Designerii de modă din SUA, într-un punct critic

0

Moda designerilor – sursa de creativitate a industriei americare a vestimentatiei si motor al revistelor glossy – se confrunta in prezent cu o perioada critica despre care multi cred ca nu este pur si simplu un moment dificil ci unul definitoriu in acelasi timp, noteaza International Herald Tribune (IHT).

Magazinul pe care il detine Thakoon Panichgul, unul dintre designerii favoriti ai lui Michelle Obama, este rafinat.
O tesatura jacquard tesuta din fire in 8 culori diferite costa 100 de dolari metrul, iar o rochie din acest material pe care Panichgul intentioneaza sa o prezinte la un show saptamâna viitoare va costa 2.000 de dolari.

Panichgul este intrigat de faptul ca desi multor oameni le plac hainele frumoase, ei nu inteleg de ce acestea costa atât de mult. “Acest lucru e pe cale sa devina o batalie perdanta”, spune el.

Tot mai multi oameni cumpara de la H & M sau alti furnizori de sic ieftin. Fabricile care ofera lucruri rafinate din Italia si de la New York isi inchid afacerile in conditiile in care business-ul se muta in China.

“Cred ca business-ul autentic al designerilor de moda este in dificultate”, a afirmat un director cu functie inalta de la Macy’s, refuznd sa isi spuna numele din cauza politicilor companiei.

În conditiile in care cumparatorii se tem sa cheltuiasca, magazinele reduc preturile la colectia de toamna cu 30%. Pentru colectiile de primavara ce vor fi prezentate la New York Fashion Week, la 17 septembrie, exista putine ameliorari.

“În cei 40 de ani de moda pe care ii am la activ nu am vazut niciodata femei carora sa le fie frica sa cumpere – la toate nivelurile”, a afirmat Vera Wang, care vinde rochii de 1.000 de dolari la magazine precum Bergdorf Goodman dar are si o linie la pret mai scazut la Kohl’s.

Retailerii au facut aresiuni asupra unor designeri ca Wang sa scada preturile, lucru de inteles deoarece magazinele erau goale. La 8 septembrie, Neiman Marcus a raportat pierderi de 668 milioane de dolari pe 2009.

Producatorii de vestimentatie de lux se intreaba cât de departe pot merge cu scaderea preturilor fara a-si stirbi prestigiul si compromite creativitatea.
Wang si-a redus preturile la colectia de vara cu 40% dar unele magazine i-au spus ca pretul de 600 si 800 de dolari la unele rochii este prea scazut pentru brandul unui designer.

Desi sectorul modei de lux reprezinta numai o mica parte din industria vestimentatiei cifrata la 191 miliarde dolari in SUA iar multi consumatori nu vor “tine doliu” desigur dupa disparitia hainelor de 2000 de dolari, creativitatea colectiilor inspira “look-uri” pe piata de masa si stabileste tendintele care aduc cumparatorii in magazine sezon de sezon, alimentând un vast segment al economiei.

În cei 40 de ani de când nume ca Ralph, Calvin si Donna au devenit branduri, designerii s-au bucurat de un respect si o prosperitate enorme.
Totusi, in ultimii ani ei au pierdut din imagine in fata consumatorilor, hainele lor ajungând la preturi “exotice” având in vedere ca ei curtau celebritati.

Un alt impact al recesiunii asupra creatorilor este abordarea unor stiluri mai previzibile, o repetare a acelorasi look-uri bine vândute in sezoane anterioare.

“Moda trebuie sa fie noua si purtabila si trebuie sa fie nevoie de ea”, spune designerul Elie Tahari, al carui brand genereaza vânzari de 500 de milioane de dolari, dar care si-a redus preturile cu 30% si a inchis o fabrica de genti din Italia pentru a muta productia in China.

Chiar si Oscar de la Renta, emblema designului de la New York, cunoscut pentru rochiile si costumele de 4.000 si 5.000 de dolari intentioneaza sa ofere rochii la 1.500 dolari in linia de primavara pentru a se conforma cererilor retailerilor.

Totodata, s-a gândit si el la furnizori mai ieftini din Asia si Europa de Est. Astfel, a creat o rochie neagra cu dantela provenita din România, in combinatie cu lâna italiana, la un pret sub 2.500 de dolari.
Casele europene, datorita vânzarilor de produse din piele si parfumuri, detin probabil un avantaj creator fata de omologii lor americani.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.