Succesul “Facebook” îi marginalizează pe concurenţii reţelei sociale

Facebook nu inceteaza sa câstige teren. Audienta platformei de socializare creata de Mark Zuckerberg in 2004 creste rapid pe Web, distantându-se tot mai mult de concurentii sai. Existau 200 milioane de membri in aprilie, 250 milioane in iulie, numarul depasind 300 de milioane in septembrie.

Potrivit ultimelor cifre comunicate de Institutul ComsCore, Facebook detine jumatate din audientele tuturor site-urilor de socializare luate impreuna, arata cotidianul francez Le Monde. Alte cifre impresionante: platforma gazduieste aproximativ 1 milion de mesaje noi pe zi, peste 2 miliarde de fotografii iar 14 milioane de filmulete sunt descarcate in fiecare luna.

“A devenit una dintre primele platforme de difuzare de filmulete de pe Web, alaturi de YouTube”, spune Jamie Gavin, consultant la ComsCore. La jumatatea lunii septembrie, pe blogul oficial al Facebook, Mark Zuckerberg a anuntat ca societatea a devenit rentabila mai devreme decât se prevazuse.

A cheltuit mai putin decât a câstigat in al doilea trimestru al acestui an. La acest rezultat s-a ajuns prin dezvoltarea segmentului publicitar si prin administrarea mai corecta a efectivelor. Societatea californiana are sub 1.000 de salariati.

“Nu dispunem de date publice despre societate pentru ca nu este cotata la Bursa. Dar beneficiaza fara indoiala de o crestere a volumului: cu peste 300 de milioane de utilizatori, dispune de o enorma baza de date comportamentale”, afirma Laurent Geoffroy de la cabinetul Greenwich Consulting. Potrivit estimarilor, cifra de afaceri ar fi atins 350 milioane de dolari in 2008.

Cifra este modesta in comparatie cu valoarea societatii: 10 miliarde de dolari (6,8 miliarde de euro). La ultima injectie de capital din primavara lui 2009, societatea rusa de internet Digital Sky Technology a achizitionat 2% din capitalul Facebook, pentru care a platit 200 de milioane de dolari. Care ar fi explicatiile succesului sau? Site-ul a fost unul din primele pe segmentul Web social sau Web 2.0 – site-urile pe care continutul principal este creat de internauti.

Citeste si:  Managementul performanței ca factor de motivare a angajaților

Facebook a fost primul care si-a deschis platforma informatica: a permis tuturor dezvoltatorilor informatici care doreau sa-si faca aplicatiile (schimb de fotografii, mesagerie electronica, jocuri) interoperabile cu platforma sociala.
Si inca gratuit pentru internauti, ceea ce a avut ca efect atragerea unui mare numar de utilizatori. În prezent, potrivit Facebook, exista peste 350.000 de aplicatii gratuite pe platforma. “Traducerea site-ului in alte limbi decât engleza (65 in total) a contat mult in cresterea rapida a membrilor”, adauga Gavin.

Facebook beneficiaza din plin de efectul de retea: cu cât exista mai multi membri, cu atât mai multi sunt recrutati. “Este legea empirica a lui Metcalfe, care spune ca utilitatea unei retele este proportionala cu patratul numarului utilizatorilor sai”, spune Laurent Geoffroy.
De aici incolo, mai pot aparea oare alte retele sociale? Pentru multi internauti, Facebook este si o poarta de intrare, dar si destinatia ultima pe Web, pentru ca pot face tot ce doresc: folosesc instrumentele de mesagerie, de schimb de fotografii si filmulete, jocuri, etc.

Citeste si:  Boureanu şi Pelinel licitează o fotografie cu autograful lui Băsescu

Pentru multi, Facebook a inlocuit e-mailul traditional. A devenit deja un Web in Web si seamana cu un Web simplificat. În plus, timpul pe care-l solicita participarea la retelele sociale face ca unui internaut sa-i fie greu sa acceseze mai multe platforme de acest tip.
Exista mereu loc pentru actori de nisa, sunt de parere specialistii, pentru ca unii doresc sa se intâlneasca in cercuri mai exclusiviste, mizând pe o puternica specializare. Este cazul retelei pentru profesionisti LonkedIn, care are 46 de milioane de membri.

Concurentul sau francez, Viadeo (9 milioane), isi mareste numarul partenerilor locali cu participanti din Marea Britanie (domeniul hotelier). “LinkedIn urmareste sa adune cadrele superioare care lucreaza intr-un mediu international. Noi mizam mai degraba pe domeniul local si vizam cadrele din IMM-uri”, spune Dan Serfati, PDG al Viadeo. Exista oportunitati si pentru retelele sociale axate pe centre de interes cum ar fi cinematografia si muzica. MySpace, recent detronat de Facebook, mizeaza pe publicul sau cel mai fidel (muzicienii), incheie Le Monde.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Consent management powered by Real Cookie Banner