Marele oraş, sufocat de investiţii, de proiecte şi programe

1

Cornel SIMIGHIAN

Pentru că deja cad peste noi vremuri extrem de incendiare ca percepţie şi incidenţă electorală, pentru că nici unul dintre predictibilii actori prezidenţiabili nu poate ignora Moldova şi tradiţionalul ei bazin de credulitate, vecină …ăăă … naivităţii! sunt scoase de la naftalină, scuturate de praf, şterse de păianjeni şi resuscitate, ca sfintele moaşte, marile proiecte regionale şi locale, cele care periodic, ciclic, seduc politic electoratul moldovean.

.

Fie că este vorba despre deja celebrul Program de relansare economică a Moldovei, a nu mai puţin celebrului epigramist Varujan Vosganian, fie că discutăm de un culoar pan-european Est-Vest, care ar racorda Iaşul cu Targu Mureş-ul şi lumea civilizată, fie că reinventăm Zona Economică Liberă Crişteşti – Holboca, denumită acum Proiect strategic de colaborare transfrontalieră, fie că mutăm groapa de gunoi de la Tomeşti nu se mai ştie unde, toate acestea şi multe alte idei sunt doar bunele intenţii cu care este pavat drumul spre … secţia de votare!

Cine să-şi mai amintească acum de investiţiile majore abandonate în diverse stadii de realizare, investiţii degradate de timp şi uitare, şi distruse de oameni.

Măcar despre tunelul de legătură pe calea ferată între Hârlău (acolo unde a tras gaze fostul senator Solcanu!) şi Flămânzi, înţepenit cu utilajul de tăiere în el, nu-şi mai aminteşte nimeni, cum nici despre acumularea de la Lunca Paşcani, rolul ei în preluarea şi descărcarea viiturilor, dar şi potenţialul de irigaţii, nici atât.

Într-o situaţie similară ori poate chiar mai dezastruoasă sunt lucrările de regularizare şi hidroameliorare tot de pe Siret, dar mai din sud de Bacău, după confluenţa cu Bistriţa, care aveau de asemenea o raţiune inginerească raţională, dincolo de faptul că reprezentau megaşantiere, cu mii de utilaje, unde munceau şi-şi câştigau traiul zeci de mii de români, majoritatea fără nici o treabă cu socialismul victorios şi luminosul ei cârmaci megaloman!

Revenind la Iaşi, delicatul subiect numit în derâdere şoseaua de centură va fi şi el aruncat în dezbatere, chiar dacă centura e mai mult o pereche de bretele, care până la urmă tot prin oraş vor trece şi alea, chiar dacă până acum încă se mai conturează traseul care va fi expropiat, evident în beneficiul băieţilor deştepţi, chiar dacă până una alta au fost ridicate doar nişte capete de pasarele care vin de nicăieri şi se duc tot acolo!

Nu în ultimul rând, marele pasaj de la Hala Centrală, un nesăţios aspirator de bani, plin de vestigiile istorice care l-ar fi umplut de invidie pe regretatul arheolog Puşcaşu, tinde să devine o altă investiţie himeroidă, de tipul celei referitoare la decolmatarea şi regularizarea Bahluiului, pretenţiile de navigabilitate frizând bunul-simţ şi inteligenţa!

Tot sub beneficiul de inventar, trebuie să mai amintim alte idei, la fel de generoase, dar la fel de încremenite în proiect: finalizarea Spitalului Clinic de Urgenţe, dar şi a şantierelor care de fapt afectează toate unităţile spitaliceşti, concomitent cu ridicarea din temelii a unui mândru şi nou spital regional, undeva pe la Holboca ori Leţcani, iniţierea şi construirea unui campus studenţesc unitar aferent concernului universitar care ar aduna împreună măcar toate cele cinci universităţi de stat din Iaşi, undeva în extra-muros-ul cetăţii, între Leţcani şi Cucuteni.

Evident, nu putem trece – uşor! – peste continuarea internaţionalizării (sic!) Aeroportului Iaşi şi, ca o soluţie definitiv tratabilă, eventuala construire a unui alt aeroport, mult mai serios, mai nou, tot pe undeva pe la Leţcani.

Evident, dar nu în cele  din urmă, economic, judeţul s-ar mai umple de exploataţii agricole eficiente, rentabile, de ferme zootehnice moderne, majoritatea eco- sau biologice, de mini-fabrici de procesare alimentară a produselor obţinute, iar mediul rural ar începe un serios proces de dezvoltare durabilă, cu tot ce presupune acesta în planul comunităţilor locale.

Astfel, regiunea şi judeţul ar deveni rapid şi real un pol de dezvoltare strategică, o placă turnantă pe relaţia cu spaţiul răsăritean apropiat şi depărtat, ieşenii ar părăsi treptat down-town-ul, abandonând centrul sediilor de firme şi birouri, ca pe un veritabil city, pentru a-şi stabili rezidenţa la ţară, departe de poluarea şi stresul marelui oraş, sufocat de investiţii, de proiecte şi programe.

Care mai de care!

Evident, totul la condiţionalul optativ electoral, pe care-l vom înregistra din nou taman de Zilele Iaşului, atunci când de Ziua cuvioasei Parscheva, ocrotitoarea întregii Moldovei, clasa politică îşi va mai scoate odată jupânii la înaintare, fiecare master man cercând a convinge creştinii ce ar mai face şi cum ar mai drege pentru regiune dacă ar binemerita la recunoştiinţa neamului şi ar ocupa fotoliul de la Cotroceni!

loading...
Citește și
1 Comentariu
  1. ION spune

    La Letcani primar e Stelian Turcu – PNL. El a aprobat nenorocirea de pavele pana la primarie….. Stia bine ca in primavara urmatoare se pune canalizarea pe aceiasi strada…. Da dar acum sunt alegeri…… si sunt bani de aruncat din partea primariei PNL-iste.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.