EUR
4,84 RON
(-0.01%)
USD
4,11 RON
(+0.12%)
GBP
5,36 RON
(+0.04%)
CHF
4,50 RON
(-0.09%)
BGN
2,47 RON
(+0.44%)
BYN
1,67 RON
(+0.12%)
CAD
3,07 RON
(+0.21%)
RSD
0,04 RON
(-0%)
AUD
2,94 RON
(+0.42%)
JPY
0,04 RON
(+0.22%)
CZK
0,18 RON
(-0.19%)
INR
0,05 RON
(0%)

Bancpost, pusă la zid de un client, după ce i-a majorat rata cu 50%

– Un sucevean a reuşit, cu sprijinul Protecţiei Consumatorului, să pună la punct bancherii de la Bancpost. După ce, în mod discreţionar, unitatea bancară i-a majorat cu 50% rata la creditul angajat , suceveanul a reuşit, cu legea în mână, să le taie elanul bancherilor lacomi

– O întrebare de bază în demersul împrumutatului: dacă s-a acordat un credit la nivelul maxim de îndatorare stabilit pe baza salariului, iar salariul nu a crescut, când a greşit banca? – atunci când a stabilit valoarea împrumutului pe care l-a acordat sau acum, când măreşte lună de lună suma care trebuie rambursată din acelaşi salariu?

.

Cu sprijinul Protecţiei Consumatorului, un sucevean a reuşit să aducă cu botul pe labe birocraţia bancară din Bancpost, care putea să îl falimenteze definitiv, dacă nu reacţiona. Modul în care suceveanul nostru a intervenit poate să constituie un model de urmat şi pentru alţii.

În luna august a anului trecut, B.U., angajat la o societate comercială din Suceava, cu un salariu de 2.000 de lei, a luat de la Bancpost un credit de consum în sumă de 40.000 de lei pe termen de 120 de luni. Cu salariul pe care îl avea şi cu perioada de 120 de luni, aceasta a fost suma maximă ce a putut să o obţină împrumutatul, conform actelor normative privind gradul de îndatorare.

Contractul de împrumut stipula că în primele trei luni dobânda promoţională este de 9,95% după care se va plica dobânda variabilă pentru creditele de nevoi personale în RON, în vigoare la acel moment – luna noiembrie a anului 2008, când dobânda devenise 16,5%.

Pe lângă dobândă, se stipula în contract şi un comision de administrare lunară a creditului de 0,45%, reprezentând în lei 180 RON.

Contractul încheiat stabilea că modificarea dobânzii şi/sau a comisioanelor bancare va fi comunicată împrumutatului până cel mai târziu la data aplicării ei, prin modalităţi la libera alegere a băncii: afişarea pe pagina de internet a băncii, mesaj e-mail, înştiinţare scrisă la adresa împrumutatului, publicare în presă, afişare la sediile băncii ori prin sms transmis pe telefonul mobil.

Cu dobânda de 9,95% şi comision de 0,45%, dobânda anuală efectivă era la încheierea contractului de 24,4% iar rata lunară de început era de 710 lei, descrescătoare de la o lună la alta, din care 180 de lei constituia comisionul de 0,45% până la sfârşitul contractului, 140 de lei reprezenta soldul la credit iar restul dobândă.

În luna noiembrie a anului trecut însă, rata lunară a ajuns la 1.060 de lei, cu 50% mai mult decât plătise suceveanul în luna anterioară. Interesându-se despre ce este vorba, a aflat că acel comision de administrare lunară crescuse de la 0,45 la 0,54% (de la 180 la 248 RON).

Dobânda, la expirarea celor trei luni promoţionale crescuse de asemenea, de la 9,95 la 23%, în condiţiile în care, pe piaţă, aceasta era comunicată ca fiind de 16,5%.

Suceveanul împrumutat de Bancpost a încercat mai întâi să obţină explicaţii de la bancă. De la sucursala judeţeană, de la centrala băncii din Bucureşti, fără niciun efect. Toţi funcţionarii bancari îl duceau cu vorba, îi explicau câte în lună şi în stele, numai despre problema lui concretă nu aduceau vorba. Asta l-a determinat să se adreseze Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, arătând, în scris, care sunt nemulţumirile lui.

El a cerut băncii, prin intermediul Protecţiei Consumatorilor, să primească răspuns la câteva întrebări, logice pentru oricine.

Una dintre acestea sună aşa: dacă împrumutatul a luat creditul pe perioada maximă de zece ani, la valoarea maximă acordată, astfel încât rata lunară de 710 RON să nu depăşească gradul maxim de îndatorare din salariul obţinut, cum este posibil ca după numai trei luni, aceeaşi bancă să oblige împrumutatul (căruia nu i-a crescut cu niciun leu salariul), să plătească o rată cu 50% mai mare. Oare împrumutatul nu trebuia să se încadreze în continuare în acelaşi grad de îndatorare?

În plus, acesta nu fusese înştiinţat acasă de modificările ce vor fi aduse la dobândă şi comisioane. O altă întrebare pe care suceveanul a adresat-o este de ce iniţial în rată soldul creditului era unul crescător, de la o lună la alta, iar dobânda descrescătoare, iar după noua modificare, regula nu a mai fost respectată.

A treia problemă ridicată s-a referit la motivul pentru care comisionul de acordare a creditului a crescut brusc şi fără explicaţii de la 0,45 la 0,54%.

Făcând acest demers la Protecţia Consumatorului, a primit după două luni răspuns, în care a fost informat că s-a revenit la condiţiile iniţiale ale contractului – 16,5% dobânda şi comisionul de administrare a creditului de 0,45%. În urma acestui demers, rata lunară i-a scăzut la suma de 860 de lei iar în viitor soldul aferent sumei împrumutate este crescător iar dobânda descrescătoare.

Sursa: Obiectiv de Suceava

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata