Aprobarea definitiva a proiectului de gazoduct North Stream de catre tarile prin ale caror zone economice ar urma sa treaca acesta nu a reusit sa asigure proiectul in fata pretentiilor emise de statele nemultumite de ideea realizarii gazoductului.
Este vorba in primul rând de Polonia, ai carei reprezentanti cer ca gazoductul sa fie ingropat la doi metri adâncime pe fundul Marii Baltice, pentru ca in caz contrar navele cu gaz lichefiat, pe care Varsovia intentioneaza sa le cumpere din Qatar, ar putea deteriora gazoductul. Expertii considera ca asemenea pretentii sunt unele suspecte, chiar daca au si un oarece temei rational, noteaza cotidianul rus Nezavisimaia Gazeta.
Potrivit lui Mikolaj Budzanowski, ministrul-adjunct al finantelor din Polonia, incepând din 2014 in portul Swinoujscie va incepe sa functioneze terminalul pentru primirea navelor poloneze incarcate cu gaz lichefiat din Qatar.
Imersiunea acestor nave va fi de 12,5 metri, iar distanta dintre fundul navelor si gazoductul North Stream va fi de numai 1 metru. În opinia lui Budzanowski, o asemenea distanta ar duce la avarierea gazoductului. În afara de aceasta, oficialul polonez a subliniat ca in Swinoujscie se afla o baza NATO, iar gazoductul ar putea limita accesul navelor spre baza.
Astfel, atentionarile Varsoviei, potrivit carora ea nu va accepta construirea gazoductului prin care gazul rusesc va ajunge in Europa ocolind Ucraina si Belarus, au inceput deja sa fie transpuse in viata, comenteaza Nezavisimaia Gazeta. Ziarul aminteste ca la data de 5 noiembrie a fost obtinut acordul formal din partea tarilor prin ale caror zone economice exclusive urmeaza sa treaca North Stream: Danemarca, Finlanda si Suedia.
Însa, dupa cum a declarat chiar a doua zi premierul polonez Donald Tusk, “pozitia Poloniei nu s-a schimbat” si Varsovia “va explica UE ceea ce este evident”. Potrivit lui Tusk, “odata cu functionarea acestui gazoduct, importanta si greutatea statelor de tranzitie ar putea sa se reduca”. Desigur, pentru Varsovia ar fi mult mai avantajoasa construirea propriului proiect Amber, care ar trece dinspre Rusia pe teritoriul republicilor baltice si al Poloniei.
Dar, in conditiile in care devine clar ca acest lucru nu se va intâmpla, Poloniei nu i-a ramas decât “sa puna bete in roate” gazoductului North Stream, continua Nezavisimaia Gazeta. De altfel, reactia partii ruse la asemenea declaratii a fost una destul de retinuta. Potrivit reprezentantei companiei Nord Stream AG, Natalia Vorontova, compania-operator nu a primit deocamdata niciun fel de informatii oficiale privind noile pretentii ale Poloniei.
“În general, traseul gazoductului North Stream evita traseele de navigatie internationale”, a mai spus Vorontova. Experti intervievati de Nezavisimaia Gazeta sunt convinsi ca Polonia, precum si alte tari care s-au pomenit in afara proiectului North Stream, vor continua sa imp iedice realizarea lui. “Polonezii nu se vor calma prea curând, in pofida faptului ca noile lor pretentii sunt un pic ciudate, chiar daca un anumit sens poate fi gasit si in ceea ce a spus Budzanowski”, considera analistul Mihail Krutihin.
În primul rând, un terminal pentru acostarea de nave incarcate cu gaz lichefiat va fi intr-adevar construit in portul Swinoujscie, iar un al doilea terminal de acest gen va fi construit, probabil, in apropierea Gdanskului. “De aceea, problema s-ar putea dovedi mai putin simpla decât pare la prima vedere”, atentioneaza analistul.
“Tancurile grele, incarcate cu gaz lichefiat, vor trece nu doar prin apele poloneze, ci si prin alte zone ale Marii Baltice, pe trasee internationale, iar in unele portiuni vor intersecta, probabil, traseul Nort Stream, chiar daca acest lucru nu se va intâmpla in apele poloneze”, explica Krutihin, citat in final de ziarul rus.