DN 17 – 5 ani de modernizări, peste 875 milioane lei cheltuite

Drumul National 17, care masoara 252 de kilometri lungime, legând judetele Cluj, Bistrita-Nasaud si Suceava, si care a intrat in reabilitare inca din 2004, a inghitit pâna acum peste 875 milioane de lei din fondurile guvernamentale si cele obtinute de la Banca Europeana de Investitii, dar lucrarile inca nu sunt finalizate. Potrivit datelor comunicate de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR), cei mai multi bani, adica peste 713 milioane lei, au mers pentru plata lucrarilor pentru tronsonul Bistrita – Suceava, unde lucreaza sase firme.

Dintre cele sase tronsoane licitate, doua au reusit sa fie terminate si anume Bistrita – Tureac, unde a lucrat consortiul Geiger-Boegl, si limita judet Suceava – Iacobeni, unde a lucrat firma Aktor SA. Daca cei de la Aktor au primit peste 157 milioane lei pentru lucrarile efectuate, depasind cu 49,58 la suta suma contractata initial, cei de la Geiger-Boegl au incasat circa 95 milioane lei, cu 68,13 la suta mai mult decât valoarea contractului licitat in 2004, in conditiile in care legea prevede ca, prin actele aditionale, suma sa nu depaseasca cu mai mult de 50 la suta valoarea initiala.

Pe alte trei tronsoane de pe relatia Bistrita – Suceava, lucrarile se apropie de finalizare. Astfel, firma Asroich, care a câstigat in anul 2004 licitatia pe tronsonul Tureac – limita judet Suceava, incluzând Pasul Tihuta, a finalizat lucrarile in proportie de 98,98 la suta, incasând peste 100 milioane lei, cu 18,26 la suta mai mult decât suma licitata.

Pe tronsonul Iacobeni – Sadova, firma Mochlos SA a reusit sa termine lucrarile incepute in 2004 in proportie de 96 la suta, incasând peste 166 milioane lei, cu 18,8 la suta mai mult decât suma licitata, iar pe tronsonul Gura Humorului – Suceava, licitat in 2006, Grupul Colas a terminat lucrarile in proportie de 98 la suta, incasând peste 90 milioane lei, cu doar 1,74 la suta mai mult decât se licitase.

Cele mai mari intârzieri pe relatia Bistrita – Suceava sunt pe tronsonul Sadova – Gura Humorului, unde lucreaza tot cei de la Colas SA, iar lucrarile licitate in 2006 sunt terminate doar in proportie de 75 la suta, in conditiile in care deja s-a incasat mai bine de 95 la suta din suma cu care au câstigat licitatia, adica aproape 105 milioane lei.

În ceea ce priveste tronsonul din DN 17 care leaga municipiul Bistrita de orasul Dej, din judetul Cluj, aici lucrarile sunt finalizate in proportie de 86-88 la suta, dar firmele se plâng ca incaseaza cu greutate banii pentru lucrarile efectuate.

Initial, licitatiile au fost câstigate, in anul 2004, de catre firmele grecesti Efklidis Aegek, pe tronsonul Livada – Dej, si Proodeftiki SA, pe tronsonul Bistrita – limita judet Cluj, care au apucat sa incaseze peste 31 milioane lei, fara sa faca mai nimic, dupa care contractele lor au fost reziliate in vara anului 2006. În anul 2007, CNADNR a incheiat noi contracte pentru aceste tronsoane, cu firmele FCC Construction pe relatia Livada – Dej, suma licitata fiind de peste 61 milioane lei, fara TVA, si Geiger-Boegl pentru tronsonul ramas nefinalizat in judetul Bistrita-Nasaud, contra sumei de circa 108 milioane lei, fara TVA.

Chiar daca cei de la FCC Construction au efectuat lucrarile in proportie de 86 la suta, banii virati de CNADNR reprezinta doar 76,43 la suta din valoarea contractului, situatia repetându-se si in cazul celor de la Geiger-Boegl, care au finalizat lucrarile in proportie de 88,24 la suta, dar au incasat numai 78,18 la suta din banii contractati.

Cu ocazia vizitei efectuate in judetul Bistrita-Nasaud la finele lunii iulie, premierul Emil Boc a dat asigurari ca lucrarile pe DN 17 se vor finaliza pâna la sfârsitul acestui an. Între timp, prefectul de Bistrita-Nasaud, Cristian Florian, alaturi de primarii din localitatile strabatute de DN 17, reprezentanti ai politiei, ai firmelor de constructii si de consultanta, a format o comisie de inventariere a lucrarilor efectuate pe DN 17, ocazie cu care s-au constatat cel putin o suta de probleme care trebuie remediate.

Astfel, pe tronsonul finalizat dintre Bistrita si Tureac nu au fost prevazute trotuare si podete, iar oamenii se plâng ca nu au pe unde circula si ca trebuie sa isi parcheze masinile pe marginea drumului national, pentru ca nu mai pot intra in curti.

De asemenea, nu au fost create drumuri alternative pentru carutasi, motiv pentru care acestia sunt prezenti zilnic in traficul de pe DN 17, spre nemultumirea soferilor, care ar vrea sa profite de tronsoanele modernizate pentru a circula cu viteza mai mare. Din acest motiv, prefectul de Bistrita-Nasaud vrea sa ceara o suplimentare de fonduri pentru lucrarile de pe DN 17, pentru a fi construite trotuarele si podetele omise din proiectele tehnice realizate in urma cu cinci ani.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.