Bugetul pentru întreţinerea căii ferate, doar 3% din necesar

0

Bugetul alocat pentru intretinerea caii ferate in 2009 ajunge la 20 milioane de lei, in timp ce suma necesara se ridica la 500 milioane de euro, a declarat luni (21 septembrie 2009) Stefan Roseanu, secretar general al Asociatiei Industriei Feroviare din România (AIF).

“Bugetul alocat in acest an pentru intretinerea caii ferate este de 20 milioane de euro, iar conform Master Planului in Transporturi, necesarul ar fi de 500 milioane de euro. Asta duce atât la cresterea punctelor periculoase pe calea ferata, pentru ca nu exista fonduri pentru realizarea intretinerii decât in unele zone, cât si la cresterea restrictiilor de viteza”, a spus Roseanu.

La ora actuala, pe calea ferata sunt circa 1.000 de puncte periculoase. Fondurile alocate au fost insuficiente si in 2008, in conditiile in care CFR SA a reabilitat anul trecut doar 31 de kilometri cu fonduri bugetare, desi reteaua feroviara a României are 10.820 de kilometri, respectiv peste 20.000 de kilometri de cale ferata dubla.

CFR SA a cheltuit in 2008 circa 40 milioane de lei de la buget pentru reabilitarea acestor 31 de kilometri, la care se adauga opt poduri reabilitate, patru terasamente si sapte tuneluri feroviare. Compania a mai reparat/intretinut 83 de kilometri, care au beneficiat insa de finantare externa si de co-finantare de la buget.

În aceasta situatie s-au aflat si 64 de poduri, 47 de terasamente si 46 de instalatii feroviare. Calea ferata din România se afla intr-o situatie de sub-finantare din 1990, ceea ce a dus la o stare precara a infrastructurii, in conditiile in care peste 38% din calea ferata are nevoie urgenta de reparatii, situatie similara pentru 95% dintre statii, 86% din linia de alimentare electrica si 60% dintre tunelurile si podurile feroviare.

Potrivit Master Planului General in Transporturi, CFR are nevoie de investitii in valoare totala de 1,2 miliarde euro pâna in 2013 pentru reabilitarea infrastructurii, ceea ce ar permite revizia a circa 400 de kilometri de cale ferata pe an.
Potrivit documentului, care prefigureaza directiile de dezvoltare in transporturi pâna in 2025, in cazul in care nu se fac investitiile necesare, pierderile anuale s-ar putea ridica la 1,45 miliarde euro, din costurile de mediu si congestie.

În cazul in care nu se vor face investitiile necesare in calea ferata, acest mijloc de transport, care reprezinta 16% din transportul de calatori, ar ajunge la 9% din total transport, pierzând tot mai mult teren in fata transportului rutier de persoane, care va ajunge la 40%.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.