Companiile de construcţii austriece au zile grele în Europa de Sud-Est

0

Concernele de constructii austriece Strabag si Porr isi imparteau pâna acum cele mai grase contracte, fiind starurile absolute in domeniul constructiei de autostrazi in Europa de Est, o situatie care azi pare sa se schimbe radical, scrie ziarul austriac Die Presse.

Concernele de constructii austriece par atinse de ghinion, numarul de noi tronsoane de autostrazi fiind in scadere, in Ungaria urmând pentru prima oara dupa ani de zile sa nu mai fie deschis niciun segment nou, in timp ce criza economica isi spune si ea cuvântul.

Guvernul ungar a decis sa nu mai intre pe viitor in parteneriat cu companiile, modelul PPP (public-private partnership) – folosit din 2004 ca salvare contra scaderii veniturilor la bugetul de stat – intrând in vizorul curtii de conturi, care afirma ca autostrazile M5 si M6 nu doar ca sunt mai scumpe decât s-a planificat dar ca partea privata a profitat mai mult decât statul de sistemul PPP.

La M6 partea privata era reprezentata de Porr, in timp ce la M5 de Strabag, concern care detine din mai 2008 societatea de operare AKA iar prin aceasta este singur detinator al concesiunii valabile pâna in 2031. Concernul a cumparat toti partenerii, inclusiv o subsidiara Raiffeisen, care achizitionase abia in 2008 participatiile statului ungar.

Concernului Strabag i se trece cu vederea faptul ca a fost condamnat, impreuna cu alte firme, pentru formarea de carteluri iar zvonul legat de plati ilegale catre partide ungare nu i-a daunat nici el prea mult ci chiar dimpotriva, concernul primind autorizatia de a se ocupa de restaurarea podului Margareta (Margithid) din Budapesta.

În domeniul autostrazilor, Strabag are acum succes doar in Bosnia unde, daca semnele de la sfârsitul lui 2008 nu inseala, finanteaza, construieste si opereaza circa 400 de kilometri de autostrada ce vor trece prin Republika Srpska, dominata de sârbi. Proiectele in valoare de 2,9 miliarde de euro par sa fie sigure, fiind finantate de UE.

În alte privinte insa, concernele austriece sunt urmarite de ghinion. Astfel, legarea coastei muntenegrene la caile de circulatie transeuropene va fi realizata de compania croata Konstruktor.

De acest proiect in valoare de 2,77 miliarde euro, in cadrul caruia, pe o lungime de 169 de kilometri vor fi construite 48 de tunele si 107 poduri, au fost interesate atât Strabag cât si un consortiu format din firmele Alpine si Porr.
Candidatura austriecilor nu a corespuns insa conditiilor de acordare a contractului, declara laconic Ministerul muntenegrean al Transporturilor. În Serbia, concurentilor Strabag, Porr si Alpine, le-a mers si mai rau.

Consortiul format din cele doua a câstigat in 2007 un contract in valoare de 1,1 miliarde euro, urmând sa construiasca un tronson de 322 de kilometri din asa-numita autostrada a “gastarbaiter”-ilor “Korridor X”, pe care sa-l opereze in concesiune timp de 25 de ani.
Nu s-a mai ajuns insa la inceperea constructiei ci la reprosuri reciproce timp de luni de zile. Porr/Alpine au iesit pâna la urma din joc, solicitând plata unor despagubiri de 71 de milioane de euro prin intermediul curtii de arbitraj de la Paris.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.