Zgomotul motocicletelor şi al scuterelor, duşmanul numărul unu al locuitorilor oraşelor

0

– Un studiu al Institutului Francez in domeniul Mediului (IFEN), realizat in 2001, a aratat ca motocicletele si scuterele sunt cele care au determinat cel mai mare numar de plângeri contra poluarii sonore, inregistrate la primarii.

– „La Paris, s-a calculat ca un motociclist care ar traversa noaptea orasul cu o teava de esapament gaurita ar putea trezi 300.000 de persoane”, asigura Jean-Pierre Lecoq, primarul arondismentului 6, citat de cotidianul francez La Croix in editia sa de marti.

Fie ca sunt pe trotuar sau pe o terasa la „Monts d’Avergne”, un bar-restaurant in arondismentul 20 din Paris, clientii trebuie sa-si ascuta urechile ca sa se auda intre ei, atunci când nu tresar la trecerea scuterelor sau a motocicletelor.

Nici comunele mici nu sunt mai bine dotate: in localitatea Villeneuve-sur-Lot (regiunea Aquitania), la presiunea unei populatii din ce in ce mai afectate, primarul Jerome Cahuzac, deputat socialist, a lansat la inceputul lunii iunie un plan de lupta impotriva „acestei lipse grave de respect si atitudine civica„.

La rândul sau, presedintele SOS-Bruit (SOS-Zgomot), Thierry Ottaviani, vorbeste de „poluarea sonora zilnica”. Daca legea impune omologarea masinilor si a tevilor de esapament vândute in Franta, ea nu impiedica totusi interventiile amatoriste asupra lor.

O motocicleta nemodificata nu face mai mult zgomot decât o masina„, aminteste Gregoire Billette, secretarul general al Federatiei Nationale al Comertului si Repararii Bicicletelor si Motocicletelor (FNCRM). Si tot el mai spune ca modificarile efectuate asupra unei motociclete cu scopul de a o personaliza sau de a-i mari performanta sunt cele care o fac mai zgomotoasa, subliniind ca „acesta este, din nefericire, un obicei in lumea motocicletelor„.

Cu atât mai mult cu cât mijloacele de a ocoli reglementarile in materie sunt foarte simple: „Majoritatea clientilor mei comanda tevi de esapament neomologate pe Internet si le monteaza ei singuri”, povesteste un vânzator. În fata acestor greutati, politiile municipale si nationale isi inmultesc controalele antizgomot, pe durata verii in special.

O campanie lansata in 2003 de orasul Boulogne-Billancourt (Hauts-de-Seine, regiunea Île-de-France) a condus la imobilizarea unei motociclete Harley Davidson care circula cu o teava de esapament libera, ce emitea 124 decibeli, zgomot care echivala cu cel al unui avion cu reactie.

La Colmar (regiunea Alsacia), Politia si primaria incurajeaza masurile de prevenire a zgomotului. Cei patru factori specializati in lupta impotriva poluarii sonore desfasoara operatiuni de sensibilizare in fata scolilor. „Brigada masoara cu un sonometru numarul de decibeli emisi de diverse mopede„, arata Bernard Zimmermann, sef de politie adjunct.

Ea le comunica rezultatul proprietarilor, explicându-le ce demers trebuie urmat, pentru a fi in conformitate cu legea. Îi informeaza de asemenea de sanctiunile pe care ei le risca. Dupa parerea altui oficial, Jean-Cristophe Lagarde, trebuie luate masuri mult mai severe impotriva conducatorilor de mopede.

În prezent, legea nu autorizeaza decât confiscarea temporara a vehiculului. Ca sa fie descurajanta, ea ar trebui sa permita retinerea definitiva a acestuia„, sustine el. Ideea modificarii legii cu scopul de a reduce poluarea sonora nu este noua. La inceputul anului trecut, un raport al Consiliului general al Podurilor si Soselelor – care relua continutul unei propuneri legislative din 2001 – recomanda instituirea unui control, tehnic pentru toate tipurile de vehicule pe doua roti motorizate, dupa modelul celui impus masinilor.

În 2006, Comisia interministeriala pentru vehicule private a subliniat chiar „nevoia urgenta de a fi luate masuri, in scopul neutralizarii abaterilor constatate„, mai scrie La Croix. Comisia a recunoscut efectul benefic al obligatiei de a inmatricula vehiculele cu capacitate cilindrica mai mica de 50 cm3, in vigoare de la 1 iulie 2004, pentru ca face posibila identificarea conducatorilor care fac zgomot.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.