Calea Victoriei – cea mai mare scădere la chirii din Europa

0

Chiriile pe cele mai scumpe artere din Capitala României au scazut cu pâna la 48%, se afirma in Raportul “High Street Retail”, dat marti (29 septembrie 2009) publicitatii de catre compania “Cushman & Wakefield”. Studiul analizeaza situatia spatiilor comerciale situate pe cele mai scumpe artere din lume, situate in 60 de tari.

Cushman & Wakefield România sustine in raportul sau “High Street Retail” ca peste jumatate dintre cele mai prestigioase artere comerciale din lume, dar si din marile orase ale României au fost afectate de recesiunea economica globala, 54% din cele 274 strazi monitorizate de companie cunoscând scaderi ale chiriilor la spatii de clasa A.

Aceasta este cea mai mare scadere globala a chiriilor la spatii de retail din cei 24 de ani de când apare raportul. Chiriile la spatii de clasa A au crescut in numai 18 dintre locuri. În cele mai scumpe 10 bulevarde din lume, chiriile la spatii de clasa A (prime) au cunoscut scaderi sau au ramas la acelasi nivel, intrucât retailerii s-au abtinut de la extinderi.

Fifth Avenue din New York ramâne, pentru al optulea an consecutiv, cea mai costisitoare artera comerciala din lume, unde retailerii se pot astepta sa plateasca 13.027 euro/mp/an reprezentând o scadere de 8,1% fata de 2008. Causeway Bay din Hong Kong si Avenue des Champs-Élysées din Paris isi mentin pozitiile doi, respectiv 3, cu câte 11.687 euro/metrul patrat, respectiv 7732 euro/metrul patrat.

Champs-Elysees ramâne la cota de anul trecut, iar Causeway Bay a scazut cu 15,1%. “În România, dupa o perioada de aproximativ 5 ani de ocupare 100% a spatiilor comerciale de pe principalele artere comerciale din marile orase, 2009 a adus un grad de neocupare de peste 20%.

Calea Victoriei a avut cel mai mult de suferit, atât din cauza crizei, cât si a lipsei de imbunatatire a infrastructurii si a locurilor de parcare, factori absolut necesari pentru un retail de lux”, a declarat Razvan Gheorghe, partener managing director la Cushman & Wakefield.

Vorbind despre prima jumatate a anului 2009, Razvan Gheorghe spune ca “majoritatea contractelor incheiate au fost reprezentate de renegocieri ale unor contracte mai vechi, in vederea micsorarii chiriilor, si nu de contracte noi de inchiriere. Cererea de spatii comerciale stradale a scazut, majoritatea retailerilor stopându-si procesul de expansiune, iar chiriasii existenti continuând sa renegocieze contractele de inchiriere.

În medie, nivelul chiriilor a scazut cu 20-30%, fata de septembrie anul trecut.” Specialistii de la Cushman & Wakefield sustin ca chiriile pentru spatii comerciale situate in zonele principale, cum ar fi cele din zona Bulevardului Magheru si Calea Victoriei, au ajuns la un nivel de 70 – 80 euro/metrul patrat/luna, corespunzând unei scaderi anuale de 45 – 48%.

În celelalte orase importante din tara, precum Brasov, Constanta, Timisoara, Iasi, chiriile pentru spatii “prime” se situeaza in jurul valorii de 35 – 40 euro/metrul patrat/luna, Clujul inregistrând valori cu 25-30% mai mari decât anul trecut. Anul acesta, singurul eveniment important, referitor la inchirierea spatiilor comerciale stradale, a fost inaugurarea, in mai, a primului spatiu stradal ZARA din România, la parterul Unirea Shopping Center din Bucuresti. Spatiul are o suprafata inchiriabila totala de aprox. 6.000 metri patrati, cu o arie de vânzare de 3,000 metri patrati si reprezinta cel mai important magazin (“flagship store”) ZARA din România.

Dupa cum se arata in raport, cea mai mare crestere a chiriilor la nivel global a fost inregistrata in Sao Paulo (Brazilia), chiriile in Alameda Lorena si Iguatemi Shopping crescând cu 111%, respectiv 79,3%. În New Delhi (India), Basant Lok a inregistrat o crestere cu 79,1% in timp ce in Europa, Rue St. Catherine din Bordeaux (Franta) a avut cea mai mare crestere, cu 17,6%.

Tot la nivel global, cele mai mari scaderi ale chiriilor au fost inregistrate in Mumbai (India), unde Colaba Causeway a scazut cu 63,5%. În Brazilia, Sao Conrado Fashion Mall din Rio de Janeiro a scazut cu 53,4%, in timp ce in Europa, Calea Victoriei, din Bucuresti a scazut cu 48,1%. “Ultimele 12 luni au reprezentat una dintre cele mai dificile perioade din toate timpurile pentru sectorul de retail, intrucât cheltuielile de consum si vânzarile in retail au scazut pe multe piete. Totusi, vestea buna este ca aproape tot ce era mai rau a trecut.

Multe piete majore sunt acum in curs de refacere economica, iar lideri cheie, cum ar fi Germania, au iesit in mod oficial din recesiune. Fara indoiala ca vor exista unele piete care vor fi in continuare afectate in decursul urmatorului an, insa ne asteptam sa vedem o revenire mai numeroasa in teritoriu”, a spus John Strachan, director de retail la nivel global la Cushman & Wakefield.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.