De la plutoniu la pulberi de marmură, “cimitirul” navelor radioactive din Mediterana

0

Ancheta coordonata de Alberto Cisterna, magistrat in cadrul Directiei districtuale antimafia din Reggio Calabria (sudul Italiei), a scos la iveala logica ce a stat la baza navelor “cu otravuri” care, cu incepere din anii ’80, si-au raspândit de-a lungul coastelor Mediteranei si Africii incarcaturile cu deseuri toxice si radioactive, scrie ziarul italian la Repubblica.

Este de neinteles de ce s-a asteptat 20 de ani pentru a urmari o pista ce a fost indicata cu claritate de atât de multe anchete si mafioti colaboratori cu justitia, asa-numitii “pentiti”.

În 2000, ancheta initiata de magistratura din Reggio Calabira in 1994, dupa un denunt al asociatiei din domeniul mediului ambiant, Legambiente, privind Rigel, o alta nava scufundata pentru a scapa de o incarcatura radioactiva ce nu reusea sa gaseasca destinatii autorizate, a fost arhivata, in pofida numarului mare de indicii, deoarece “lipsea corpul delict”.

Este greu de crezut ca dovezile ar fi putut iesi la suprafata singure având in vedere ca au fost ingropate cu grija intr-o groapa a Mediteranei.

În prezent insa, datorita perseverentei Procuraturii din Paola (sudul Italiei) si personalului asesorilor privind mediul din regiune, “arma fumegânda” a fost gasita:

un mic robot a reusit sa fotografieze corpul delict ingropat la 487 metri adâncime, bidoanele care care se vad la prora navei Cunsky. “Timp de prea multi ani magistratii au fost lasati singuri in timp ce procesele au fost ingropate.

În acest punct toate anchetele trebuie redeschise”, au cerut sefii Legambiente, Enrico Fontana si Nuccio Barilla, care au denuntat multe disparitii suspecte de nave.

“Se impune interventia procuraturii nationale antimafia si a Ministerului Mediului si este necesar sa se infiinteze o unitate de criza pentru monitorizarea zonelor in care cresterii radioactivitatii ii corespunde o crestere a tumorilor.

Vrem sa aflam totodata legatura dintre traficul cu deseuri si traficul de arme”, spun ei. O buna parte din munca s-a facut deja: punând laolalta informatiile culese cu rabdare de magistratii italieni este posibil sa se deseneze harta cimitirelor radioactive din marile italiene.

O lista a scufundarilor intentionate, nave care dispar in neant fara a lansa semnalul de alarmare, este prea lunga pentru a fi mentionata in versiunea integrala, dar este suficient sa se aminteasca unele cazuri care sa arate anvergura fenomenului, precizeaza La Repubblica. În 1983, in cursul deplasarii din La Spezia spre Lome (Togo), a disparut motonava Nikos I, probabil intre Liban si Grecia.

Tot in 1985, a disparut in neant in largul insulei Ustica nava germana Koraline. În 1986, a venit rândul navei Mikigan, care a plecat din portul Carrara si s-a scufundat in Marea Tireniana, in zona calabreza cu incarcatura sa suspecta. În 1987, la 20 de mile de Capul Spartivento (sudul “bombeului” cizmei), in Calabria, a naufragiat nava Rigel.

În 1989, motonava malteza Anni s-a scufundat in largul coastei de la Ravenna in ape internationale. În 1990, a fost rândul navei Jolly Rosso sa se infunde in nisip de-a lungul coastei tireniene in provincia Cosenza.

În 1993, nava Marco Polo a disparut in Canalul Siciliei. Pâna in anii ’90, existau chiar persoane care teoretizau public ingroparea in mare a deseurilor radioactive. Compania Oceanic Disposal Management (ODM) se prezenta pe Internet oferindu-si serviciile de scufundare la cerere.

Era deja in vigoare Conventia de la Londra care interzice in mod expres descarcarea in mare a deseurilor radioactive, dar ODM, care opera din 1987, sustinea ca nu era vorba de descarcare “in” mare ci “sub” mare, deoarece tehnica propusa consta in folosirea unui gen de rachete din otel de adâncime care, datorita greutatii lor si vitezei dobândite in cursul scufundarii se infunda in interiorul straturilor argiloase de pe fundul marii, patrunzând la o adâncime de 40-50 de metri.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.