Cum se simte pentru generaţia Y şocul de pe piaţa muncii

0

– Tinerii sub 30 de ani de pe piaţa muncii, aşa-numita Generaţie Y sau a Mileniului, formată într-o perioadă de boom economic, se confruntă în prezent cu o realitate care le remodelează pretenţiile şi stilul de a munci, spun specialiştii în resurse umane.

– Sunt oameni învăţaţi să avanseze rapid în carieră şi să-şi schimbe des jobul, dar lipsa de locuri de muncă de pe piaţă îi forţează să-şi revizuiască acest comportament. Sunt obişnuiţi să-şi respecte timpul liber şi să caute echilibrul între viaţa personală şi cea profesională, dar reducerea numărului de posturi din companii îi forţează pe cei rămaşi să muncească mai mult, peste program.

Pentru cei din Generaţia Y, atmosfera de la birou este la fel de importantă ca şi rezultatele, dar concedierile şi reducerile de salarii îi plasează într-un mediu stresant pe care nu-l pot părăsi. Sunt încrezători în forţele proprii şi preocupaţi să-şi planifice viitorul, dar incertitudinea din economie şi din propria firmă le dă peste cap.

Chiar dacă sunt mai puţin motivaţi în prezent, fiind nevoiţi să-şi limiteze pretenţiile, membrii Generaţiei Y au o însuşire esenţială pentru companii în perioada de criză – se adaptează mai uşor la schimbare decât toate celelalte generaţii, ba chiar generează schimbarea şi îi ajută şi pe ceilalţi să o accepte.

Trei generaţii co-există în momentul de faţă pe piaţa muncii, potrivit specialiştilor în resurse umane. Generaţia cea mai vârstnică, aşa-numiţii “Baby Boomers”, sunt persoane între 48 şi 65 de ani, care au de regulă poziţii de senior management în companii, sunt şefi de firme sau preşedinţi.

Generaţia celor cu vârsta între 35 şi 48 de ani, aşa-numita generaţie X, care asigură managementul în majoritatea companiilor din România, sunt oameni cu o flexibilitate mai mare în adaptarea la schimbări decât generaţia anterioară.

În sfârşit, Generaţia Y. Caracteristicile acestei generaţii, supranumită şi Generaţia mileniului sau a Internetului, s-au format într-o perioadă în care piaţa muncii se afla în criză acută de personal iar puterea era în mâna angajaţilor. Acum lucrurile s-au întors cu 180 de grade, iar aceste caracteristici sunt puse la grea încercare.

Una din principalele trăsături ale Generaţiei Y este interesul către păstrarea unui echilibru între muncă şi viaţa personală. Însă, în perioada de criză, acest lucru se schimbă din cauza faptului că orice angajat trebuie să depună mai mult efort doar pentru a păstra aceeaşi productivitate şi eficienţă ca înainte”, explică Rareş Manolescu.

Acesta este de părere că motivaţia tinerilor poate să scadă foarte mult în condiţiile în care cerinţele lor nu sunt îndeplinite.

Actuala criză economică pune totuşi în funcţiune câteva dintre atributele importante ale Generaţiei Y, cred specialiştii HR. Tinerii nu sunt adepţii ierarhiei, ci au tendinţa de a lucra într-o organizaţie tip reţea, în care structurile sunt înlocuite cu delegarea de responsabilitate şi cu procese simple şi clare.

Un alt element esenţial în perioada de criză este capacitatea Generaţiei Y de a se adapta la schimbare. „Schimbările şi reorientările la care situaţia economică ne provoacă sunt mult mai bine gestionate de către tinerii Generaţiei Y, date fiind flexibilitatea şi deschiderea acestora către schimbare”.

Sursa: Business Standard

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.