Hipermarketurile nu vor să renunţe la taxe

0

Legea Comerţului cu Produse Alimentare, care reglementează relaţiile dintre furnizori şi comercianţi, recent promulgată de către şeful statului, cunoscută şi ca Legea Hypermarketurilor, urmează a fi modificată printr-un amendament care va elimina obligaţia retailerilor la termene scurte de plată, a afirmat, marţi (8 decembrie 2009) secretarul general al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), Adrian Manolache.

După părerea directorului executiv al Selgros România, Alexandru Vlad, noua lege a comerţului cu produse alimentare, provenită din Codul de Bune Practici, iniţiat în 2008 de fostul ministru al Agriculturii, Dacian Cioloş, va îngreuna relaţiile dintre furnizori şi marile reţele de magazine, fiind în detrimentul tuturor. În acest sens, reprezentantul Selgros România s-a referit la termenele de plată maxime, impuse de lege şi care ‘aparent sunt în defavoarea comercianţilor şi în profitul furnizorilor’.

În realitate, termenele de plată mai scurte vor duce la comenzi mai mici şi, eventual mai dese, deci la costuri logistice majorate pentru furnizori, eventual şi la o cifră de afaceri mai mică, a subliniat Alexandru Vlad. Referindu-se şi la alte aspecte din lege, reprezentantul Selgros România a considerat că termenii folosiţi nu sunt bine definiţi, putând da naştere la interpretări, ca de exemplu ‘costul de achiziţie’.

La rândul său, directorul reprezentanţei Metro Group în România, Delia Nica, a apreciat că ‘nimeni nu ştie cum se poate aplica legea’, nici Ministerul de Finanţe şi nici companii de consultanţă financiară – PricewaterhouseCoopers, KPMG, Ernst & Young – nu au putut oferi precizări retailerilor.
‘S-ar putea ca această lege, suprapusă peste o perioadă de criză, să creeze nişte dezechilibre majore, astfel încât să se pună chiar problema de supravieţuire a unora dintre actorii de pe această piaţă’, a mai spus reprezentantul Selgros România, subliniind că ‘va trebui făcut un efort comun de a amenda substanţial legea’.

Legea privind comercializare produselor alimentare îi obligă pe comercianţi să-şi plătească furnizorii în cel mult 12 zile pentru produsele proaspete contractate şi livrate, în maximum 20 zile pentru produsele congelate şi nu mai mult de 35 zile în cazul altor produse alimentare. Anterior, marile lanţuri de magazine aveau la dispoziţie 30-45 zile pentru plăţi, termene nu întotdeauna respectate.

În legătură cu costul de achiziţie la comerciant, legea îl defineşte ca fiind ‘preţul unitar net care apare în factura de achiziţie, obţinut prin scăderea discountului oferit de furnizor, la care se adaugă cheltuielile directe specifice revânzării şi costurile serviciilor prestate de comerciant furnizorului’. În ceea ce-l priveşte pe consumator, acesta plăteşte ‘costul de achiziţie la comerciant majorat cu adaosul comercial şi TVA’.

Potrivit estimărilor Euromonitor International, citate de Anuarul Retail 2009, lansat marţi cu prilejul seminarului Romania Retail Forum, afacerile jucătorilor de pe piaţa locală de retail ar urma să atingă la finalul acestui an valoarea de 90,15 miliarde lei. În 2008, pe piaţa locală s-au cheltuit 85,2 miliarde lei pentru produse alimentare şi non-alimentare, iar în următorii doi ani, notează sursa citată, retailul românesc va depăşi 105 miliarde lei.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.