“Fenomenul Merkel” sau imaginea cancelarului ca simbol al evoluţiei Germaniei

0

“Ce face Angela Merkel cu hainele vechi?”, lansa intrebarea un banc din 2005, când frau Merkel devenise cancelar al Germaniei. Raspunsul: “Le poarta”.

Presa, ca si scheciurile televizate din acele vremuri, nu pierdeau ocazia sa faca glume pe seama imaginii nu prea feminine a noii dne cancelar. În patru ani de zile care au trecut de atunci, imaginea Merkel s-a schimbat puternic, iar popularitatea sa a crescut.

Se pare ca Merkel obtine cu usurinta ceea ce nu au reusit sa obtina predecesorii sai. Politologii au inceput sa vorbeasca despre “fenomenul Merkel”. Una dintre explicatiile privind acest succes este imaginea ei si aceasta in conditiile in care, de obicei, societatea germana nu este prea interesata de aspectul exterior.

Spre deosebire de tarile anglosaxone si de Rusia, imaginea politicianului este arareori discutata in Germania, explica analistul rus Aleksandr Krâlov, director al West-Ost Institutes Berlin, intr-un articol publicat in cotidianul rus Vremia Novostei. Desigur, germanii discuta despre politica si politicieni, insa mai mult despre pozitii si actiuni politice concrete.

Chiar daca este abordata in biografiile politicienilor, tema carismei sau a aspectului exterior este analizata fara a se accentua modul in care acestea sunt create. Prin “imagine” autorul articolului intelege un chip format intr-un anumit scop, care exercita influenta emotional-psihologica si este reprodus in mod consecvent in constiinta publica.

Chip are fiecare individ, insa “o imagine” detine doar acela care a fost supus unei constructii constiente. Se considera ca un politician nu poate exista fara imagine, iar politicienii germani nu sunt, totusi, o exceptie. Potrivit sondajelor, majoritatea germanilor o considera pe Merkel un politician competent si puternic, chiar daca putini pot spune prin ce exact difera opiniile ei politice de cele ale concurentilor sai.

Merkel corespunde imaginii pe care germanii o au despre “cancelarul corect”: consecvent si previzibil, dar in acelasi timp invulnerabil. Adversarii recunosc ca atacurile la adresa Angelei Merkel sunt aproape imposibile: cancelarul german stie sa dea raspunsuri scurte, dar ironice, care convin tuturor si care inchid discutiile care nu-i convin.

În dispute, in loc de cuvântul “dar” Merkel prefera sa foloseasca expresii precum “totodata” sau “de asemenea”, subliniaza analistul rus. Despre viata privata a Angelei Merkel se stie putin: are 55 de ani, nu are copii, ii place sa gateasca mâncaruri traditionale germane, cultiva rosii si nu face sport. Actualul – cel de-al doilea – sot al dnei Merkel, Joachim Sauer, este profesor de chimie teoretica la Universitatea din Berlin si isi insoteste rareori consoarta la actiuni oficiale.

Imaginea Angelei Merkel s-a modificat treptat. Tunsoarea “pe oala”, lipsa de stralucire si de volum a parului, costumele demodate – toate aceste au ramas in trecut.
Astazi, tunsoarea ei a devenit mai moderna, cu mai mult volum, iar incaltamintea nu este doar comoda, ci si mai eleganta. În 2008, in timpul receptiei de la Oslo, tinuta sa de seara cu un decolteu surprinzator a relevat lumii nu doar imaginea de inalt functionar a Merkel, ci si pe cea de femeie.

Cu toate acestea, si astazi imaginea Angelei Merkel ramâne una de femeie de afaceri, modesta si cumpatata. De altfel, schimbari pot fi observate nu doar in tinuta vestimentara sau coafura Angelei Merkel. Inclusiv miscarile dnei cancelar au devenit mai increzatoare, rigiditatea din gesturi a disparut, zâmbetul, altadata artificial, a devenit sincer.

Potrivit lui Krâlov, exemplul Angelei Merkel este o ilustrare a acelei reguli de imagemaking, conform careia hainele si aspectul exterior al unui politician trebuie sa oglindeasca pozitiile sale politice, sa corespunda mesajului pe care acest politician vrea sa-l transmita societatii. Imaginea Angelei Merkel in societatea si mass-media germane este una armoniosa si destul de bine conturata. Spre deosebire de predecesorul sau, Gerhard Schroeder, Merkel nu are slabiciune pentru lucrurile scumpe sau delicatese.

De asemenea, ea difera de predecesorul sau si in ceea ce priveste relatia cu jurnalistii. Merkel este in mod fatis distanta si nu admite “tragerea de sireturi”, ea nu “demonstreaza”, ci “explica”. Merkel foloseste cu succes discutiile neoficiale cu presa, sugerându-i precaut temele care ii sunt avantajoase, iar daca un anumit articol nu-i place, isi rezerva dreptul la comentarii critice, chiar acide.

Relatiile dintre Merkel si mass-media difera nu doar de cele ale predecesorilor sai, ci si de cele ale colegilor sai din UE. Chiar daca aceste relatii sunt lipsite de emotii, ele sunt eficiente si transmit societatii tocmai acea imagine care explica succesul Angelei Merkel.
Astazi, Merkel este comparata uneori cu Helmut Kohl sau cu Margaret Thatcher, insa, in opinia analistului rus, imaginea ei este un fel de fenomen la baza caruia se afla lipsa de strindenta si o anumita unitate a contradictiilor.

În constiinta maselor, Merkel a depasit cadrul de lider al crestin-democratilor si a devenit un fel de “mama a natiunii”. De aceea, imaginea Angelei Merkel a devenit un nou model pentru tehnologii politice. Desigur, aceasta imagine poate fi copiata, insa pentru o copiere de succes este necesar un sistem politic pe masura, o mentalitate corespunzatoare si o situatie analoga, in care cea mai buna imagine este lipsa acesteia, conchide analistul rus.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.