Există rele mai mari decât corupţia

0

Un grup de directori din domeniul afacerilor a constatat ca unui numar de 2 din 5 li s-a cerut sa dea mita atunci când au avut de-a face cu institutii din domeniul afacerilor.

Jumatate dintre ei au estimat ca fenomenul coruptiei a crescut costurile proiectelor cu cel putin 10%. Unul din 5 directori au sustinut ca au pierdut afaceri din cauza mitelor acordate de un competitor.

Peste o treime si-a exprimat parerea ca fenomenul coruptiei se inrautateste, scrie ziarul britanic Financial Times (FT) Se estimeaza ca politicieni si oficiali din tarile cu economii emergente primesc mite intre 20 de miliarde si 40 de miliarde anual – echivalentul a circa 20-40% din asistenta oficiala. Neindoielnic, reactiile la aceste estimari vor merge de la “te-ai nascut ieri? la “asta este capitalismul”.

Este putin probabil ca estimarile sa fie exagerate. Ele vin din ultimul raport global privind coruptia al Transparency International (TI) – organizatia neguvernamentala care, departe de a fi un grup de agitatie si propaganda de stânga, este sprijinita de multi oameni de afaceri de rang inalt si sponsorizata de firma de expertiza contabila Ernst&Young.

Exista un indice de percepere a coruptiei (sau mai degraba a anti-coruptiei) in care 180 de tari se incadreaza “in termeni de masura in care oamenii de afaceri si analistii de tara percep coruptia ca existând in rândul oficialilor publici si al politicienilor”. Pe primele locuri se afla tarile considerate cel mai putin corupte.

Danemarca, Noua Zeelanda si Suedia le ocupa cu un scor de 9,3, urmate indeaproape de autoritarul Singapore. Mai jos se afla Austria, cu un scor de 8,1, cu putin in fata Germaniei care are 7,9. Marea Britanie si Irlanda se afla pe locul 16 cu scorul de 7,7. SUA sunt pe locul 18 cu 7,3 iar Franta pe locul 23.
Putini sunt surprinsi sa vada Somalia, Myanmar, Irak, Afganistan si Congo printre ultimii 10. Exista o corelatie aproximativa intre venit si coruptie, dar cu exceptii notabile.

Bhutan, Botswana si Iordania sunt tari cu venituri scazute dar percepute drept relativ necorupte. Unii ar putea gasi mai interesant “Indicele Platitorilor de Mita”, care listeaza 22 dintre “cele mai influente tari din punct de vedere economic” dupa criteriul probabilitatii companiilor lor de a mitui in strainatate. Pe primele locuri se afla previzibil Rusia, China, Mexic si India. Belgia este perceputa ca fiind usor mai putin probabil decât alte tari sa mituiasca in strainatate.

Este o enigma de ce SUA nu primesc un rating mai mare. Motivul este ca legislatia anticoruptie din America este “standardul de aur”. Actul pentru Practicile Internationale Corupte (”Foreign Corrupt Practices Act”), din 1977, a fost “prima prohibitie cuprinzatoare luata de vreo tara impotriva mituirii guvernelor straine in scopul afacerilor”.

Aplicarea legii a fost mult intarita in ultimii ani. Aproximativ 46 de persoane de rang inalt au fost condamnate penal in ultimul deceniu, majoritatea in ultimii trei ani. Totodata, multi dintre acestia au primit “sentinte cu inchisoarea substantiale”. Este posibil insa ca intr-o economie atât de mare si complexa precum cea a SUA unele mituiri sa scape chiar si printre cele mai strânse ochiuri ale plasei legislatiei.

De asemenea, este nevoie de timp pentru ca cea mai recenta crestere in strictete sa fie reflectata in perceptiile internationale. Mai mult, indicii de coruptie trebuie sa se bazeze inevitabil pe perceptiile publice iar viziunea privind afacerile in SUA ca fiind “aspre si dure” si chiar o antipatie fata de fosta administratie Bush pot afecta ratingurile. Marea Britanie nu traieste insa astfel de dileme.

Raportul TI confirma impresia populara a unui nivel inalt de coruptie in industria constructiilor. De când a intrat in vigoare Conventia Anti-Mita a Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), in 1999, SUA au raportat 103 cazuri, Germania peste 40, Franta 19 si Marea Britanie doar unul, datând de la sfârsitul lui 2008.

Inevitabil, suspendarea investigatiei Oficiului pentru Fraude Grave (Serious Fraud Office) privind suspectarea de mituire de catre BAE Systems pentru a obtine un acord legat de arme cu Arabia Saudita – dupa o interventie personala a fostului premier Tony Blair – domina sectiunea britanica. Numirea ulterioara de catre BAE a unei comisii externe, prezidate de fostul sef al justitiei, Lordul Wolf, este mai bine decât nimic.

Acelasi lucru se poate spune si despre infiintarea de catre 30 de asociatii europene din domeniul apararii a unei serii de standarde anti-mita.
Cu toate acestea, sponzorizarea guvernamentala a vânzarilor de arme pentru regimuri indoielnice este reprobabila chiar daca nu este implicata mituirea. Exista pericolul ca prea mult accent pus pe aspectele lor corupte sa distraga atentia de la un pericol mai mare, acela al vânzarilor de arme insesi, conchide FT.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.