Creştinismul în Europa: separat de cultură sau parte a sa?

0

Dezbaterea asupra interzicerii amplasarii crucifixelor in scolile din Italia a aratat masura surprinzatoare in care crestinii de pe tot cuprinsul Europei au aparat interpretarea culturala a crucifixului.

Potrivit lui Alexander Stummvoll, cercetator catolic la European University Institute din Florenta, ceea ce este scandalos nu e absenta crucifixelor din salile de clasa, ci modul in care practicile laice au lipsit sau au golit crucifixul de intelesul sau profund teopolitic, retrogradându-l la statutul de simbol cultural ce poate fi confortabil ignorat.

Mai presus de toate, noteaza cercetatorul in paginile cotidianului american Christian Science Monitor, crucifixul este un simbol al credintei in moartea si invierea lui Iisus si in mesajul sau de sacrificiu personal si de iubire a dusmanului. Crucifixul nu este un simbol cultural la moda, ci trebuie sa ne ofere o provocare continua la adresa egoismului nostru, a iubirii de sine si a nedreptatilor socio¬economice globale.

Reducerea crucifixului la un simbol cultural nu face totodata dreptate caracterului laic al culturii occidentale. Crestinismul joaca un rol mic, daca nu chiar inexistent in viata majoritatii europenilor, fiind fie ignorat, fie invocat doar pentru ocazii speciale cum ar fi nasterea, casatoria sau moartea. Eliminarea graduala a valorilor crestine in Europa ne ajuta sa intelegem si de ce extrema¬dreapta din Europa se foloseste din ce in ce mai mult de simbolurile crestine si musulmane pentru propriile interese inguste, asa cum s-a intâmplat in Austria, Elvetia si Italia.

Europa nu mai are o cultura crestina dominanta, fiind teritoriul unei misiuni laice. Pentru a merge inainte, crestinii trebuie sa accepte mai intâi aceasta realitate decât sa isi aminteasca in mod nostalgic despre radacinile crestine ale Europei. Prezenta crestinismului si viitorul sau conteaza mai mult decât trecutul lui.
Exista un consens din ce in ce mai puternic ca viitorul crestinismului in Europa ar putea semana mai mult cu viata comunitatilor crestine din primele secole dupa Hristos.
Cu toate acestea, liderii crestini sunt blocati intr-o dificila si dureroasa schimbare de paradigma.

Pe de-o parte, ei vor sa progreseze, reevanghelizând Europa si propulsând identitatea crestina. Pe de alta parte, ei sunt speriati sa abandoneze trecutul. Or, daca o mare parte din societate nu resimte nicio legatura religioasa cu crucea si cu mesajul sau, valoarea prezentei crucifixelor intr-o clasa poate fi pusa la indoiala.
Îndepartarea lor prin decizia Curtii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) ar trebui interpretata ca un semn profetic pentru trezirea crestinilor europeni care se complac in situatia lor.

Acest lucru nu inseamna insa sa reducem crestinismul la un proiect destinat elitelor. Crestinii “culturali” trebuie insa sa constientizeze ca practica religioasa si credinta sustin cultura crestina, nu invers. În plus, crestinii angajati nu ar trebui sa se complaca in credinta ca propria noastra cultura este atât de crestina.
Viitorul crestinismului european si al Islamului nu vor fi decise in salile de judecata, de catre sondaje, sau intre peretii salilor de clasa. Adevarata lupta se va purta in inimile si mintile cetatenilor europeni, in conversatiile noastre politice si teologice si in reflectiile mai adânci despre ce inseamna sa fi un bun crestin sau bun musulman in Europa contemporana.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.