FMI: Vulnerabilităţile prelungite şi şocurile externe au generat criza în estul Europei

0

“Vulnerabilitatile din statele Europei Centrale si de Est (ECE) s- au amplificat timp indelungat, dar a fost nevoie si de o combinatie neobisnuita de socuri externe si de greseli in politica economica interna, pentru ca sa izbucneasca o criza”, a spus Marel Belka, director al Departamentului pentru Europa din cadrul FMI, in cadrul unei intâlniri cu ministrii de finante din zona euro.

Vulnerabilitatile au fost mai pronuntate in tari cu rate de schimb fixe. Când socurile externe au lovit dur tarile central si est-europene (o combinatie intre penuria care se instala in pietele interbancare internationale si diminuarea cererii la export) a devenit limpede ca unele tari au fost si victime ale unor greseli de politici economice interne, care le-au facut sa fie mai vulnerabile decât alte state din regiune.

“Dupa cum se stie, in 2008 si 2009, trei state membre ale UE – Ungaria, Letonia si România erau amenintate de o criza a balantei de plati atât de severa, incât au cerut asistenta financiara externa. O singura tara a fost mai putin vulnerabila, respectiv Polonia, ceea ce i-a permis sa apeleze la creditele FMI numai pentru a linisti pietele internationale ca dispune de suficiente lichiditať, a evidentiat directorul pentru Europa din cadrul FMI.

În cazul crizei din Ungaria, care a constituit o surpriza, in octombrie 2008, FMI si UE au adoptat o maniera nebirocratica de a elibera prima transa, metoda care a fost apoi aplicata si in cazul României si al Letoniei, a explicat Marel Belka. Dupa prima transa, situatia in Ungaria si România parea ca tinde spre stabilizare, dar in Letonia au aparut evolutii dramatice, care au pus sub semnul intrebarii credibilitatea programului si stabilitatea tarii.

FMI a invatat o lectie, si anume aceea ca un program anticriza nu poate rezolva toate problemele unei tari, a spus directorul FMI pentru Europa. De asemenea, Fondul a acordat atentie dimensiunii sociale a programelor sale, care adesea presupun o concentrare a unor reforme esentiale. De exemplu, strategia fiscala in Ungaria, Letonia si România are si scopul de a-i proteja pe cei saraci, ceea ce s-a realizat in Ungaria printr-o mai buna tintire a cheltuielilor, intarirea retelei de siguranta sociala in Letonia si ridicarea nivelului de cheltuieli soc iale in România.

În final, Marel Belka a sub liniat ca faptul ca Letonia si România mai au de parcurs o perioada indelungata a programului cu FMI ridica problema aparitiei unei “oboseli fata de reforma” si aplicarea cu succes a programului integral trebuie sa devina o prioritate. “FMI are o atitudine de optimism prudent si considera ca partea cea mai rea a trecut, dar nu trebuie subestimate provocarile pe care le avem inca in fata”, a precizat Marel Belka.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.