„În loc să îmi dea banii pentru produsele livrate, hypermarketul îmi dădea noi facturi…”

0

Dezvoltarea magazinelor de proximitate este cel mai mare câstig in urma aplicarii legii privind comercializarea produselor alimentare, a declarat marti (22 septembrie 2009) intr-o conferinta de presa, presedintele Patronatului din Industria de Morarit si Panificatie (Rompan), Aurel Popescu.

.

“Cred ca prin aplicarea acestei legi si mediul de afaceri va fi mai sanatos si cel mai important lucru este ca magazinele de proximitate se vor dezvolta, iar comertul autohton si concurenta vor creste, iar preturile vor avea o scadere fata de cele actuale”, a spus Popescu.
Magazinele de proximitate vor avea posibilitatea de a avea acces la o piata libera, negrevata de impunerile comerciale facute de retaileri asupra furnizorilor privind practica preturilor.

Aurel Popescu a mai spus ca marile retele de magazine faceau un abuz fata de producatorii români pentru ca acestia au primit deseori in loc de bani pentru produsele livrate marilor magazine facturi cu taxele percepute de acestia. “În loc sa imi dea banii pentru produsele livrate, am primit facturi pentru taxe percepute de ei, care inlocuiau de fapt plata produselor pe care le livrasem.

Acestea erau de fapt abuzurile lor”, a adaugat Popescu. Potrivit sursei citate, si in alte state europene exista o preocupare vizavi de relatia cu supermarketurile, asociatiile producatorilor din Ungaria, Polonia si Ungaria solicitând aceasta lege tradusa in engleza ca sa isi rezolve problema pe plan national.

De asemenea, aplicarea legii de comercilizare a produselor agroalimentare va elimina mai multe taxe impuse producatorilor si vor fi evidentiate adaosurile pe care marile retele de magazine le practica.

Acum se va interzice comerciantilor plata unor servicii care nu au legatura directa cu vânzarea produselor. Conform definitiei pretului de achizitie, ei trebuie sa le scoata la suprafata, la vedere, si atunci se va vedea ca de fapt ei, desi se laudau ca vând in pierdere sau cu un profit mic, prin facturile pe care le primeam ulterior aveau un profit de 30%”, a mai spus presedintele Rompan.

Acesta a mai adaugat ca este foarte importanta si masura delistarii produselor care se facea fara nicio notificare, precum si cea a penalitatilor incluse in lege. “Evident ca am luat si noi din textul altor legi europene ca penalizarea sa fie dublul dobânzii bancare percepute pentru fiecare zi de intârziere”, a mai mentionat presedintele Rompan.

Legea privind comercializarea produselor alimentare a fost trimisa presedintelui României pentru promulgare, iar dupa publicarea ei in Monitorul Oficial va intra in vigoare in 30 de zile.

Reprezentantii producatorilor au anuntat ca noile contracte intre producatori si retaileri, conform legii, vor fi incheiate in maximum 60 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ.

Codul de Bune Practici a fost aprobat in 16 septembrie de Plenul Camerei Deputatilor cu 198 de voturi pentru, cinci contra si sapte abtineri.

Conform prevederilor din lege, vor fi eliminate patru taxe percepute abuziv de retaileri producatorilor, iar altele vor fi diminuate. Una dintre taxele care vor disparea este taxa de deschidere de magazin care era una fixa si varia intre 1.000-15.000 de euro.

De asemenea, va fi eliminata si taxa de remodelare, o alta taxa fixa care se solicita pentru modernizarea magazinelor existente si care se situa intre 1.000 si 5.000 de euro.

Aceasta va disparea din noua lege prin introducerea unui articol ce interzice taxele ce nu au legatura cu actul de comert. Serviciul de vânzare garantata, ce reprezinta un procent din cifra de afaceri si se solicita pentru garantarea vânzarii produselor in reteaua respectiva este eliminat prin intrarea in vigoare a noii legi.

Aceasta taxa era de 0,5-0,75% din cifra lunara de afaceri a producatorilor. De asemenea, va fi scos serviciul de gestionare a gamei care ajungea pâna la 2% din cifra de afaceri lunara.

Prin introducerea noii legi, vor mai fi diminuate taxa de listare furnizor/magazin care putea ajunge pâna la 15.000 de euro, taxa de listare articol situata pâna la 500 de euro pe produs si taxa pentru servicul de marketing cu 2-4% din cifra de afaceri fata de 10% in prezent.

Elaborarea Codului de bune practici a inceput in urma cu un an si jumatate, când patronatele si sindicatele din industria alimentara au acuzat hypermarketurile de majorarea profiturilor prin cresterea nejustificata si artificiala a preturilor de vânzare si folosirea unor taxe ascunse.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.