Regres al capacităţii de lectură a adolescenţilor din Europa

0 18

Un studiu european considera “alarmanta” greutatea tot mai mare a tinerilor de a intelege ceea ce citesc. Acum zece ani, Europa si-a fixat printre obiectivele sale cele mai nobile scaderea cu cel putin 20% a numarului tinerilor de 15 ani care au mari dificultati la citit.

Ori, ponderea lor a crescut de la 21,3%, in 2000, la 24%, in 2006, adica la aproape un sfert din adolescentii europeni. Si Franta se incadreaza in aceasta tendinta, constata cotidianul francez La Croix.

Ponderea adolescentilor de 15 ani cu greutati la citit a crescut de la 15,2% la 21,7%. Cifra, cunoscuta deja, este extrasa dintr-un studiu al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) si mentionata de Comis ia Europeana (CE) intr-un raport asupra performatelor din cele 27 de tari ale Uniunii Europene (UE), prezentat ministrilor educatiei.

“Rezultatele sunt alarmante”, a admis comisarul european pentru educatie, Maros Sefcovic. “Se observa asemenea scaderi in Statele Unite, in Japonia sau Coreea de Sud”, adauga purtatorul sau de cuvânt, care precizeaza ca nu este vorba de analfabetism la adolescenti, ci de “dificultati in intelegerea a ceea ce citesc”. Este un fenomen al epocii moderne, considerat a fi legat de raspândirea Internetului si a jocurilor video.

Totusi, nu tarile europene in care noile tehnologii sunt cele mai dezvoltate se confrunta cu cele mai mari probleme la adolescenti. În Grecia, Spania, Italia si Portugalia, 25% dintre adolescenti inregistreaza dificultati la citit. Invers, in tari din Europa de Nord, ca Olanda, Danemarca sau Polonia, procentul este de 15%. “Daca nu stii sa citesti in Scandinavia, esti marginalizat, exclus de pe piata muncii”, spune Anders Higel de la departamentul de educatie al CE.

“În Europa de Sud, integrarea intr-o firma se face la nivel verbal. Întreprinderile mici si mijlocii fac angajari de persoane chiar cu un nivel redus in ceea ce priveste citituľ, adauga el, fiind surprins totusi de scaderile inregistrate.
“Initiativele din scoli s-au inmultit si profesorii fac mari eforturi pentru a-i apropia pe elevi de lectura. Toti sunt constienti de existenta acestei probleme in Europa. Dar, cel putin pentru moment, nu exista rezultate!”, constata el, cu dezamagire.

Dificultatile de intelegere a unui text determina si altele, de exemplu la matematica. “Adolescentii citesc greu enuntul problemei”, observa Anders Higel, constatând si o legatura cu pregatirea continua. Tarile in care adultii de 25-64 ani participa cel mai mult la forme de pregatire sunt cele in care adolescentii cite sc cel mai bine.
În schimb, CE este satisfacuta de faptul ca numarul tinerilor absolventi ai facultatilor de matematica, stiinte si tehnologie a crescut din anul 2000.
Europa produce buni cercetatori si ingineri. “Necazul este ca, spre deosebire de Statele Unite, nu merg atât de multi sa lucreze in cercetare, din cauza lipsei unor salarii atractive, afirma Anders Higel. Ei isi pun competenta in slujba altor sectoare, cum ar fi sectorul financiar”, citeaza in final La Croix.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.