Iaşul, un păgubos şantier

1

Cornel SIMIGHIAN

Din punct de vedere antreprenorial, Iaşul pare a fi cuprins de o frenezie constructivă, aproape improprie unor vremuri de criză generalizată. Peste tot, înfloresc şantiere care îşi tot prelungesc termenele de execuţie, renegocierile de preţuri, şuntările de proceduri licitative, ajustările tehnice paleative, încropeli, răzgândeli, blocaje, chibiţeli şi multă ceaţă. Ori doar praf.

Centrul civic e deja blocat, nimeni nu mai ştie de când, soluţia cu pasajul din faţa Halei Centrale fiind formal vexată de vestigiile istorice de care toţi constructorii ştiu încă din vremurile în care regretatul Emil Alexandrescu reconstruia zona.

Câţi bani a înghiţit până acum catacomba, care începe să semene cu hrubele de la Cub ori cu cele din subsolul BRD? Câţi bani vor mai fi astfel sifonaţi? Numai creditul Dexia ştie, probabil, eventual primarul Nichita şi, am pune un serios pariu, fostul primar Simirad.

Despre complexul Palas, după câte s-au scris, degeaba, şi indolenţa unui investitor care afişează un tupeu cu ochi albaştri, n-ar prea mai fi nimic de zis!

Va fi, este deja, unul din marile tunuri, imobiliare dar şi ecologice, digerat greu de Iaşi şi de ieşeni, văduviţi şi de ştrand, şi de patinoar, şi de teatru de vară, şi de o minimă oază verde şi, destul de predictibil, de blazonul numit Palatul Culturii.

Până una alta avem în buba tîrgului doar o serie de gropi, în diverse faze de eviscerare, un blocaj investiţional cu multe disonanţe legale, şi un primar mulţumit! Mulţumit şi pentru că acest şantier care urma să genereze locuri de muncă pentru ieşeni, a antrenat ceva forţă de muncă din China, care chinezi au transhumat şi ei în Banat, unde încă se mai lucrează!

Sigur că ne putem mândri cu un dublu mall, din ce în ce mai pustiu, ouat cu mâna în campusul Politehnicii de care nu-şi mai aminteşte nici măcar deputatul Daniel Oajdea, fost la vremea lui în Senatul care a aprobat o asociere cel puţin dolosivă.

Bref!

Cine să-şi mai amintească de bordurile puse prin Alexandru, pe lângă liniile de tramvai, care au băgat şoferii în insomnie, şi scoase apoi tot din motive că nu sunt foarte conforme circulaţiei rutiere? Cine să-şi mai amintească de asfaltul turnat peste liniile de tramvai în Podu Roş, în intersecţia de la “1001 articole”, care linii trebuie acum repuse în circulaţie, pentru bulucul de contribuabili din Nicolina, Frumoasa şi CUG? Cine stă să socotească suma banilor cheltuiţi cu liniile electrice de pe Splai Bahlui, pentru troleibuzele ecologice care nu mai circulă?

Cine să mai întrebe de ce am ajuns să circulăm numai mijloace publice de transport second-hand, şi alea în leasing, ca ultimii calici ai Europei, cu vocaţie de groapă de gunoi insaţioasă? Mai ştie cineva cât o fi costat mânăreala din Piaţa Unirii, definitiv neterminată?

Cine plăteşte? Cine decontează facturile astea? Frenezia asta ambuscată şi consacrarea Iaşului ca un şantier etern, probabil, sigur, costă un buluc de bani, cheltuiţi cel puţin discutabil.

Uite, în Baş Ceauş, unde stau rânite nişte magherniţe ţigăneşti evident ocupate abuziv şi ilegal, care stau să se năruie, s-au pus pavele şi borduri, trotuarele sunt ca-n Europa, iar colibele ca-n Africa centrală! Prin Tătăraşi, în goana de a face, chipurile, noi locuri de parcare, trotuarele au devenit poteci discrete, iar vocaţia de pieton a devenit un sport extrem, cu adrenalină în exces!

Cel puţin teoretic, orice proiect de cheltuieli publice se apreciază simultan din trei coordonate: a legalităţii, a temeiniciei şi a oportunităţii.

Există de asemenea o minimă logică de management public care pretinde că nu este recomandabilă demararea unui număr prea mare de investiţii simultan, fie şi pentru că o intervenţie semnificativă – teoria spune că undeva în jur de 20% – poate destructura entropic un mecanism funcţional, o organizaţie, o comunitate.

Palatul Culturii – şantier, Filarmonica – şantier, Teatrul Naţional – şantier, Mitropolia Moldovei – şantier. Iaşul, în general, un enorm şi haotic şantier!

Altfel, nici primarul Nichita, nici fostul primar Simirad, n-au nimic împotrivă!

loading...
Citește și
1 Comentariu
  1. Dan spune

    Hai c-ai dat-o in bara cu asfaltul peste linii in Pd Ros. Daca vor mai circula vrodata tramvaie spre CUG, atunci mai mult ca sigur o vor face pe o linie noua. Linia veche va fi ocirum scoasa. Doar nu-ti inchipuiai ca tramvaiele ar merge tot pe ea :)) :))

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.