Sistemul de protecţie socială, dezvoltat inechitabil

0

Raportul Comisiei prezidentiale pentru analiza riscurilor sociale si demografice din România a fost lansat marti (22 septembrie 2009) la Palatul Cotroceni, una dintre principalele concluzii ale acestuia fiind ca sistemul de politici sociale este “incoerent” si “fragmentat” si, ca urmare, este necesara o reforma a institutiilor.

Potrivit raportului, sistemul de protectie sociala a fost “scapat de sub control” si s-a dezvoltat “inechitabil” si “ineficient”.

“Faptul ca sistemul este fragmentat, incoerent, impune o reforma a institutiilor din sfera protectiei sociale care sa asigure un cadru institutional national si local bazat pe principiul subsidiaritatii, cu clarificarea functiilor, responsabilitatilor pe axa central-local, cu apropierea de comunitati a politicilor de preventie si plasarea institutiilor responsabile la nivelul la care se pot lua decizii si exista resursele necesare”, se arata in documentul elaborat de comisia prezidentiala.

Conform raportului, reforma nu trebuie sa fie “radicala”, sa inlocuiasca institutii si persoane, ci trebuie sa integreze si sa adapteze institutiile actuale si sa le completeze pentru a acoperi problemele si segmentele sociale nerezolvate sau rezolvate inadecvat.

Reforma trebuie facuta cu consultarea directa si cu sprijinul specialistilor din practica, din sistemul public si neguvernamental, din zona administrativa de la toate nivelurile, din mediul academic si de cercetare, se precizeaza in raport.

Comisia prezidentiala enumera si problemele generale evidente ale sistemului institutional – la nivel local nu exista servicii comunitare de asistenta sociala decât in mediul urban, dar si acolo sunt inegale, iar la nivel judetean se remarca o aglomerare de institutii care deservesc adesea orasul resedinta de judet si ignora restul localitatilor.

Raportul indica insa ca problemele sociale cele mai mari sunt in mediul rural, unde este imperativ sa se creeze servicii de asistenta sociala primara. Resursele umane din sistemul public, mai ales din mediul rural, sunt de asemenea putine si “slab calificate”, mai releva comisia prezidentiala.

La nivel judetean, trebuie facuta o separare clara intre nivelul serviciilor si institutiilor pentru comunitate sau regiune si cele responsabile cu conducerea, planificarea, coordonarea, controlul, monitorizarea, evaluarea si raportarea la nivel national.

Totodata, in raport este semnalata si lipsa de comunicare si de coordonare a actiunilor intre institutiile de la nivel judetean si chiar de la nivel local.

La nivel central, se mai mentioneaza in document, se constata o fragmentare institutionala din cauza existentei unui mare numar de ministere si agentii care abordeaza specific anumite grupuri sau teme, iar nivelul central elaboreaza “haotic” diverse politici si programe sociale, strategii, legi, care nu sunt corelate nici macar in cadrul aceluiasi minister, cu atât mai putin intre ministere diferite.

“Evaluarea politicilor sociale se face rar si superficial, iar monitorizarea incoerent si amatoristic pe fondul lipsei unui sistem integrat de baze de date si indicatori sociali. În loc sa emita standarde, sa acrediteze, sa controleze, nivelul central incearca adesea rezolvarea unor cazuri care tin de responsabilitatea judetelor sau comunitatilor si, mai ales, de prioritatile partidelor politice.

Asa se face ca sistemul de protectie sociala a fost scapat de sub control si s-a dezvoltat inechitabil, incoerent si ineficient”, se subliniaza in documentul comisiei prezidentiale. Totodata, se constata ca schimbarile succesive pe criterii politice ale decidentilor de la nivel central si judetean au fost in mod cert contraproductive.

“Desi multi dintre ministrii Muncii, spre exemplu, au fost persoane foarte competente, subsistemele au fost blocate de incompetenta celor numiti politic si chiar de schimbarea prea frecventa a ministrilor si secretarilor de stat.
Sistemul are nevoie de profesionisti si de continuitate. Pentru a avea continuitate si coerenta in reforma este nevoie de prioritati pe care sa le accepte toate partidele politice, toti partenerii sociali, specialistii si majoritatea populatiei”, mai indica raportul.

În concluzie, comisia propune elaborarea, sub patronajul Presedintiei, a unui pact social national, un document strategic general pentru politicile sociale caruia sa i se subordoneze toate politicile sociale sectoriale si documentele strategice legate de acestea, care sa fie corelat cu un plan national de dezvoltare revizuit si adaptat la situatia actuala.

În vederea sprijinirii deciziilor privind politicile sociale si a monitorizarii procesului de implementare a pactului social national, comisia prezidentiala mai propune infiintarea Observatorului Social National, institutie care sa publice anual un raport privind situatia sociala a României in care sa fie prezentati indicatorii pentru anul anterior.

Toate sectoarele majore ale sistemului de protectie sociala in care s-au propus strategii nationale pot infiinta observatoare sociale sectoriale, se mai arata in raport, mentionându-se ca Guvernul va trebui sa prezinte in aceeasi perioada Parlamentului si Presedintiei un raport privind stadiul implementarii pactului social national, un plan operational pentru implementarea pactului social pentru anul urmator si reperele privind implementarea pe termen mediu.

“Astfel vor fi promovate si mentinute mai bine echitatea si eficienta politicilor sociale, conditii esentiale mai ales in perioada de criza pe care o traverseaza România”, se explica in finalul raportului.

Marti (22 septembrie 2009) la Palatul Cotroceni, cu ocazia lansarii raportului Comisiei prezidentiale pentru analiza riscurilor sociale si demografice au fost prezenti presedintele Traian Basescu, premierul Emil Boc, ministrii Ecaterina Andronescu, Ion Bazac, Marian Sârbu si Gheorghe Pogea, dar si reprezentanti ai sindicatelor si ai ONG-urilor.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.