Autostrada Comarnic – Braşov, un proiect pe cale să fie amânat din nou

0

Discutiile intre reprezentantii Ministerului Transporturilor si cei ai consortiului Vinci – Aktor cu privire la incheierea contractului pentru constructia tronsonului de autostrada Comarnic – Brasov sunt in impas, iar esecul negocierilor ar putea duce la amânarea cu cel putin 2 ani a inceperii lucrarilor.

Potrivit reprezentantilor Ministerului Transporturilor, daca discutiile cu reprezentanti Vinci vor esua, va fi organizata o noua procedura de dialog competitiv pentru selectarea altui consortiu, astfel incât peste circa 2 ani vor putea incepe efectiv lucrarile, fata de vara anului viitor când urmau sa inceapa lucrarile potrivit calendarului initial.

Surse din interiorul Comisiei de negociere a Ministerului au precizat ca Vinci -Aktor incearca sa modifice oferta cu care a câstigat competitia cu celelalte consortii intere sate pe ultima suta de metri inaintea incheierii acordului.
Modificarile vizeaza modul in care se va face plata contractului, iar consortiul francezo-elen are probleme cu finantarea proiectului din cauza crizei financiare. De asemenea, la sfârsitul inche ierii financiare a proiectului, consortiul francez ar vrea ca statul român sa cumpere proiectul Autostrazii, la un coste estimat la circa 60 milioane de euro.

“Contractul este unul foarte complicat, iar eu nu vreau sa fac un contract de genul Bechtel. Daca nu reusesc sa fac un contract foarte bun si foarte corect si de care sa fiu eu sigur, din punct de vedere al statului român, este un contract de concesiune pe 30 de ani si nu ma joc, atunci o sa mai negociem”, a precizat recent ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.

Acesta a mai anuntat ca este posibila semnarea contractului pâna la data de 10 decembrie, daca se rezolva si ultimele patru puncte pentru care se negociaza. Comarnic -Brasov ca proiect a mai fost inclus intr-o strategie de Parteneriat Public Privat, iar contractul care trebuia semnat in 2004 cu trei consortii pentru diferite portiuni intre Bucuresti si Brasov, din care Vinci urma sa realizeze tronosnul Comarnic – Predeal nu a mai fost semnat din probleme legislative. România nu avea atunci o legislatie pentru derularea acestui tip de proiecte.

Consortiul Vinci – Aktor ar trebui sa proiecteze, finanteze si sa construiasca Autostrada Comarnic – Brasov, urmând ca pe o perioada de 30 de ani sa administreze cei 55 kilometri ai tronsonului, in schimbul unei taxe pe care utilizatorii o vor plati incepând din al cincilea an al concesiunii. Începând din al cincilea an al concesiunii, pe o perioada de 26 de ani, statul român va realiza plati de disponibilitate catre concesionar in valoare de 180 milioane lei pe an.

Taxa pe care utilizatorul o va plati incepând din al cincilea an al concesiunii, dupa darea in folosinta a autostrazii, va fi de 1,75 euro/osie/100 kilometri, ceea ce inseamna ca un autoturism va plati in primul an o taxa de circa doi euro pentru a strabate cei 55 de kilometri ai tronsonului. La terminarea perioadei de 30 de ani de concesiune, tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov intra in proprietatea statului, care poate alege fie sa-l concesioneze din nou fie sa-l administreze el.

În cazul in care Vinci nu va semna contractul cu Ministerul Transpoturilor, atunci procedura se va relua din nou, pentru ca oferta consortiului ajuns in finala, condus de Strabag (Austria), a fost declarata neconforma.
Având in vedere ca sase luni dureaza procedurile de pregatire, alte 6 luni dureaza dialogul competitiv cu firma câstigatoare, si alte 6 luni inceperea lucrarilor, in cazul in care negocierile esueaza atunci abia undeva la sfârsitul lui 2011 vor incepe lucrarile.

Un numar de 12 consortii au depus oferte pentru aceasta licitatie, Vinci (Franta) si Aktor (Grecia), Colas si Bouygues (Franta), Bilfinger Berger (Germania) – Porr (Austria), Strabag (Austria), Astaldi (Italia) – FCC (Spania) – Alpine (Austria), Swietelsky (Austria), care conduce un consortiu din care fac parte si companiile românesti Delta ACM si Euro Construct Trading, cons ortiul condus de compania portugheza Mota Engil, consortiul francezo – maghiar Eiffage – Vegyepszer, italienii Impregilo – Itinera, cons ortiul grecesc J&P Avax si Athena. De asemenea, au participat la licitatie si doua consortii din Israel.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.