Consiliul Concurentei a amendat societatile Billa România SRL (2,15 milioane lei), Pic (819.033 lei) si Spar SRL (256.229 lei) – in total peste 3,2 milioane de lei – pentru furnizarea de informatii incorecte, referitoare la clauza clientului cel mai favorizat, respectiv obligatia furnizorului de a oferi comerciantului cel mai bun pret de pe piata, a declarat, marti (29 septembrie 2009), la o conferinta de presa, Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Decizia a fost luata in urma unei analize de cunoastere a sectorului comercializarii cu amanuntul a produselor alimentare. Opt categorii de produse au fost considerate ca având un impact important asupra obiceiurilor de consum ale populatiei: lapte, oua, carne de porc, carne de pasare, ulei, mezeluri, pâine si vin. Au fost culese informatii de la peste 250 de societati comerciale si asociatii profesionale.
Societatile chestionate fac parte din toate palierele lantului de productie si comercializare a produselor alimentare, reprezentând atât producatori, cât si distribuitori, comercianti cash-and-carry si comercianti cu amanuntul. În urma acestei analize sectoriale, Consiliul Concurentei a declansat patru investigatii privind posibila incalcare a Legii concurentei si a tratatului de instituire a Comunitatii Europene.
Investigatiile privesc posibile intelegeri anticoncurentiale intre comercianti si furnizorii acestora, referitoare la stabilirea preturilor de vânzare sau revânzare, cu potentiale efecte negative asupra consumatorilor. Companiile investigate pentru practici anticoncurentiale sunt: Metro Cash&Carry Romania, real,-Hypermarket Romania, MGB Metro Buying Group, Selgros Cash&Carry, Billa Romania SRL, Mega Image, CDE R Interex si furnizorii acestora.