le deconteze oamenilor o parte din benzina. Pentru inceput ar trebui sa se renunte la aceste subventii, dar acest lucru ar putea provoca tensiuni in societate.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.