La căile ferate austriece sună alarma

0

Compania de consultanta in domeniul managementului Roland Berger este de parere ca OeBB (Caile Ferate Federale Austriece) se indreapta catre o catastrofa economica, recomandând “economisiri drastice” pentru remedierea situatiei, ca de exemplu abandonarea traseelor feroviare secundare scumpe si neproductive, scrie ziarul austriac Die Presse.

Consultantii de la Roland Berger au o misiune dificila. La sfârsitul lui iunie, acestia au primit de la OeBB sarcina de a ajuta la restructurarea concernului feroviar, in timp ce sprijinul din partea managementului OeBB pare sa fie pe sfârsite, stereotipul care poate fi auzit prin toate concernele componente ale OeBB fiind “la noi nu este nici o problema”.

Cel putin asta povestesc unii dintre angajati. Doar Friedrich Macher, seful concernului OeBB-Transport Marfa, a venit saptamâna aceasta, la nivel intern, cu un anunt care i-a ingrozit pe colegii sai manageri si anume ca din cei 8.000 de angajati din sectorul condus de el, 3.800 au trebuit sa fie dati afara.

Consultantii de la Roland Berger trebuie deci sa dea o mâna de ajutor iar ei au elaborat deja un raport intermediar legat de starea economica a OeBB, acesta urmând sa fie discutat de membri consiliului de supraveghere de la OeBB marti, 22 septembrie.

Responsabilii din consiliul de supraveghere au primit documentul zilele acestea, din insarcinarea sefului OeBB, Peter Klugar si a sefului consiliului de supraveghere Horst Poechhacker, in acest fel devenind public ceea ce ar fi trebuit discutat discret, in spatele usilor inchise, un lucru care va bucura prea putin pe ministrul pentru infrastructura Doris Bures (SPOe, social-democrati) sau pe seful OeBB-Finante, Josef Halbmayr.

Documentul elaborat de Roland Berger este unul exploziv, el avertizând asupra faptului ca OeBB se indreapta catre un adevarat dezastru economic in cazul in care nu se vor lua “masuri semnificative” de contracarare a acestui fenomen. În interior s-ar discuta, se pare, chiar despre amenintarea unui faliment.

Potrivit documentului, “in cadrul concernului OeBB – conditionat de criza economica – se constata partial deja din 2009 o scadere semnificativa a rezultatelor obtinute (…) fiind de asteptat efecte negative suplimentare in urma liberalizarii (din 2010)”.
Astfel de cuvinte nu au deloc un aer linistitor daca ne gândim la pierderile record inregistrate de OeBB in 2008, in valoare de 965,9 miliarde euro. Consultantii trag un semnal de alarma mai ales in ce priveste tintele Ebit (profitul inainte de plata dobânzilor si impozitelor) stabilite de concern, unde conform acestora exista “lacune semnificative”, care trebuie inchise rapid.

Altfel, exista amenintarea unei devalorizari masive a activelor concernului (active corporale precum locomotive si vagoane), valoarea acestor active depinzând de profiturile viitoare. În acest caz problema va deveni acuta, cu o consecinta deloc placuta pentru contribuabil si anume ca statul federal va trebui sa injecteze bani buni pentru capitalizarea concernului, in scopul de a evita o insolventa. Subsidiarele OeBB sunt insa foarte departe de tintele Ebit.

La transportul de calatori, Ebit-ul ar urma sa atinga in 2011 valoarea de 131 de milioane euro. Din calculele Roland Berger, din cauza unor “rationalizari” facute cu jumatate de masura, gaura creata este de peste 50 de milioane de euro in acest domeniu. La transportul de marfa Ebitul ar trebui sa atinga pâna in 2011 un total de 61 de milioane de euro, gaura din acest domeniu fiind de 170 de milioane de euro.

Inclusiv sectorului infrastructurii, Infrastruktur AG, ii lipsesc 21 de milioane de euro pentru a atinge tinta de 617 milioane euro Ebit. Roland Berger recomanda din acest motiv “reduceri drastice”, ca de exemplu eliminarea unor trasee feroviare scumpe si absolut neproductive, lucru care a esuat pâna acum din cauza vetoului politicienilor.

Consultantii mai solicita de asemenea centralizarea domeniului manevrelor feroviare, repartizat pe diferite subsidiare, ceea ce duce la dublari costisitoare. Inclusiv investitiile de miliarde preconizate de OeBB trebuie reduse, spun cei de la Roland Berger. Nu in ultimul rând, vor trebui insa luate masuri in domeniul reducerii personalului si costurilor achizitiilor.
La aceasta ar trebui sa se mai adauge, in opinia consultantilor, o prezenta mai agresiva pe piata a OeBB, in scopul generarii unor cresteri ale vânzarilor.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.