Consumatorii, afectaţi negativ de legea privind comercializarea produselor alimentare

0

Asociatia Marilor Retele Comerciale din România (AMRCR) atrage atentia asupra efectelor negative ale aplicarii noii legi privind comercializarea produselor alimentare, adoptata de Camera Deputatilor, primii afectati fiind tocmai consumatorii finali.

Potrivit unui comunicat al Asociatiei remis luni (21 septembrie 2009) “caracterul anticoncurential si obtuz al textului de lege se va reflecta in deteriorarea climatului concurential al pietei produselor alimentare, asa incât preturile nu numai ca nu vor scadea, dar vor creste, efect universal al distorsionarii mecanismelor pietei si ale liberei concurente in piata”.

De asemenea, micsorarea termenelor de plata a facturilor catre furnizori va conduce la imposibilitatea multor comercianti de a le putea respecta, urmând sa se produca intârzieri si blocaje financiare care pot sa se incheie cu falimente, atât de partea retailerilor, cât si a furnizorilor nostri alimentari.

Într-o perioada de criza, când problemele de cash-flow au produs uriase dificultati chiar si celor mai mari agenti economici, producând falimente si deschideri ale procedurilor de insolventa chiar si in sectorul de retail, o presiune suplimentara ar putea fi, in multe cazuri, fatala, se subliniaza in comunicatul AMRCR.

Conform documentului, in acest context, pierderea locurilor de munca ale angajatilor companiilor implicate – retaileri, producatori sau procesatori de produse alimentare, distribuitori etc. – va deveni de neevitat.
“Daca retailul a fost pâna acum unul dintre putinele sectoare care mai facea angajari de la debutul crizei financiare, reusind sa pastreze inca rata somajului in limite rezonabile, viitorul pietei muncii este tot mai sumbru.

Locurile de munca ale celor peste 50.000 de români care lucreaza in sectorul de comert modern sunt puse astfel in pericol de o reglementare lipsita de fundament rational”, se arata in documentul citat. Supra-reglementarea unui sistem prin excelenta concurential este in sine o alegere discutabila.
Însa daca atentia factorului politic se concentreaza selectiv doar asupra unora dintre actori – in speta comerciantii – , in functie de rezonanta populista a masurilor propuse, deciziile pot avea consecinte catastrofale, afirma AMRCR.

“Astfel, se pierd din vedere abuzurile pe care le comit marii producatori si procesatori din industria alimentara, care cresc artificial preturile pentru a-si compensa propria lipsa de eficienta si competitivitate.

Dupa ce se vor vedea si protejati la nivel politic, interesul lor pentru inovare si cresterea competitivitatii si a calitatii produselor oferite va scadea si mai mult, ceea ce se va rasfrânge din nou asupra consumatorului final, privat de beneficiile unei piete libere si concurentiale.

Atâta timp cât singura veriga a lantului de distributie intrata sub incidenta noii legislatii este reprezentata de comercianti, marii furnizori, procesatori si intermediari vor continua sa beneficieze de clementa legii si de premisele savârsirii de abuzuri impotriva micilor intreprinzatori, asa cum se intâmpla si astazi, in destule situatii”, se mentioneaza in comunicatul Asociatiei.

Noile restrictii impuse prin lege vor incuraja retailerii sa renunte la furnizorii deja traditionali din România si sa se reorienteze spre piata externa si spre importuri din tarile in care reglementarile absurde de felul celei de fata nu exista, iar efectele acestui fenomen se vor rasfrânge atât asupra micilor intreprinzatori români din industria alimentara, care vor avea dificultati tot mai mari sa se mentina in viata, in lipsa unei piete de desfacere, cât si asupra echilibrelor macroeconomice ale României, in special asupra deficitului de cont curent si a cursului de schimb al leului fata de principalele valute, sustine AMRCR.

În aceeasi ordine de idei, investitiile straine directe realizate de retaileri in România vor fi stopate, cât timp cât cadrul legislativ devine atât de restrictiv. Astfel, unul dintre cele mai dinamice sectoare ale economiei românesti din perspectiva investitionala va trece pe linie moarta, cu efecte asupra intregului ansamblu economic.
Nu in ultimul rând, toate efectele de mai sus se subsumeaza unei consecinte globale, care se refera la modul in care economia româneasca isi pastreaza capacitatea de a iesi din recesiune.

În vreme ce Europa de Vest a trecut din nou pe crestere economica, gratie stimularii consumului si politicilor integrate corect alese si asumate de factorii de decizie, pentru România iesirea la liman este inca departe.
Prabusirea consumului populatiei, ca urmare a numerosilor factori care au contribuit la scaderea puterii de cumparare a românilor, va continua dupa aplicarea acestei legi, ceea ce va deteriora in continuare climatul economic autohton si va avea efecte negative asupra Produsului Intern Brut, atrage atentia AMRCR.

“Dincolo de repercusiunile severe asupra consumatorilor finali, textul de lege adoptat incalca flagrant câteva principii europene de baza, precum si Constitutia României, drept pentru care ne rezervam dreptul de a continua toate demersurile legale pentru revenirea in limitele impuse de jurisdictia comerciala europeana si româneasca”, se subliniaza in comunicat.

Noua lege privind comercializarea produselor alimentare a fost adoptata pe 16 septembrie de Camera Deputatilor si asteapta promulgarea de catre presedintele României. “Actul politic in sine dovedeste iresponsabilitate si nepricepere din partea factorului politic si a grupurilor de presiune care au militat pentru adoptarea textului de lege in aceasta forma.

În incheiere, ne exprimam speranta sincera ca presedintele României va reflecta asupra tuturor celor semnalate mai sus, va cântari cu maxima sagacitate efectele aplicarii noii legi, va intelege caracterul periculos, populist si arbitrar al reglementarii abuzive pe o piata concurentiala si intr-o economie care se doreste a fi de piata libera si va lua decizia inteleapta de a refuza promulgarea sa”, se spune in comunicat.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.